10 večerních hříchů, které ti škodí při hubnutí

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 9. 11. 2021
Uložit článek
10 večerních hříchů, které ti škodí při hubnutí

Celý den jedeš na 100 %, jíš jako podle tabulek a máš ze sebe dobrý pocit. Pak ale najednou přijde večer a všechna snaha mizí vniveč. Čokoládová tyčinka totiž po západu slunce zdaleka nevypadá tolik kaloricky jako během dne, sklenku vína jsi ve skutečnosti nechtěl/a a co se týče té misky bramborových chipsů, to snad ani nestojí za řeč. 

Pojďme se podívat na 10 nejčastějších důvodů, proč se tvoje váha pořád nehýbe tím správným směrem. Není mezi nimi třeba i ten, který brání v hubnutí tobě?

1. Večerní sklenka vína

Prohledal/a jsi láhev vína od shora až po dno a po cukru ani zmínka? To stále neznamená, že v sobě nemá žádné kalorie. Běžné víno v obsahuje asi 10–12 % alkoholu, tedy sklenka vína (200 ml) obsahuje především díky němu přibližně 150–200 kcal. To sice není žádná tragédie, ale ber také do úvahy, že tyto kalorie tě ani náznakem nezasytí. Zatímco 1 g alkoholu obsahuje celých 7 kcal, 1 g bílkovin či sacharidů obsahuje pouze 4 kcal. 

Navíc bylo ukázáno, že konzumace alkoholu zvyšuje šance, že si dáš nějakou kalorickou dobrůtku typu smažených chipsů, sladkých tyčinek nebo třeba zmrzliny. 

2. Jedení z nudy

Možná už se ti někdy stalo, že jsi se během večera tolik nudil/a, že jsi otevřel dveře chladničky nejméně desetkrát. Alespoň jednou se ti určitě stalo, že sis z ní také něco odnesl/a. Ve vědeckých studiích bylo dokonce ukázáno, že s nudou roste chuť k jídlu a také se zvyšuje frekvence menších snacků. 

Snaž se proto jíst jen ve chvíli, kdy máš opravdu hlad. Zahánět nudu jídlem je totiž snadná cesta k tomu si snahu o hubnutí rychle pokazit.

3. Vynechávání plnohodnotné večeře

Možná patříš mezi lidi, kteří večeři s oblibou vynechávají s vidinou toho, že to je při snaze o redukci hmotnosti chvályhodné či dokonce samozřejmé. Podobné praktiky však velmi snadno končí nekonečným uzobáváním různých maličkostí, nenápadným ujídáním sušenek a čokolád, a když to pak večer posčítáš, z kalorického hlediska jsi večeře snědl/a v podstatě dvě.

  • Že ti chybí inspirace na vyvážená jídla? Projdi si naše odzkoušené recepty, které zasytí i chutnají. 

obrázek z istockphoto.com

4. Slané oříšky a arašídy

Oříšky jsou považované jako zdravé mlsání. Jenomže všeho moc škodí, a tak i miska těch nejzdravějších oříšků může znamenat, že v nich sníš třetinu svého denního energetického příjmu. Ber do úvahy, že jeden pytlíček ořechů o hmotnosti 100 g obsahuje přibližně 570 kcal, zatímco průměrný oběd může obsahovat přibližně 500–800 kcal. 

Možná tedy máš pocit zadostiučinění, tělo to ale tak mít nemusí. Navíc jestli ujíždíš především na slaných variantách, můžeš tím podstatně zahýbat s denním příjmem soli, který už tak je v Česku vysoce nadprůměrný. 

5. Sladká tečka po večeři

Večeře je ideální čas pro klidné posezení u jídla. Člověk má najednou spoustu času i na polévku před jídlem a navíc cítí i určitou potřebu se za náročný den odměnit. Třeba nějakým šlehačkovým či čokoládovým dezertem. Ono se ale snadno může stát, že ten dezert v sobě ukrývá více kalorií, než kolik jsi právě snědl/a v hlavním jídle i s polévkou v rámci večeře. 

Dej proto pozor na podobné odměny a nenech se při večeři zbytečně rozvášnit. Malá sladká tečka nemusí být nutně špatná, ale dej pozor, ať to neskončí u čtvrtiny dortu. 

  • Nekonečnou zásobu tipů na zdravější pečení a mlsání najdeš mezi našimi Aktin dezerty. Vyzkoušet doma můžeš klasiky našich babiček ve fitness kabátku i trendy zdravé dobroty, kterým prostě neodoláš. 

6. Večerní dojídání jídel

Procházíš tak večer lednici a přemýšlíš, že některé věci už jsou tak na hraně trvanlivosti. Co s tím? No samozřejmě je co nejrychleji sníst, dokud to ještě jde. Poznáváš se v tom? Potom si na podobné “dojídačky” dej raději pozor. Tvé tělo totiž není popelnice, a tak si spíš dej pro příště záležet, abyste domů kupovali opravdu jen to, co jste schopni za danou dobu sníst. 

7. Návštěvy a posezení u přátel

Některé návštěvy u přátel či rodiny připomínají hotový veletrh dobrého jídla a pití. S pobídkami hostitele se však snadno může stát, že dorazíš domů a okamžitě si v hlavě začneš vyčítat každý spořádaný chlebíček. Zkus se s hostiteli domluvit dopředu, že u nich opravdu nemáš v plánu se najíst na týden dopředu. Stejně tak se můžeš inspirovat některými zdravými a nízkokalorickými variantami klasických pochutin.

Pokud víš, že stejně nic nepomůže, ale i přesto nechceš své hostitele urazit odmítáním, zmenši večeři nebo z ní zcela vynech přílohy. Ve svém kalorickém rozpočtu si tak vytvoříš nějaké místo na to, co tě na oslavě bude čekat. Samozřejmě platí, že jestli chodíš na návštěvy jen jednou za čas, není potřeba trávit celý následný den počítáním kalorií. Jestli ale návštěvy zařazuješ pravidelně, je dobré je v kalorickém příjmu zohlednit. 

obrázek z istockphoto.com

8. Tučné sýry a tyčinky k televizi

Večerní sledování televize je pro mnohé synonymem k tomu připravit si jídlo na uzobávání při sledování oblíbeného pořadu. Pokud pro takové zobání nominuješ tučné sýry, tyčinky nebo smažené chipsy, je to cesta k mnoha projezeným kaloriím. Samozřejmě, vždy záleží na množství, jenže u podobných potravin je docela dost vysoká šance, že to množství nebude úplně malé.

Vyzkoušej vyměnit, nebo alespoň z části nahradit, kalorické pochutiny za nakrájené ovoce, zeleninu nebo tofu. Díky tomu výrazně snížíš kalorický příjem a současně tělu dodáš spoustu cenných látek. 

9. Noční luxování lednice

Ujídání potravin během nočních hodin je jedním z častých důvodů, proč se hubnutí nedaří podle původních plánů a představ. Jasně, můžeš si říct, že kalorie nemají hodinky, a tak svačinka v noci má vlastně stejně kalorií jako ta noční. Jenže on je v tom přesto malý háček.

Ukazuje se, že noční svačinky mají menší tendenci zasytit v porovnání s těmi, které se sní během ranních či dopoledních hodin. Přirozeně se proto může stát, že toho sníš víc než jindy během dne. 

10. Jíš během dne dostatečně?

Večer je pro mnoho lidí časem k tomu dojíst všechno, co se nestihlo během denního spěchu. Když totiž naskočí tzv. vlčí hlad, pevná vůle povolí jako špatně zavázaný uzel. Vlčímu hladu můžeš předcházet jedině tím, že během dne budeš pravidelně jíst a nebudeš se šidit. Jakékoliv vynechávání oběda ti totiž večer tělo vrátí i s úroky. 

Co si z toho vzít?

Večer je ideálně čas na to pokazit snahu o redukci hmotnosti. Ne snad kvůli tomu, že by se potraviny snědené ve večerních hodinách ukládaly do tukových zásob snadněji v porovnání s jedením během dne. Jednoduše máme větší chuť na jídla, která jsou kaloricky bohatá

Snaž se proto držet pravidelný režim i během večerních hodin. Že to máš ke chladničce od gauče do 10 vteřin neznamená, že bys to tam měl/a chodit každých 5 minut kontrolovat. Nezapomeň také na to, že i během dne bys měl/a jíst v pravidelných intervalech. Pokud totiž půl dne vynecháš jídlo, večer na tebe skočí takový hlad, že se kalorickým pochutinám jen obtížně ubráníš. 

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________