Vitamin A - nejen pro náš zrak

Vitamin A - nejen pro náš zrak

Jan Caha Jan Caha před 7 lety

Možná si řeknete, proč právě vitamíny jsou neustále propírány a proč se máme jejich dávkováním a použtím zabývat. Právě proto, že mnoho lidí trpí avitaminózou minimálně jednoho z nich, která se poté projevuje zdravotními komplikacemi.

Vitamin A

Velmi známý vitamín, zejména u milovníků mrkve. Znáte to, jezte hodně mrkvičky, obsahuje beta-karoten, a ten je dobrý pro náš zrak. Beta-karoten však není tím hlavním, co v našem tele působí. Tedy ne napřímo. Podívejme se na hlavního činitele v rozvoji našeho zdraví, podívejme se na vitamín A.

Vitamin A se také jinak nazývá retinol. Jeho provitaminem je beta-karoten, který se v játrech působením enzymu karotenázy přeměňuje na vitamin A. Beta-karoten má asi třetinovou účinnost, je tedy nutno ho přijmout o něco více, abyste doplnili optimální dávku vitamínu A. Ještě dříve než začneme s vitamínem A odskočme si na chvilku právě k beta-karotenu a jeho funkci a využitelnosti v lidském organismu.

Beta-karoten

Beta-karoten je nejznámější z karotenoidů, které mají aktivitu provitaminu A. Lidský organizmus může beta-karoten přeměnit na vitamin A. Tato změna je řízena stavem vitaminu A v organizmu - pokud má organizmus dostatek vitaminu A, konverze beta-karotenu se snižuje. Z tohoto důvodu není možné se beta-karotenem jako zdrojem vitaminu A předávkovat.

Výskyt a zdroje

Karotenoidy jsou látky, které se vyskytují převážně v ovoci a zelenině a dávají jim typické žluté a oranžové zabarvení. Nejbohatšími zdroji beta-karotenu jsou mrkev, karotka, meruňky, papája, mango, nektarinky, broskve, špenát, brokolice, hrách, kapusta, řeřicha. Karotenoidy se také vyskytují v živočišných zdrojích, např. dávají zabarvení vaječnému žloutku, máslu nebo masu lososa.

Funkce beta-karotenu v organizmu

Beta-karoten působí jako antioxidant, pomáhá neutralizovat volné radikály. Výsledkem jejich negativního působení v lidském organizmu může být vznik některých onemocnění, např. kardiovaskulárních a nádorových onemocnění a různých degenerativních onemocnění včetně mentálních. Beta-karoten rovněž působí jako ochrana před škodlivým působením nadměrného slunečního záření.

Fukce vitamínu A v organismu

Vitamín A má v lidském roganismu mnoho velmi podstatných funkcí. Které to jsou? Vitamín A je důležitý pro dobrý zrak, jedním z prvních příznaků nedostatku vitaminu A je šeroslepost, při vážném nedostatku může dojít až k částečné, či úplné slepotě. Vitamin A je také důležitý pro správný růst a vývoj organizmu, a proto je zvlášť důležité, aby těhotné ženy měly dostatek (nikoliv nadbytek) tohoto vitaminu. Vitamin A se rovněž podílí na diferenciaci buněk. Při jeho nedostatku ztrácejí buňky svoji schopnost správné diferenciace a může dojít až ke karcinogenezi. Vitamin A se v lidském organizmu skladuje v játrech,což stačí na jeden až dva roky.

Nedostatek vitaminu A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indikace nedostatku vitamínu A u předškolních dětí (v %)

Projevy nedostatku

Pokud dávkujeme vitamín A nedostatečně nebo vůbec, projevuje se toto nedostatkem vitamínu, a to buď v lehké formě jako hypovitaminóza nebo v těžší jako avitaminóza. Nedostatek vitamínu A způsobuje šeroslepost, sklon k zánětu očních spojivek a poškození oční sítnice, rohovatění a šupinatění kůže, snížení pohlavní aktivity, zpomalení pohlavního vývoje, snížení potence u mužů, snížení imunity, sklon k zánětům a některé další poruchy. Tyto poruchy označujeme jako hypovitaminozu. K příznakům nedostatku vitamínu patří šeroslepost a bolest očí např. při přechodu ze tmy na světlo. Nebezpečný je však i přebytek tohoto vitamínu. Některá onemocnění mohou vyvolat nedostatek vitaminu A. Jedná se zejména o onemocnění jater a trávicího traktu, kdy dochází k poruše vstřebávání tohoto vitaminu.

Mezi symptomy avitaminózy A patří:

  • Ztráta chuti
  • Zpomalení nebo zastavení růstu
  • Šeroslepost
  • Porucha imunity
  • Vysychání sliznic

Mezi nejhorší důsledky nedostatku vitamínu A patří:

  • Poruchy tvorby kostí.
  • Nervové poruchy
  • Smrt

Doporučené dávky

Doporučená denní dávka pro zdravého dospělého je okolo 750 mikrogramů za den, což odpovídá asi 50g mrkve. Doporučená denní dávka pro dítě se pohybuje v rozmezí 300–400 mikrogramů, pro těhotné a kojící ženy pak asi 1200 mikrogra­mů denně. Užívání v těhotenství je nutné konzultovat s lékařem, obecně se nedoporučuje (může poškodit nervový systém plodu). Přírodní provitamín A (beta-karoten) by měl být bez vedlejších účinků. Diabetes vyvolává potíže v přeměně betakarotenu na vitamín A.


Předávkování

Samozřejmostí při suplementaci vitamínem A může být i předávkování, to se projevuje taktéž mnoha zdravotními neduhy. Vitamín A je jedním z mála vitamínu, jež mohou způsobit hypervitaminózu, tedy onemocnění z nadbytku vitamínu. Ukládá se v játrech. V důsledku toho může předávkování způsobit osteoporózu i otravu. Což je v praxi naštěstí nereálné. Držte se doporučení při dávkování vitamínu.

Vitamíny v jakékoliv podobě jsou pro náš organismus nezbytností. Zvolte tedy takovou formu a prostředek, který vám napomůže suplementovat dostatečně a pod kontrolou. Při prvních příznacích nedostatku vitamínu se poraďte se svým lékařem, který by měli jistě avitaminózu poznat. Poté již vsázejte na svoje nově nabité zkušenosti.

Vejce
 

Byl ti článek užitečný?
👍 Jo, super! 🙁 Bohužel ne