Suplementace v silových sportech II. – testosteron boostery

Suplementace v silových sportech II. – testosteron boostery

Před necelým měsícem jsme v prvním díle článků o suplementaci silových sportovců rozebírali ty nejzákladnější doplňky stravy, které by měly být stavebním kamenem v suplementačním plánu každého powerliftera. Dnes uděláme další krok a podíváme se na tzv. testosteron boostery – tedy látky, které nám zvyšují hladinu testosteronu v těle.

Tomáš Kalenský - deadlift

Co že je vlastně testosteron a proč je pro nás tak důležitý? Testosteron řadíme mezi steroidní hormony a je snad nejznámějším mužským pohlavním hormonem vůbec. O jeho produkci se starají Leydigovy buňky ve varlatech, tudíž si ho tělo produkuje samo. Často je však také zneužíván dopingovými hříšníky, kteří si přirozenou hladinu TST uměle zvyšují. Proto je pochopitelně jakákoliv aplikace testosteronu jakožto anabolického steroidu téměř ve všech sportech zakázána. Mezi nejvýznamnější účinky musíme bezpochyby zařadit pozitivní vliv na budování svalové hmoty, omezení svalového katabolismu, dále zvýšení maximální síly, zvýšení pevnosti kostí a v neposlední řadě zejména urychlení regenerace po těžkých tréninkách.  Hladinu testosteronu nemusíme zvyšovat pouze kvalitní suplementací nebo výše zmíněnými zakázanými prostředky, ale lze ji ovlivnit také například kvalitní stravou či cíleným tréninkem, spánkem a mnoha dalšími faktory, o tom ale až příště v samostatném článku. Teď již k samotným testosteron boosterům.

Tribulus Terrestris

Tribulus Terrestris

Tribulus terrestris je zřejmě nejznámějším právě z této kategorie suplementů. Jedná se o extrakt z byliny zvané Kotvičník zemní. Právě ten obsahuje velké množství látek, které stimulují hladinu lutropinu v těle, a ten svým působením podporuje zvyšování hladiny testosteronu v těle. Co se týče účinků tribulusu, tak jsou to v podstatě ty samé, které jsem zmiňoval u funkcí testosteronu v těle, jelikož mechanismus působení tribulusu je založen právě na zvyšování TST v těle. Navíc ještě připomenu, že zvýšená hladina testosteronu s sebou samozřejmě přináší větší chuť na sex (pocítíte již po několika prvních dávkách), podporuje potenci a spermatogenezi.


Při vybírání ideálního výrobku si musíme dát pozor na několik faktorů. Prvním sledovaným bude hladina steroidních saponinů, která se běžně může lišit až o 50%. Budeme tedy vždy vybírat výrobky s co nejvyšším množstvím saponinů. Ještě důležitější však bude obsah protodioscinu ve výrobku, právě ten je pro fungování tribulusu klíčový. Zde musím zmínit originální bulharský či indický tribulus, u kterých je hladina protodioscinu někdy až o 40% vyšší a subjektivně mohu říci, že rozdíl je opravdu markantní a všem bych originální tribulus doporučil. Právě v tomto případě se vyplatí připlatit si pár korun za kvalitu.


Dávkování Tribulus Terrestris:

Dávkování se bude v mnoha ohledech lišit. Závisí samozřejmě na hmotnosti sportovce, podle které případně zvýšíme nebo snížíme doporučenou dávku. Důležitější však bude úprava dávkování v ohledu na zakoupený výrobek. Stanovíme si denní dávku s ohledem na náročnost silového tréninku na 3000 mg. V návaznosti na kvalitu tribulusu pak denní příjem upravíme. Například v případě bulharského tribulusu nám bohatě postačí 1500 mg denně, naopak u tribulusu s obsahem pouhých 40% saponinů zvýšíme dávku klidně na 4000 – 4500 mg denně. Jak je vidno, dávkování je velice subjektivní záležitostí, avšak na základě osobní zkušenosti doporučuji stanovit si například 1 - 2 měsíční kúru, začít na nízké dávce a postupně dávkování každým týdnem zvyšovat (například s blížící se soutěží).

Rozpis by pak mohl vypadat takto:

1. týden – 1000mg

2. týden – 1500mg

3. týden – 2000mg

4. týden – 2500mg

5. týden – 3000mg

6. týden – 3500mg (s výrobkem obsahující 90% saponinů)

Tribulus přijímáme vždy po jídle a to ráno a před spaním, kdy dochází k přirozenému vylučování testosteronu v těle.

ZMA

ZMA - minerální směs speciálních forem hořčíku, zinku a vitaminu B6 – je dle mého názoru snad tím nejopomíjenějším suplementem vůbec. Mnoho klinických studií dokazuje, že zvýšené využívání zinku a hořčíku organismem pozitivně ovlivňuje přirozenou hladinu testosteronu v těle. Další studie navíc poukazují také na zvýšení hladiny růstového faktoru. Mezi nejzajímavější účinky bude patřit zejména zvýšení maximální síly pro jedno opakování, což je samozřejmě pro nás ten nejdůležitější aspekt. V neposlední řadě ZMA také pozitivně působí na kvalitu spánku, čímž vlastně posouvá regeneraci zase o level výše. Navzdory všem výše vyjmenovaným pozitivním účinkům používá ZMA nemnoho sportovců. I když jde v podstatě „pouze o dva minerály s béčkem“, má tento doplněk stravy velice široké spektrum využití. Vždy při doporučování a hodnocení ZMA s oblibou uvádím citaci Ronnieho Colemana, která podle mě účinky tohoto suplementu trefně vystihuje: „Skvělý trénink, skvělý spánek a zotavení.“

Dávkování ZMA:

Dávkování bude opět ovlivněno rozložením látek v daném suplementu. Nebudeme vymýšlet nějaké zázračné kombinace a v tomto případě se budeme držet obecné doporučované denní dávky - cca 30 mg zinku, 450 mg hořčíku a 15 mg vitaminu B6. Je zřejmé, že hodnoty jsou orientační a každý si je může individuálně přizpůsobit. Mnohé z vás určitě také napadlo, že levnější variantou bude zakoupení hořčíku, zinku a vitaminu B6 zvlášť. Z vlastní zkušenosti musím říci, že určitý efekt pocítíte, ale s originálním ZMA se to srovnávat nedá, jelikož v ZMA jsou kvůli vstřebatelnosti užity speciální formy daných minerálů a vitaminu B6. Denní dávku užíváme pochopitelně vždy před spaním.

Diosgenin

Diosgenin - vzorec

Diosgenin je velice příbuzný samotnému tribulusu. Také se jedná o látku získávanou z byliny, v tomto případě z rostliny Dioscorea. V podstatě se dá říci, že také účinky a mechanismus působení jsou velice podobné. I diosgenin působí pozitivně na hladinu testosteronu v těle a mezi další účinky by mělo patřit také spalování tělesného tuku, ovšem toto osobně vyzkoušené nemám a studii k tomu jsem žádnou nedohledal, tudíž za nějaký zázračný spalovač tuků ho považovat nebudeme.

Dávkování Diosgenin:

Doporučené dávkování se v mnoha ohledech rozchází. Někteří výrobci doporučují statické dávkování, a to stále 20mg denně. Jiní zas na etiketách zmiňují 1mg na 1kg tělesné váhy, což by u stokilového liftera znamenalo pětinásobnou dávku oproti doporučovaným 20mg denně. Co se týče osobní zkušenosti, tak bych doporučil užívat diosgenin společně při suplementací tribulusem. Stejně jako u tribulusu volím pozvolné zvyšování dávky.

V rozpisu na 6 týdnů s tribulusem by dávkování bylo takovéto:

1. a 2. týden – 40mg

3. a 4. týden – 60mg

5. a 6. týden – 80mg

Opět rozdělíme denní dávku na ráno a večer.

Moje doporučení na závěr

Ačkoliv jsme si zde vyjmenovali pouze tři suplementy, které se postarají o zvýšení hladiny TST v těle, existuje jich ještě velká spousta. Účinky mnohých z nich jsou však často dosti diskutabilní, a právě proto je v tomto výčtu nenajdete. Jen tak zběžně zmíním například L-Arginine, peruánskou Macu nebo třeba Ženšen. Ovšem abych pravdu řekl, osobně se experimentům s takovýmito suplementy nebráním. Také proto bych doporučil zakoupit vhodný doplněk stravy, který je poskládán právě ze všech výše zmíněných látek a slouží tak jako komplexní testosteron booster. Takovýchto výrobků je na dnešním trhu spousta a jsou třeba navíc obohaceny i o spekulativní látky zmíněné výše a upřímně řečeno, každý člověk je jiný a na každého může fungovat něco jiného. Ono například i správně poskládané spektrum aminokyselin se může postarat o zvýšení hladiny testosteronu. Nebojte se zaexperimentovat, třeba si najdete právě to pravé pro vás...

Tomáš Kalenský - dřep

Příští díl bude věnován dalším doplňkovým suplementům, které posunou vaše výkony zas o kus dál, a přespříště si sepíšeme ideální suplementační plán jak pro začínajícího, tak i profesionálního liftera.

autor textu: Tomáš Kalenský
 

  •