10 tipů, jak být v roce 2022 šťastnější

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 6. 1. 2022
Uložit článek
10 tipů, jak být v roce 2022 šťastnější

Pro nástup nového roku je typická spousta předsevzetí. Přestože je skvělé na sobě pracovat a jít si za svým cílem, snaha o splnění nereálných a přehnaně ambiciozních snů vás ve finále může zahnat až do spirály pocitů selhání a úzkosti. Co to letos zkusit jinak – být prostě šťastnější

Že je to klišé? Po přečtení následujících bodů budete možná překvapeni, jaké výzvy tento zdánlivě jednoduchý cíl obnáší.

1. Udělejte si na sebe čas

Jestliže chcete být šťastnější, musíte si udělat čas na věci, které vám dělají radost. A vůbec se nemusí jednat jen o materiální záležitosti. Konkrétní tipy, které vám budou dokonale sedět, vám tu předám jen těžko, každého jedince totiž baví a rozvíjí jiné činnosti. Zkusím vás ale alespoň trochu navnadit.

  • Cítíte se vyčerpaní? Vsaďte na saunu, poutavou knížku, omalovánky, procházku v přírodě nebo si prostě dejte krátkého šlofíka.

  • Potřebujete změnu? Zajděte si ke kadeřnici nebo o víkendu vyražte na místo, kde jste ještě nikdy nebyli. 

  • Chcete se prostě jen cítit dobře? Buďte si jisti, že péče, kterou věnujete sami sobě, se následně odrazí ve všech směrech vašeho života. Udělejte si proto radost kosmetikou, lázněmi a v neposlední řadě také pohybem (viz bod 5).

  • Další osvědčené tipy, jak si zlepšit náladu, najdete zde.

obrázek z gettyimages.com

2. Pracujte se stresem

Jste-li pravidelnými čtenáři našeho magazínu, jistě už dávno víte, že stanovování nereálných cílů nikam nevede. A jedním z nich je nepochybně i rozhodnutí “nestresovat se”. Co tedy s tím? 

Eliminace stresu je v dnešní době takřka nemožná – co však můžete ovlivnit je způsob, jakým budete se stresem pracovat. Asi nejpraktičtějším nástrojem je váš vlastní dech. Je totiž dokázáno, že hluboké brániční dýchání napomáhá zklidnění a ukotvení v přítomnosti, jakkoliv bláznivě to možná zní.

  • Podrobnější informace, jak zatočit se stresem, najdete v našem dalším článku

3. Udělejte radost svým střevním bakteriím

Jistě mi dáte za pravdu, že ve chvíli, kdy jste zdraví a nic vás nebolí, je svět hned tak nějak barevnější. A nepochybně také víte, že na celkovém zdraví se v těle podílí mnoho systémů a faktorů – jedním z nich je i střevní mikrobiom. Jeho význam je obrovský – složení mikrobiomu ovlivňuje funkci imunity, úspěšnost hubnutí, dispozice ke vzniku civilizačních onemocnění a dokonce i náladu

A čím uděláte svým střevním bakteriích nepochybně radost? Ve stravě dbejte na dostatek vlákniny a pravidelně zařazujte kysané mléčné výrobky nebo kvašenou zeleninu. Vedle pak rozhodně nešlápnete ani s doplňky stravy s obsahem probiotik.

  • Probiotika, prebiotika, symbiotika…Jak se v nich vyznat? Poradí vám náš další článek

  • Prahnete po detailnějších informacích o možném vztahu mezi střevním mikrobiomem a vaší náladou? Přečtěte si náš další článek

4. Připravujte si více jídel doma

Abyste se cítili dobře, neobejdete se bez jídelníčku, který vám zajistí potřebné množství živin v té nejlepší kvalitě. Dokonalý přehled o tom, co vlastně máte na talíři, vám zajistí domácí příprava jídel. Rozhodně to ale neznamená, že už si nikdy nemůžete zajít do restaurace. 

Teprve až u plotny totiž mnohdy zjistíte, čeho je daná potravina zdrojem a v jakém množství je vhodné ji vzhledem k vašemu cíli použít. Výběr kvalitních potravin, s dostatkem všech potřebných látek, vám pak navíc pomůže podpořit správné fungování imunitního systému, optimální složení střevního mikrobiomu, zaručit dostatek energie a mnoho dalšího. Inspiraci na nejrůznější  recepty můžete načerpat tady.

10 tipů, jak být v roce 2022 šťastnější

  • Tápete, jak s domácí přípravou jídel začít? Užitečné tipy najdete zde

  • Proč si vařit sami, když chcete zhubnout? Odpověď najdete v našem článku

5. Pohyb jako univerzální lék na trable 

Pravidelný pohyb umí doslova kouzla – nejen, že podpoří vaše celkové zdraví, ale zároveň představuje naprosto bezpečný a legální způsob, jak si navodit euforické stavy. O to se při pohybu o vyšší intenzitě starají endorfiny, neboli hormony štěstí. 

S endorfiny si možná spojíte zejména sporty jako je běh nebo cyklistika, Gordon s kolegy však ve svých studiích v letech 2017 a 2018 zjistili, že projevy deprese a úzkosti může významně pomoci i trénink silový. A co si z toho vzít? Pocity štěstí vám může navodit jakýkoliv druh tréninku – hlavně se nebát hýbat. 

  • Kolik pohybu je pro podporu zdraví tak akorát? Dozvíte se zde

  • Je na hubnutí lepší kardio nebo silový trénink? Přečtěte si v našem dalším článku

6. Buďte víc “offline”

Nezpochybnitelnou výhodou dnešní doby je, že se můžeme spojit téměř s kýmkoliv a kdekoliv na světě. Jak už to ale bývá, každá mince má dvě strany. Nadměrný čas strávený u obrazovkových zařízení totiž neprospívá vašemu fyzickému, ani psychickému zdraví. Podle studie z roku 2016 byla u dospělých, kteří tráví více času u televize a na počítači, zaznamenána vyšší incidence středně těžkých nebo těžkých depresí. Negativně ovlivněny byly u těchto osob také vztahy s jejich okolím nebo míra fyzické aktivity. 

S nosem zabořeným do displeje tak často přehlížíte drobnosti, které vám každodenní život přináší a které vám mohou v konečném důsledku pomoci cítit se lépe. Kdy jste naposled vnímali zpěv ptáků nebo šumění vody? Nasáli jste v poslední době vůni své oblíbené kávy a vychutnali si čtvereček čokolády se vším všudy, nebo jste jej jen tak ledabyle zastrčili do pusy při sledování filmu? 

  • 7 tipů na digitální detox najdete zde

obrázek z istockphoto.com

7. Choďte co nejčastěji ven

Pobyt v přírodě vám poskytne spoustu podnětů, které vám pomohou na chvíli zapomenout na starosti a nabijí vás pozitivní energií. Zároveň je to skvělá příležitost vymanit se na chvíli z kolotoče nových a nových podnětů – tu vám přijde nový email, tu vám zvoní telefon, tady zas musíte vypracovat projekt a z neustálého troubení aut na ulici už vám jde možná taky hlava kolem..

Dostatečná expozice dennímu světlu je navíc důležitá i pro pocit duševní pohody – v zimních a podzimních měsících totiž často nastupuje tzv. sezonní afektivní porucha, která mimo jiné souvisí i s nedostatkem denního světla v tomto období. Pozitivní vliv má pobyt na čerstvém vzduchu i na vaše soustředění, produktivitu, kvalitu spánku a v letních měsících i na tvorbu vitaminu D. 

  • Zajímá vás víc? Vše najdete v našem dalším článku

8. Podpořte své zdraví kvalitním spánkem

Ne, ani tentokrát se bez spánku neobejdete. Jeho nedostatek je totiž zaručeným způsobem, jak se dostat do kolotoče psychické nepohody, únavy a špatné nálady. Negativně ovlivněna bude také vaše produktivita, schopnost hubnutí nebo budování svalové hmoty. 

Jako optimální doba spánku se pro většinu dospělé populace jeví 7–9 hodin. Pokud tedy chcete v novém roce podpořit své zdraví a dobrou náladu, z času na spánek byste rozhodně ubírat neměli.

  • Podrobnější informace o tom, co může nedostatek spánku způsobit, najdete zde

  • Hledáte jednoduché tipy, jak se dobře vyspat? Pak je náš další článek přímo pro vás

9. Věřte si 

Důvěra je základem každého zdravého vztahu – důvěřovat byste proto měli v první řadě sami sobě. Správná dávka sebedůvěry totiž posílí vaše sebevědomí, usnadní vám každodenní rozhodování a v konečném důsledku pomůže snížit i míru stresu. 

To, do jaké míry každý jedinec sám sobě věří, je často ovlivněno životními událostmi a zkušenostmi. Pokud máte s navázáním tohoto vztahu problém, zkuste si zpětně analyzovat, co všechno jste už v minulosti dokázali a za co na sebe můžete být náležitě pyšní. Připomeňte si také, že chyby dělá každý – hlavní je poučit se a příště začít lépe. Do budoucna si pak dávejte dávejte dílčí a reálné cíle. Příliš velká a nesplnitelná očekávání by totiž mohla zbytečně prohloubit váš pocit nedůvěry, i když reálně nemají o vašich schopnostech žádnou vypovídající hodnotu. 

  • Jak si stanovit cíl, který vás dovede k úspěchu? Přečtěte si zde

10. Zpomalte a víc vnímejte přítomnost

Nadměrný stres, nesoustředěnost, neklid a roztěkané myšlenky se dnes možná už staly tak nějak nutnou realitou. Současná doba totiž vyvíjí velký tlak na výkon a lidé se s ní musí chtě nechtě snažit udržet krok. Ke spokojenému životu je však potřeba tyto negativní emoce někde vyvážit. Jednou z cest je naučit se oddělovat “business” svět od osobního života, kde se můžete zklidnit a projednou nic netvořit – prostě jen být. 

S tréninkem této techniky vám může pomoci tzv. mindfulness – metoda, která cílí na záměření pozornosti do přítomného okamžiku, jeho prožívání a ukotvení. Jedná se o vědecky prověřenou metodu, která má skutečné výsledky, ale pozor – nepůjde to hned. Po nějaké době tréninku se však můžete těšit na lepší zvládání stresu, emoční vyrovnanost, zlepšení kvality spánku, zmírnění úzkostí nebo zvýšení míry kreativity.

  • Chcete se dozvědět víc? Vše najdete v našem dalším článku

Co si z toho vzít? 

Šťastný život v sobě skrývá mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Zahrnuje péči o sebe a plnění svých aktuálních potřeb, ale zároveň se úzce pojí i s fyzickým zdravím. Vaši náladu a emoce totiž ovlivňují také kvalitní jídelníček, složení vašeho mikrobiomu nebo také míra pohybu. A nešlo by to samozřejmě ani bez kvalitního spánku. 

Chcete-li se cítit lépe, choďte také častěji ven a snažte se trávit více času mimo obrazovku televize či mobilu. Pomůže vám i osvojení technik práce se stresem nebo směřování pozornosti do přítomného okamžiku. Ke šťastnějšímu a vyrovnanějšímu životu pak už zbývá snad jen více si věřit.

Přidej se k 33 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
2 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________