10 tipů, jak se vypořádat se stresem nebo úzkostmi spojenými nejen s koronavirem

Ondřej Klein
Ondřej Klein před 17 dny
10 tipů, jak se vypořádat se stresem nebo úzkostmi spojenými nejen s koronavirem

Zpravodajské portály se předhánějí v rychlosti informování o nových případech infekce virem COVID-19, na sociálních sítích se během pár dní z lidí stali odborníci na epidemiologii i virologii a televizní stanice zařazují do programu speciální vstupy s hlášením aktuální situace. 

Kdyby si zprávy a novinové titulky přečetl někdo, kdo se zrovna vrátil z měsíčního pobytu „na samotě u lesa“, asi by si podle zpráv představil, že se blíží Armagedon a jedině Bruce Willis může situaci zachránit. 

Současná situace se však velmi pravděpodobně podepíše na našem mentálním zdraví obavami o budoucnost, nervozitou, úzkostí nebo snad depresemi z izolace v případě lidí v karanténě stejně tak, jako se to dělo v Číně.

Pak můžeme mít strach i otevřít ledničku nebo spíž, aby se v ní neobjevila moderátorka zpráv hlásající aktuální bilanci nakažených koronavirem. Co s tím? Naučit se pracovat sami se sebou, rozpoznat situace, které vedou ke zvýšené míře stresu, a začít praktikovat techniky, které povedou k jeho snížení. 

10  způsobů, jak bojovat se stresem a úzkostmi v době krize epidemie viru COVID-19

Situace je vážná, to bez debat. Je zapotřebí poslouchat a dodržovat pokyny vlády České republiky, která neúnavně pracuje na každodenním řešení současné krize, jejímž cílem je zpomalit tempo šíření koronaviru, které by jinak naprosto ochromilo momentální kapacity zdravotnictví. 

Už teď doktoři, sestry a nově i studenti medicíny neúnavně pracují na tom, aby se každému dostalo odpovídající péče. Jsou (budou) to právě oni, kdo čelí největšímu náporu a s nejvyšším posláním zachraňovat životy nasazují ten svůj dnes a denně, a to i přes absolutní vyčerpání, jako je tomu nyní v Itálii. 

Oni jsou našimi hrdiny a my jako společnost bychom jim neměli přidělávat práci nerespektováním nařízení a zásad chování proti šíření koronaviru. #StayStrong

[Instagram]

1. Omezte sledování zpráv, hlavně těch z pochybných zdrojů

Pokud se cítíme zahlceni zprávami a obavami ze situace kolem koronaviru, je na čase určit si hranice konzumace mediálního obsahu, případně si od něj dát rovnou pauzu

Vždyť nemusíme být neustále v aktuálním obraze dění. Co se tím změní? Nic. Pouze si na sebe nakládáme další a další várku zpráv, z kterých pak máme pocit, že všechno je na nic, a úzkost může být na světě. 

Kolikrát za den jsme vystaveni informacím o koronaviru a kolik energie věnujeme aktivnímu vyhledávání informací? Asi až moc, že? Není potřeba malovat čerta na zeď a nechat naši mysl vykreslovat apokalyptické scénáře.10 tipů, jak se vypořádat se stresem nebo úzkostmi spojenými nejen s koronavirem

2. Nevěnujte pozornost apokalyptickým scénářům

Pokud se nám v hlavě začínají přehrávat scény ze seriálu Walking Dead nebo kultovního filmu Já, legenda, je čas trochu ubrat plyn a kouknout se na celou věc z širší perspektivy.

Jasně, COVID-19 je velkou hrozbou pro moderní společnost, nikoliv však apokalyptickou. Není na místě propadat panice. Je potřeba být realističtí a čerpat informace z ověřených zdrojů, jako je třeba WHO

Jak ukazuje průběh epidemie koronaviru v Číně, v horizontu několika týdnů můžeme očekávat vrchol epidemie s následným poklesem případů a doufejme i epidemií na ústupu. 

3. Čerpejte informace z ověřených a kvalitních zdrojů

Není nic horšího než podléhat tzv. fake news a hoaxům. Tyto zprávy často nesou senzacechtivé a těžko uvěřitelné poselství. Nejčastěji tyto zprávy najdeme na sociálních sítích, kde mají i tisíce sdílení a lidé jim často věří. Poslední takovou „fake news“ bylo, že ibuprofen zhoršuje průběh onemocnění infekcí COVID-19. 

Dále mezi ně například patří i to, že lék na koronavirus je dávno znám, jen jej úřady nechtějí poskytnout veřejnosti nebo to, že se brzy vypne Internet, aby se nemohla „šířit pravda.“ 

4. Buďte v kontaktu se svými blízkými

V době, kdy je za téměř ideální strategii v boji proti koronaviru považována sociální izolace, je důležité mít minimálně „na dosah telefonu“ podporu svého blízkého okolí.  

Zůstat v kontaktu se svými blízkými, když ne osobně, tak jinými cestami, je dobrou strategií, jak rozptýlit a sdílet své obavy. Sdílená starost je minimálně poloviční starost. Navíc vědění, že jsou naši blízcí v pořádku, nás může samo o sobě uklidnit.

10 tipů, jak se vypořádat se stresem nebo úzkostmi spojenými nejen s koronavirem

5. Promluvte si s někým o svých břemenech

Když už je toho na nás až moc a z celé situace začneme mít obavy a těžké srdce, je fajn si s někým promluvit. Navenek sice můžeme působit sebejistě a sebevědomě, zatímco uvnitř zažíváme bouři hysterie, nejistoty a strachu. 

Promluvit si s někým i prostřednictvím textových zpráv může pomoci zpracovat naše emoce, cítit podporu a porozumění namísto dalšího roztáčení začarovaného kruhu obav, strachů, předsudků a domněnek. 

6. Zůstaňte v přítomném okamžiku 

Naše mysl má neustále tendence utíkat od přítomnosti do minulosti a budoucnosti. Vždyť to známe všichni. Někdy až příliš často žijeme minulostí nebo strachy z budoucnosti. Občas se stane, že necháme naší mysli „volnost“ a z běžného života si dokážeme v hlavě vytvořit scénář hodný dalšího dílu Ulice, Esmeraldy nebo pokračování Stranger Things. 

Věnujme co nejvíce pozornost přítomnému okamžiku, lidem a životu kolem nás. To nám pomůže zůstat při zemi a udržet věci ve zdravé perspektivě. Neznámo a strach z koronaviru může být děsivý, proto bychom měli dbát všech hygienických zásad podle WHO a soustředit se na „tady a teď“. Přeci jen nejde o akutní hrozbu, jako kdyby nás měl sežrat žralok, a máme věci „více ve svých rukou.“ Smrtnost jsou v průměru pouhá 2 %, což je další dobrá zpráva. 

7. Věnujte se dechovým cvičením, meditaci a mindfulness

Práce s myslí, pozorování sám sebe, vlastních pocitů, strachů, uvědomování si tady a teď a pouhé soustředění se na vlastní dech je doslova zlatým grálem duševního zdraví. Co konkrétně nám to přinese? 

Hlavně budeme lépe zvládat stres, budeme klidnější a uvolněnější a lépe budeme zvládat problémy a výzvy moderní doby. 

Udělejme si pohodlí, zhluboka dýchejme a pouze pozorujme sami sebe. Okolní svět odplouvá a jsme tu jen my …

10 tipů, jak se vypořádat se stresem nebo úzkostmi spojenými nejen s koronavirem

8. Běžte se projít do přírody, má to pozitivní účinky na psychické zdraví

Pokud se cítíme zdraví a máme možnost jít se projít do přírody bez velké koncentrace lidí, směle do toho. Pobyt v přírodě je prospěšný zejména pro naše mentální zdraví, kondici i imunitní systém. 

Stačí jít se projít alespoň na 30 minut do lesa, pokud nám Ministerstvo zdravotnictví ČR nedoporučí zůstat pouze doma.  

9. Jezte zdravě a hýbejte se i doma

Jídlo je od nepaměti jakýmsi společenským a rodinným rituálem, u kterého se utužují vztahy. A není nic lepšího než si v rodinném kruhu, jak jen to situace dovolí, dopřát zdravou večeři a podělit se o své obavy, strachy a promluvit si o všem, co nás tíží. 

Zdravá strava s důrazem na dostatek ovoce, zeleniny, bílkovin, probiotických a prebiotických potravin je důležitá pro podporu naší obranyschopnosti vůči onemocnění.

A proč se hýbat? Přece nechceme vypadnout z dobře rozjetého režimu aktivního životního stylu, když dobrá kondice je "půl zdraví". Hospitalizovaní pacienti s dobrou fyzickou kondicí daleko lépe snáší průběh léčby a rychleji se z jakéhokoliv onemocnění dokáží zotavit.

10. Odpočívejte, ale zároveň si vytvořte plán a využijte čas k něčemu, co jste chtěli udělat už dlouho

Nejhorší je jen sedět, přemýšlet nad blbostmi a propadnout letargii. Tohle je cesta k pomalému požírání sebe sama zevnitř negativníma myšlenkami a často až vykonstruovanými černými scénáři. A to nikdo z nás nepotřebuje. 

Vzhledem k aktuální situaci je zapotřebí co nejvíce omezit sociální kontakty v rámci možností a dodržovat základní hygienická opatření. Pokud nemáme home office, sociálnímu kontaktu se prakticky nevyhneme, proto je nutné umývat si ruce, používat dezinfekční prostředky (případně si ruce občas umýt i alkoholem), a pokud cítíme jen sebemenší známky jakékoliv nemoci, je zapotřebí zůstat doma. 

10 tipů, jak se vypořádat se stresem nebo úzkostmi spojenými nejen s koronavirem

A jak to doma "přežít", pokud vás netrápí žádné fyzické obtíže? 

"Tomuhle se budu věnovat, až bude čas." Teď je přesně ten čas, který je vhodný pro všechny činnosti, které jsme odkládali na to, až bude čas.

  • Ukliďte si skříň, udělejte si pořádek ve věcech, dejte konečně do pořádku fotky z dovolených, přečtěte si knihu, začněte online kurz, začněte se učit jógu, naučte se vařit dlouho odkládané recepty nebo si přečtěte všechny články nejen u nás na Aktinu, na které jste doposud neměli čas. 
  • Udělejme si plán toho, co chceme stihnout, a černé myšlenky nás nemají šanci dostat. 

Bonusový tip. Zůstaňte optimističtí, lidští a vzájemně se podporujte

Kdy jindy se jako společnost semknout, držet při sobě, vzájemně se podporovat, být si inspirací a vlévat si vzájemně do žil optimismus než právě teď? Buďme sami sobě vzory a světlem pro ostatní v těchto temnějších hodinách.

V minulosti jsme jako společnost čelili daleko větším výzvám a přítomnost nebezpečí byla mnohem horší. To ale nic nemění na tom, že COVID-19 je velkou hrozbou, kterou je zapotřebí dostat pod kontrolu. Vzájemně jako společnost musíme táhnout za jeden provaz.

  • V případě, že jsme z Brna, chceme přijít na jiné myšlenky a pomoci tam, kde je to třeba, můžeme se zaregistrovat mezi dobrovolníky na stránkách Masarykovy univerzity a zajít například nakoupit někomu, kdo nemůže, nebo pohlídat dítě.   

Co si z toho vzít?

  • Přítomnost globální hrozby, jakou je momentální epidemie viru COVID-19, zamává s psychikou i těm nejoptimističtějším z nás. Není ale důvod propadat pocitům bezmoci, zoufalství a úzkosti.
  • Je zapotřebí pomoci moderním hrdinům v podobě lékařů a zdravotnického personálu dostat situaci pod kontrolu naším zodpovědným chováním a dodržováním nařízení vlády ČR, stejně jako domácí karantény.
  • Jinak to nejde. A pokud bychom jako společnost selhali, enormně bychom přetížili zdravotnický systém a lidi, kteří by potřebovali akutní pomoc, by ji z kapacitních důvodů vůbec nemuseli dostat.
  • Staňme se i my hrdiny všedních dní, pomáhejme si a šiřme mezi sebou objektivní a ověřené informace, které mají situaci pomoci, nikoliv ji zhoršit.
  • Nepropadejme panice a bojujme proti stresu účinnými nástroji v podobě kontaktu s blízkými a s rodinou, omezením konzumace zpráv, zdravou stravou, pohybem a věcmi, které děláme rádi, ale neměli jsme na ně doposud čas. #StayStrong
Poděkuj autorovi
32 lidí již poděkovalo
Aktin Protein Bar
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskuze k článku