10 jednoduchých triků, jak se vymanit ze stresu a být v životě šťastnější

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 5 měsíci
10 jednoduchých triků, jak se vymanit ze stresu a být v životě šťastnější

Deprese a pocity úzkosti jsou v současnosti velmi rozšířeným problémem, který postihuje více než 300 milionů lidí po celém světě a 31 % obyvatel České republiky. Lze však předpokládat, že v současných dnech je kvůli nouzovému režimu a příslušným opatřením toto číslo ještě mnohonásobně vyšší.

Naštěstí však existuje mnoho způsobů, jak se s takovými situacemi popasovat. V překonání negativních a úzkostných myšlenek nám mohou pomoci i zdánlivé maličkosti. 

10 tipů, jak si navodit a naplno vychutnat pocity štěstí

1. Udržujte si pozitivní nastavení mysli

Každý z nás určitě někdy zažil den nebo dokonce období, kdy se mu v životě zrovna příliš nedařilo. Ať už za to může práce, škola, trénink, nebo osobní problémy, nikdy se nesmíme nechat přesvědčit, že kvůli jednomu špatnému dni máme vlastně špatný celý život.

  • Na každé situaci se proto vždy snažme hledat její pozitivní stránku a uvědomit si, že každý problém je většinou pouze dočasný.

Ujelo vám MHD a musíte jít pár bloků domů pěšky? Buď můžete celou cestu nadávat a obviňovat kolegu, který se vám před odchodem prostě musel pochlubit svým víkendovým programem, nebo si uvědomíte, že krátkou procházkou můžete udělat něco pro své zdraví. Zaposlouchejte se do zpěvu ptáků, pokochejte se kvetoucími stromy a naplno nasajte svěží jarní vzduch.

Cítíte se lépe? Věci se totiž nemusí vždy nutně dělit na dobré a špatné. Někdy může být pouze na nás, z jakého úhlu na ně budeme nahlížet a jak příjemné si je nakonec uděláme. 

10 jednoduchých triků, jak se vymanit ze stresu a být v životě šťastnější

2. Vyvarujte se nadměrnému přemýšlení

Stává se vám, že si určitou situaci přehráváte v hlavě stále dokola, hledáte různá východiska a často si představujete až katastrofické scénáře?

Pak zřejmě přemýšlíte víc, než je zdrávo. Tento zdánlivě neškodný nešvar nám přitom velmi často brání ve štěstí a zatěžuje naši mysl ve chvílích, kdy by měla být uvolněná a odpočívat. 

Jak s nadměrným přemýšlením skoncovat? V prvé řadě si musíme uvědomit, že jsme to my, kdo řídí naši mysl a naše úvahy. Pokud nám myšlenky stále utíkají k nějakým událostem v minulosti či budoucnosti, pokusme se je zastavit a vrátit se zpátky do přítomnosti.

Zaposlouchejme se do okolních zvuků, vnímejme polohu svého těla nebo se soustřeďme na svůj dech. Teprve po navrácení do současnosti totiž můžeme v životě pokračovat dál.

3. Obklopujte se pozitivními lidmi

Možná se nám to může zdát jako banalita, ale naši náladu neovlivňují pouze konkrétní věci nebo situace, ale zároveň i lidé, kterými se obklopujeme. Čas strávený v kruhu optimistů nám vykouzlí úsměv na tváři a pomůže nám povznést se nad naše problémy. 

Náš “vnitřní přístup” je něčím, co možná ani nevnímáme, v hodnocení světa však toto nastavení hraje významnou roli. Pozitivním myšlením totiž můžeme překlopit ručičku vah na stranu štěstí a setkávání se s takto naladěnými lidmi nám proto může pomoci být v životě šťastnější. 

4. Uvědomte si, jací lidé a jaké činnosti vás dělají šťastnými

V životě se často setkáváme se situacemi, které nám nejsou úplně příjemné, ale i přesto je musíme nějakým způsobem vyřešit nebo překonat. Stejně tak to může být i s lidmi. Abychom mohli tyto nepříjemnosti zvládat bez duševní újmy, musíme je vyvážit činnostmi a lidmi, kteří v nás vzbuzují radost a pomáhají nám se uvolnit.

Vytvořme si proto jakýsi seznam (imaginární nebo i psaný) lidí a činností, které nás dělají šťastnými. V případě nouze ho mějme vždy po ruce. 

Měli jste v práci náročný den, naštval vás kolega/šéf, jste bez energie a máte pocit, že vám brzy praskne hlava? Zalovte v seznamu a zkuste najít činnost či osobu, která by dokázala nepříjemné emoce vyvážit, a vrátit tak váš den do pozitivní roviny.

Žádný den totiž nemůže být ve svém jádru špatný. Záleží totiž jen na nás, jaké emoce a zážitky v něm budou převažovat.

10 jednoduchých triků, jak se vymanit ze stresu a být v životě šťastnější

5. Radujte se z maličkostí a buďte vděční

V moderním světě, ve kterém máme všechno doslova na dosah ruky, někdy zapomínáme na fakt, že to, co máme a prožíváme, rozhodně není samozřejmost. Náš život je přitom plný malých i velkých věcí a okamžiků, ze kterých se můžeme těšit. Pro všechen ten shon jsme je však tak trochu přestali vnímat.

Máte pocit, že se v životě nemáte z čeho radovat? Co třeba to, že máte někoho, kdo vás má rád, komu na vás záleží a kdo s vámi chce trávit čas. Co třeba to, že vám kolega v práci jen tak sám od sebe připraví kávu nebo se na vás na ulici někdo usměje.

I prostá procházka do přírody a možnost vnímat zpěv ptáků, sluneční paprsky a vidět rozkvetlou louku je důvodem k radosti, protože ani taková zdánlivá maličkost nemusí být pro některé lidi v dané situaci vůbec možná. 

6. Ve stresových situacích se naučte pracovat s dechem

Ve stresových situacích ztrácíme kontrolu nad svými myšlenkami, které jsou často spojeny se strachem, což ony nepříjemné okamžiky ještě více prohlubuje. K jejich zvládání však existuje účinný nástroj, který máme neustále u sebe – náš dech.

Hluboké a vědomé brániční dýchání (neboli dýchání do břicha) napomáhá lepšímu propojení mysli s tělem a díky odtrhnutí od negativních myšlenek nás navíc ukotvuje v přítomném okamžiku. 

Jak na to? 

  1. Najděte si pohodlnou pozici, zavřete oči a soustřeďte se na polohu svého těla a dech.
  2. Zhluboka se nadechněte nosem a vnímejte, jak se vám vzduch rozpíná v břišní dutině, poté pomalu vydechněte.

  3. Zaměřte se na to, jak vás vdechovaný vzduch chladí a vydechovaný naopak mírně hřeje, pro kontrolu si můžete položit ruku na břicho a vnímat, jak se s každým nádechem mírně zvedá.

  4. Udělejte 3–10 dalších opakování (nádech a výdech) a s každým výdechem vnímejte, jak se vaše tělo více a více uvolňuje.

10 jednoduchých triků, jak se vymanit ze stresu a být v životě šťastnější

7. Pročistěte si hlavu a buďte vnímaví

Naše mysl je den co den zatěžována vzpomínkami z minulosti, plánováním, obavami a také nedořešenými úkoly, které často vyplavou na povrch ve chvíli, kdy bychom měli být s rodinou, přáteli nebo prostě jen odpočívat. Jak už jsme však nakousli v bodě o nadměrném přemýšlení, i naše hlava potřebuje čas od času jednoduše vypnout.

Kvůli tomu, že se neustále vracíme k minulosti nebo utíkáme k budoucnosti, totiž přicházíme o přítomné okamžiky a maličkosti, ze kterých se můžeme těšit. 

Co s tím?

  1. Najděte si klidné místo, na kterém se cítíte dobře. Je jedno, jestli je to gauč, lavička v parku, les nebo vyhlídka vysoko nad městem, důležité je, aby vám bylo v dané chvíli příjemně.
  2. Zavřete oči a intenzivně vnímejte podněty kolem vás – zvuky, směr a sílu větru nebo třeba i teplý letní déšť.

  3. Zaměřte se na polohu svého těla. Uvolněte ramena, zhluboka se nadechněte a vnímejte tlak v bodech, ve kterých se opíráte o podložku.

  4. Soustřeďte se na hluboké brániční dýchání (viz bod 6) a s každým výdechem se vzdalujte od dotěrných myšlenek.

  5. Otevřete oči. Po této krátké meditaci jste připraveni s čistou myslí vnímat vše, co se kolem vás děje.

8. Každý den si udělejte chvilku času pro sebe a usmívejte se

Máte občas pocit, že se vám během dne nestalo nic dobrého? Ač by to bylo krásné, skvělé věci většinou nepřicházejí jen tak samy. Musíme jim dát nějaký podnět. Udělejme si proto každý den chvilku času na to, co nás baví, uklidňuje, naplňuje.

Ať už je to čtení knih, trénink, jóga, procházka, pečení, zpívání, horká koupel nebo rozhovor s kamarády, oblíbená činnost nám pomůže zažít pocit štěstí v každém dni, díky čemuž budeme mít menší sklon k úzkosti a depresi. Náš život tak bude zase o chloupek lepší. 

Když jsme šťastní, smějeme se. Toto spojení však funguje i naopak. Úsměv totiž v mozku způsobuje uvolnění endorfinů a serotoninu, které jsou považovány za hormony štěstí. Každý den se proto usmívejme, jak je to jde. Nejenže se budeme cítit lépe my sami, ale úsměvem zároveň můžeme zlepšit den i našemu okolí. 

9. Cvičte a věnujte se svému oblíbenému pohybu

Stejně jako tomu je při úsměvu, i během fyzické aktivity se v našem mozku uvolňují endorfiny. Právě díky těmto hormonům zažíváme při sportu onu pověstnou euforii a pocit uspokojení. Při tréninku navíc také vytěsňujeme naše starosti a naplno se věnujeme stanovenému plánu. 

Jaký druh pohybu je k navození pocitu štěstí nejlepší? Ten, který vás baví a který vás naplňuje. Je zbytečné se hodiny mořit v posilovně jen proto, že vám kolega tvrdí, že je to balzám na nervy. Pro něj možná ano, vy se ovšem můžete stejně dobře najít v běhu, aerobiku, plavání, kolečkových bruslích nebo třeba horských túrách. 

10 jednoduchých triků, jak se vymanit ze stresu a být v životě šťastnější

10. Nehromaďte věci, ale zážitky

Nakupování je zábava a další kousek oblečení nebo lepší televize jsou nepochybně důvodem k radosti. Ještě větší a dlouhotrvající uspokojení nám však přinesou zážitky, které nám umožní odprostit se od aktuálních problémů. 

Takové zážitky si pak v případě nouze můžeme zpětně přehrávat dokola a dokola. Tato radost pak bude o to větší, pokud ono dobrodružství prožijeme s někým, na kom nám záleží. 

Vezměte proto batoh, kamarády, rodinu nebo třeba psa a vytvořte si fantastické příběhy a příjemné vzpomínky. A nemusí to být zrovna cesta na Nový Zéland, stačí vyrazit na minigolf, na piknik, do lesa, na hory nebo třeba do opuštěného lomu v letních měsících (v rámci dodržení aktuálních opatření). 

Co si z toho vzít?

Deprese a pocity úzkosti jsou stavy, které jsou dnes velmi rozšířené. Za určitých okolností může být opravdu těžké se jim ubránit.

I ve zdánlivě bezvýchodných situacích však existují maličkosti, díky kterým si můžeme přivodit pocity štěstí a naplno si je vychutnat. Základem je udržovat si pozitivně nastavenou mysl, díky čemuž můžeme veškeré problémy vnímat i z té druhé, lepší stránky.

Vyhnout bychom se měli zejména nadměrnému přemýšlení a místo toho se raději obklopit pozitivními lidmi, uvědomit si, jaké činnosti a osoby nás dělají šťastné, radovat se z maličkostí a být vděční za to, co zrovna máme.

Ve stresových situacích je také dobré umět pracovat s dechem, vyčistit si hlavu a být vnímavý ke svému okolí. Pro lepší náladu si každý den udělejme chvilku pro sebe, věnujme se oblíbeným činnostem, hýbejme se, užívejme si, usmívejme se a buďme k sobě laskaví. 


Poděkuj autorovi
15
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________