Vitamin C - kyselina askorbová

Vitamin C - kyselina askorbová

Jedná se o nejznámější a veřejnosti nejvíce blízký vitamín. Kyselina askorbová neboli vitamín C je podstatnou složkou lidské výživy. Lze tedy o něm napsat ještě něco nového?

Vitamín C - kyselina askorbová

Co nového napsat o tomto nejznámějším a „profláknutém“ vitamínu, těžko říct, nicméně se podívejme na fakta a skutečnosti, které o vitamínu C známe, a která nám nemusí být tak určitě jasná. Vitamín C je ve vodě rozpustná výživná látka (mikroživina, nedodávající energii) a vitamín nezbytný k životu a udržení tělesného zdraví. Jak ji z jeho fukce a známosti vyplývá, v lidském těle plní vitamín C mnoho důležitých funkcí o kterých si povíme dále. Vitamín C je citlivý na teplo a vysoce citlivý na oxidaci. Jeho přesný chemický název je kyselina L-askorbová (optický izomer). Dnes již poměrně známý chemický název, přesto se častěji využívá označení vitamín C.

vitamín C - pomerančeVitamín C - historie


Chemicky byl vitamín C poprvé izolován v roce 1928 maďarským biochemikem, držitelem Nobelovy ceny za fyziologii a lékařství z roku 1937 Albertem Szent-Györgyim, tehdy v této době nesla název kyselina hexuronická. O čtyři roky později, v dubnu 1942, Charles Glen King z Pittsburghské univerzity dokázal, že se jedná o stejnou chemickou látku, která je obsažena v ovoci a zelenině a zabraňuje kurdějím (tento efekt znali námořníci již ve středověku). V roce 1937 byl poprvé vitamín C syntetizován umělou cestou. Od té doby je povětšinou v potravních doplňcích a funkčních potravinách obsažen právě syntetický vitamin C.

Příjem vitamínu C

Vitamín C patří k nejčastěji užívaným vitamínům v lidské výživě, jeho mediální obraz v posledních letech stoupl a běžná populace začala sledovat příjem tohoto vitamínu. Většině lidí je známý jeho preventivní účinek proti nachlazení a chřipce. Vitamín C má však i spoustu dalších velmi důležitých funkcí pro organismus. Jeho účinky by měli především ocenit lidé z velkoměst, kuřáci, alkoholici, staří lidé, a ženy užívající hormonální antikoncepci. Vitamín C je významným antioxidantem, což znamená, že zneškodňuje volné kyslíkové radikály, vznikající při metabolismu buněk, potlačuje tak stárnutí a negativní vlivy volných radikálů. Tyto agresivní molekuly mohou poškozovat buněčné membrány a přispívat ke vzniku rakovinového bujení. Co bude jistě velmi zajímavé pro silové sportovce, je fakt, že vitamín C je potřebný pro metabolizmus aminokyselin, konkrétně pro vznik nekódovaných aminokyselin hydroxylysinu a hydroxyprolinu. Znamená to, že může napomoci syntéze vlastních tělesných bílkovin zejména kolagenu.

Pozitivní efekty příjmu

  • Vitamín C hojí rány a přispívá k regeneraci organismu.
  • Podporuje snížení hladiny cholesterolu a krevního tlaku.
  • Zlepšuje vstřebávání železa.
  • Vitamín C je důležitý pro tvorbu kolagenu. Působí preventivně na vznik vrásek, rozšířených žilek a křečových žil.
  • Napomáhá k produkci protistresových hormonů.
  • Působí jako přírodní projímadlo.
  • Snižuje častost tvorby krevních sraženin.
  • Působí preventivně proti virovým a bakteriálním infekcím.
  • Zabraňuje přeměně dusičnanů obsažených v zelenině, vodě či uzeninách na nebezpečné nitrosaminy způsobující rakovinu.

Vitamin C - příjemPříjem vitamínu C

V České republice je dle doporučení ministerstva zdravotnictví doporučená dávka na hranici 60-75 mg s tím, že byla v posledních letech navyšována. V současném světě doplňků stravy se nesetkáte s produktem (cíleným doplňkem vitaminu C), který by obsahoval méně jak 500 mg vitamínu C, je tedy toto množství nadbytkem a plýtváním? Povětšinou se jedná o doplňky stravy, které umožňují postupné uvolňování vitaminu C i přes to, kdyby došlo k předávkování, hrozí vám pouze vyloučení vitamínu C močí. Můžeme tedy říci, že doplňování vitamínu C je žádoucí. Negativní důsledky suplementace vitamínem C byly pozorovány pouze u extrémně nadlimitních dávek vitaminu C (v gramech), a to při dlouhodobé konzumaci. Negativním projevem předávkování je např. podráždění žaludku,

Nedostatek vitamínu C


Mírná hypovitaminóza (nedostatek), která je pro českou populaci typická, se projevuje zpomaleným růstem, zvýšenou kazivostí zubů, narušením stavby kostí (v dětství osteomalacií), krvácením do kloubů a jejich deformacemi, nedostatečnou odolností proti infekcím, zvýšenou únavou, žaludečními problémy, lámavými vlásečnicemi a sníženou tvorbou mléka.

Avitaminóza (silná nedostatečnost vitaminu C) způsobuje známou a dnes již vymícenou nemoc kurděje. Tato nemoc se projevuje anémií (chudokrevností), krvácivostí, otokem kloubů a dásní, ztrátou zubů, křehkostí kostí, sterilitou, častými infekcemi, atrofií (oslabováním a prodlužováním) svalstva a žaludečními vředy.

Rostlina Obsah (mg/100 g) Rostlina Obsah (mg/100 g)
Šípek 2000 Květák 40
Černý rybíz 200 Citrón 40
Růžičková kapusta 115 Mrkev 35
Kiwi 90 Česnek 17
Brokolice 90 Ředkvička 17
Červený rybíz 80 Rané brambory 16
Papája 60 Celer 8
Pomeranč 50 Cibule 5
Zelí 49 Okurka 2

Aktin tip: Vitamín C se ustálil v jídelníčku jak sportovců, tak běžné populace. Využijte jeho pozitivního efektu, který není malý. Mírný nadbytek příjmu nad 75 mg denně jistě prospěje nejen vaší kondici, ale i kvalitě vašich zubů, kostí a vaziva. Využívejte rostlinné zdroje vitamínu, kde se nachází ve své přirozené formě. Tento příjem byste měli zajistit 2-4 porcemi čerstvého ovoce a zeleniny za den. Návod na to, které potraviny vybírat naleznete ve výše uvedené tabulce.

  •