10 varovných signálů, že tělo dlouhodobě podvyživujeme. Na co si dát pozor?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 14. 12. 2021
Uložit článek
10 varovných signálů, že tělo dlouhodobě podvyživujeme. Na co si dát pozor?

Jídlo je nezbytnou součástí života – přináší potěšení, sociální vazby, ale hlavně, poskytuje tělu cenné živiny, bez kterých by lidský organismus nebyl schopen přežít. Přestože v posledních letech se ve světě řeší spíše problém obezity a nadbytečného energetického příjmu, také podvýživa představuje významné zdravotní riziko

Na sociálních sítích a ve společnosti totiž stále přetrvává trend “štíhlosti a nutné dokonalosti”, který spoustu jedinců žene do začarovaného kruhu narušených stravovacích návyků a nízkého příjmu energie. Místo zdravé štíhlosti ale své tělo často vystavují rizikům. Jakým? Na to se podíváme v dnešním článku. 

Podvýživa nemusí vždy souviset s nedostatkem potravy nebo nemocí

Podvýživa může být způsobena buď nedostatečným příjmem živin, nebo může nastat také v případě, že tělo nemůže tyto živiny dobře využít (např. při poruše trávicího traktu). Často může být důsledkem celé řady onemocnění, ať už postihujících funkci organismu, nebo psychický stav – např. při poruchách příjmu potravy. Pokročilá podvýživa pak může v některých případech bohužel vyústit až v selhání tělesných funkcí a smrt. 

V mnoha případech však nemusí mít podvýživa klinický základ. Někdy zkrátka špatně odhadnete svůj výdej energie a nepřizpůsobíte tomu svůj jídelníček. U sportovců je to bohužel častější, než by se mohlo zdát– tento stav pak označujeme jako relativní energetickou nedostatečnost (RED-S). Pokud vás toto téma zajímá blíže, přečtěte si náš další článek, kde se problematice RED-S podrobně věnujeme. 

10 varovných signálů, že tělo dlouhodobě podvyživujeme. Na co si dát pozor?

Jak tělo na dlouhodobou podvýživu reaguje?

1. Ztráta hmotnosti a svalové hmoty

Je logické, že s nedostatečným příjmem stravy bude ručička váhy klesat, z takového zhubnutí ovšem není důvod se radovat. Prvním, co se ztratí, bude totiž svalová hmota – a tu nepotřebujete jen z estetického hlediska, je nezbytná také pro pohyb nebo samotné dýchání. 

V důsledku šetření energie dochází u dlouhodobě nízkého příjmu energie také ke zpomalení klidového metabolismu, jehož pokles je důležitým faktorem v oblasti diagnostiky stavu nedostatečné výživy.

  • Jak zhubnout tuk a udržet si svalovou hmotu? To jsme rozebírali v článku tady.
  • Jaká je ideální rychlost hubnutí a existují rozdíly mezi muži a ženami? Přečtěte si zde

2. Únava

Kvalita a pestrost vašeho jídelníčku a především dostatečné množství energie se podepisuje i na produktivitě a schopnosti normálně “fungovat”. Pokud se denně s příjmem stravy pohybujete sotva na hraně bazálního metabolismu, nemůžete se divit, že to vaše tělo nezvládá. 

Vliv může mít také nedostatečná hydratace – už při ztrátě 1 % tekutin se totiž zhoršuje schopnost soustředění a koordinace. Kolik a čeho byste měli denně vypít? Podívejte se na náš další článek.

3. Trávicí potíže

Nepravidelné stravování může vést k nedostatečnému nebo naopak nadměrnému příjmu vlákniny, ze kterého pak pramení problémy jako nadýmání nebo zácpa. Pokud navíc dlouhodobě přijímáte opravdu velmi nízké množství potravy, může dojít dokonce až k postupnému zpomalení vyprazdňování žaludku a atrofii (tj. oslabení) svalů trávicího traktu. 

  • Jak mít stolici pravidelnou jako jízdní řády v Tokiu? Poradí vám náš další článek 

4. Narušení reprodukčních funkcí a zdraví kostí

Aktuální příjem energie vysílá do vašeho mozku signály ovlivňující procesy reprodukce. Pokud bude tato energii příliš nízká, dojde k jejich potlačení – vaše tělo totiž přijatou energii směřuje v první řadě k procesům, které vás udržují při životě. U žen to může znamenat závažné poruchy menstruačního cyklu, u mužů pak pokles hladiny testosteronu. Zatímco u ženského pohlaví je tento problém často viditelný, u mužů může zůstat nerozpoznán po dlouhou dobu. 

  • Podrobné informace ohledně ztráty menstruace při nízkém příjmu energie najdete v našem dalším článku 

Nedostatečná výživa má negativní vliv také na zdraví kostí– snižuje jejich hustotu, schopnost tvorby nové kostní tkáně a tím zvyšuje riziko zlomenin a dalších zranění.

5. Padání vlasů, lámání nehtů

Na základě studií dnes už s jistotou víme, že podvýživa a drastické diety mohou být příčinou vypadávání vlasů. Vyvážený jídelníček je totiž stěžejní pro zdraví celého organismu, podepisuje se tedy i na stavu vlasů, nehtů a kůže. 

A proč k tomu vlastně dochází? Na vině není jen nedostatek vitaminů a minerálních látek, roli hraje také celkový příjem energie a bílkovin. Jak bylo již zmíněno výše, při příliš nízkém příjmu bude zdraví vlasů, nehtů a dalších tkání odsunuto na druhou kolej

  • Jak zamezit vypadávání vlasů v dietě a jaké minerální látky jsou pro jejich zdraví stěžejní? Dozvíte se zde

obrázek z gettyimages.com

6. Oslabený imunitní systém

Imunitní systém je ovlivněn mnoha faktory – celkovým životním stylem, množstvím pohybu, kvalitou spánku a v neposlední řadě také výživou. Vaši obranyschopnost přitom podporují nejen vitaminy, minerální látky a esenciální mastné kyseliny, důležitou roli hraje také stav střevního mikrobiomu. A teď ruku na srdce, při podvýživě budou oba tyto faktory pravděpodobně významně pokulhávat. 

Bylo navíc prokázáno, že i samotná kalorická restrikce vede k narušení funkce T-lymfocytů i B-lymfocytů, může zasahovat i do systému IgG a IgE protilátek a snižovat uvolňování některých zánětlivých látek, které jsou pro obrannou reakci organismu nezbytné.  

  • Způsob, jakým se výše zmíněné faktory podílí na imunitní reakci, si můžete připomenout v tomto článku

7. Zhoršené hojení ran

Hojení ran je ukázkovým příkladem situace, kdy váš organismus volá po zvýšeném množství bílkovin, mikronutrientů (zejména zinku, selenu a vitaminů A, C, B) a samotné energie – samotné procesy obnovy tkání jsou totiž energeticky náročné. Pokud tuto energii a potřebné živiny tělu nedopřejete, hojení a regenerace tkání tím pádem nemůže probíhat správně. Nedivte se proto, že i malá oděrka vás pak bude trápit několik týdnů. 

  • Jak díky odpočinku předcházet zraněním a zlepšit své výkony? Přečtěte si v našem článku

8. Podrážděnost a snížená koncentrace

Nedostatečná výživa se podepisuje nejen na vašem fyzickém stavu, ale rovněž i na schopnosti soustředění a psychické pohodě. Věděli jste, že ona proslulá “špatná nálada z hladu” je vědecky podloženým faktem? (Bližší informace najdete zde.) Odpovědnost zřejmě nese kombinace snížení hladiny krevního cukru, zvýšení koncentrace hormonu ghrelinu a aktivity nervové soustavy. 

Přijatá energie navíc slouží jako palivo i pro váš mozek – při jejím nedostatku to tedy s vaší výkonnostní a kreativitou půjde rychle z kopce a nepomohou vám ani hektolitry kávy. Pokud se v těchto řádcích poznáváte, zkuste při řešení problému začít s jídelníčkem. 

  • Kterých 5 potravin prokazatelně podporuje mozek a učení? Dozvíte se zde

9. Duševní poruchy

Nízký příjem energie je pro vaše tělo významným stresorem – zajištění potravy totiž patří mezi základní potřeby. Jedinci s nízkou dostupností energie často trpí depresemi, úzkostnými stavy, nebo mají sklony k horšímu hodnocení sama sebe. 

Psychické obtíže však nemusí být pouze důsledkem podvýživy – mohou jí naopak i předcházet. Zde přichází na řadu téma poruch příjmu potravy, které jsou velmi závažným stavem a často mohou skončit i fatálně. 

  • Jaké poruchy příjmu potravy známe a mohou jejich rozvoj ovlivňovat sociální sítě? Dozvíte se v našem dalším článku

10. Snížený sportovní výkon

Z výše zmíněných bodů je patrné, že nedostatečný příjem energie má negativní vliv na zdraví jako takové – logicky tak může ovlivňovat i váš sportovní výkon. Pokles výkonnosti pak může být způsoben nejen nedostatkem energetických substrátů ze stravy, ale rovněž také rozvratem hormonálního prostředí v organismu, zhoršenou schopností koordinace nebo jednoduše nouzí o energie a živiny potřebné na regeneraci po tréninku – čímž nedojde ke zlepšení výkonu. 

  • Jak si poskládat jídelníček vstříc maximálním výkonům? Dozvíte se zde

Co si z toho vzít?

Ačkoliv jsou ve světě aktuálně rozebírána spíše zdravotní rizika spojená s nadváhou a obezitou, zapomínat by se nemělo ani na druhý extrém – tedy podvýživu. Ta totiž rovněž představuje významné ohrožení zdraví a nezřídka může skončit i fatálně. Vaše tělo totiž ke správné funkci energii potřebuje. Pokud se mu jí nedostává, může to vést např. k úbytku svalové hmoty, únavě a podrážděnosti, trávicím obtížím, narušení reprodukční funkce a zdraví kostí, vypadávání vlasů, oslabení imunity nebo zhoršenému hojení ran. V poslední řadě je vhodné zmínit také negativní vliv na duševní zdraví a sportovní výkon.

Jestliže máte dojem, že by se problém podvýživy mohl týkat i vás, uvědomte si nejprve, co vás k nízkému příjmu potravy vede. Poté se nebojte vyhledat odbornou pomoc – ať už služby nutričního terapeuta, psychoterapeuta nebo lékaře. 

Přidej se k 33 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________