NENECHTE SE NAPÁLIT! PŘEHLED NEJLEPŠÍCH A NEJHORŠÍCH DIET

NENECHTE SE NAPÁLIT! PŘEHLED NEJLEPŠÍCH A NEJHORŠÍCH DIET

Zjistěte, zda hubnete správně a nenechali jste se napálit dietou, která vás nezbaví kil, ale naopak přinese spoustu negativních důsledků!

NENECHTE SE NAPÁLIT! PŘEHLED NEJLEPŠÍCH A NEJHORŠÍCH DIET

V dnešní době se stále objevují nové „osvědčené“ diety, tablety a principy hubnutí. Reklamám s titulky „zhubla jsem 25kilo – vyprávím svůj příběh“ se dá často jen těžko věřit. Jak opravdu zhubnout, nezahrávat si se svým zdravím a neplýtvat svůj čas a úsilí na zbytečně drahých, nezdravých či dokonce závadných dietách? Přinášíme stručných přehled těch nejlepších i nejhorších diet, principů a hubnoucích triků!

NEJLEPŠÍ DIETY A DIETNÍ PRINCIPY, PO KTERÝCH MŮŽETE SÁHNOUT

Stále častěji se ukazuje, že lepší je, nedržet žádnou dietu. Ideální je zkrátka nastavit svou životosprávu tak, aby byla zdravá a funkční celkově – tedy zavést celkový zdravý životní styl. Přesto se však mezi dietami najde pár výjimek, které vám s nastartováním procesu hubnutí mohou pomoci.

G1 DIETA nahlíží na potraviny podle toho, jak rychle uvolňují sacharidy, tedy na jejich glykemický index G1, kdy potraviny s nízkým glykemickým indexem pomáhají předcházet hladu. Jako jedna z mála diet se tak nedívá na kvantitu potravin, ale spíše na jejich kvalitu. Čím větší glykemický index potravina má, tím rychleji ji tělo vstřebá, a tak se rychleji dostaví pocit hladu (cukr, sladké pokrmy, polotovary, mléko, alkohol). Takové potraviny navíc zvyšují hladinu inzulinu a dochází tak k ukládání tuků. V dietě G1 se konzumují potraviny pod 50 bodů (rostlinné oleje, libové maso a ryby, neslazené polotučné mléčné výrobky, vejce, ovoce a zeleninu apod.), s nimiž tělo konzumuje glukózu pomalu a dopřává nám pocit nasycení po delší dobu. Kompletní seznam potravin a výpočet glykemického indexu najdete na řadě výživových stránek.

Dieta - nízkosacharidová , středomořská - hubnutíČASOVANÁ/CHRONONUTRIČNÍ DIETA je výborným nástrojem, který strávníky naučí jíst pravidelně. Tato dieta předepisuje správné jídlo na správný čas, dle všeobecně platných dietních zásad. Vylučuje tučná, uzená a smažená jídla, nedoporučuje mléko ani jogurty. Dalšími pravidly jsou staré známé večerní nepřejídání, snížení tuků, sacharidy v první polovině dne, poté hlavně bílkoviny. Mezi jednotlivými porcemi také stanovuje 3-4 hodinový interval a strávníkům doporučuje jíst pomalu v příjemném prostředí.

FRANCOUZSKÁ DIETA je střídmou variantou, s kterou se dá vydržet po celý život. Základem je bohatá snídaně, která je základem celého dne. Ta je každý den pestrá a bohatá na živiny. Zbytek dne se jí po malých porcích. Důležité je, nikdy se nepřejídat! Přejídáním jen zvětšujeme náš žaludek a častěji se dostavuje pocit hladu. Večeře je vždy lehká. Tato dieta je spíše životní styl, který čerpá ze života Francouzů, kteří se jídlem těší, často experimentují a nejedí pouze ústy, ale i hlavou. Nejedí jídla smažená, polotovary ani konzervy.

STŘEDOMOŘSKÁ DIETA je inspirovaná středomořskou potravinovou pyramidou, která stanovuje ideální zásady zdravé výživy. Je tu vyvážený podíl bílkovin a sacharidů, zařazeny jsou také kvalitní rostlinné oleje a jiné přírodní suroviny. Základem jídelníčku je vysoký podíl ovoce a zeleniny, které se mají jíst dokonce 7-10x denně v malých porcích. Dále pyramida obsahuje cereální výrobky, luštěniny, ořechy, libové maso, ryby a plody moře, olivy, semínka. Spousta doporučených receptů pro přípravu užívá čerstvých bylinek – bazalky, oregana nebo šalvěje.

ZÓNOVÁ DIETA hlídá příjem bílkovin, tuků a sacharidů. Stravu rozděluje do pěti a šesti porcí denně. Důležité je, v jaké formě se kalorie přijímají (hledí se tu na glykemický index – viz. G1 dieta). Počítají se tu i kalorie. Hlavní jídlo se musí vejít do 2000kJ (ideálně ještě méně), dvě až tři svačiny se rozdělí o 450Kj. V zónové dietě se jí ovoce, zelenina, celozrnné pečivo, ryby, plody moře, sóje maso, libové bílé maso, nízkotučné mléčné produkty, rostlinné oleje, ořechy a avokádo. V menší míře se může jíst i hovězí maso. Strávník by se měl naopak vyhýbat bílému pečivu, klasickým těstovinám, cukru, medu, polotučným a plnotučným mléčným výrobkům, bílé rýži, máslu, sádlu, ztuženým tukům, uzeninám, vepřovému masu, kofeinu či alkoholu. Tato dieta navíc předpokládá pohyb, což je zaručeným pomocníkem každého hubnutí.

Dieta středomořská

NEJHORŠÍ DIETY, KTERÝM SE OBLOUKEM VYHÝBEJTE

HLADOVKA/PŮST je vůbec tou nejhorší variantou. Je nemožné nejíst, a snižovat své porce jídla na minimum. To vede buď k poruše přijmu potravy, která může v nejhorších případech končit i smrtí, nebo vlčím přejídáním, kdy po denním hladovění sníte celou lednici, čímž přibíráte a poškozujete své zdraví najednou. Mezi hladovky patří samozřejmě rady tipu: „pij pouze vody, ovocné šťávy nebo bylinkové čaje a nemusíš nic jíst.“ Každý ví, že je hladovka hrozné řešení, ale člověka pořád a pořád dokola láká velký úbytek hmotnosti, který vidí na ciferníku své váhy. To celkem bez zbytečné práce. Co ale nevidí je vysoký pokles hladiny cukru. Při půstu tělo nejprve čerpá z glykogenu uloženého ve svalech a játrech, poté začne štěpit bílkoviny ze svalů a tělesného tuku na glukózu, čím vytváří nový zdroj energie. Právě proto při hladovkách rychle hubneme, protože tělo využívá tuk a svaly jako zdroj energie. Dlouhodobé hladovění znamená ztrátu vody v těle, rozklad svalové hmoty, ztrátu zásoby minerálních látek, přetížení ledvin, přebytek toxinů v krvi. Člověk, jenž drží hladovku, je slabý, zmatený, trpí závratěmi a může mít potíže s koncentrací. Půst jako dieta také jistě nefunguje, jediný efekt půstu může být pouze pročištění organismu, to, co během půstu zhubneme je většinou voda, a za několik dní je tu jojo-efekt.

DIETA PODLE KREVNÍCH SKUPIN čerpá z nepodloženého tvrzení, že každá krevní skupina má ideální potraviny, které organismus zpracuje rychleji, než ty ostatní. Každá krevní skupina má připravený seznam zakázaných a doporučených potravin, tento seznam ale není nijak vědecky podložený, ani pozorováním dokázaný. Jelikož je seznam zakázaných potravin obsáhlý, je možné, že někdo zhubne, ale rozhodně se nejedná o osvědčený způsob hubnutí. Některé krevní skupiny mohou mít zakázány i celé druhy potravin, které jsou pro organismus velmi důležité: maso, drůbež, mořské plody, mléčné výrobky, oleje, tuky, vejce, ořechy, luštěniny apod. Zakázání těchto pro tělo důležitých potravin může vést ke zdravotním problémům.

Hubnutí

ATKINSONOVA DIETA je nízkosacharidová dieta, která doporučuje vysoký příjem tuků a bílkovin. Sacharidy se sníží prakticky na minimum a vůbec nevyhovují tělesné potřebě sacharidy získávat. Omezení sacharidů vyvolává pocit hladu, a tělo tak začíná čerpat ze svalů a tělesného tuku – opět se tak jedná o nezdravé hubnutí. Vynechávají se cereálie, těstoviny, chleba, ovoce, tělo má málo vápníku, vitaminů a minerálů. Při této dietě se jí spousta masa, ryb a dalších živočišných tuků.  Ztráta váhy je zpočátku dána vylučování vody ledvinami, které jsou při této dietě extrémně zatěžovány spolu s játry. Je tu tedy riziko onemocnění ledvin, jater, ale také osteoporózy, infarktu a mozkové mrtvice (jídla s nasycenými mastnými kyselinami).

DIETA VYBÍRAJÍCÍ URČITÉ POTRAVINY nikdy není pestrá a vyvážená. Stojí na základě jedné potraviny, která zrychluje metabolismus nebo urychluje spalování tuků. K tomu dostatečně zasytí a dodá tělu mnoho vitaminů a minerálu. Jejich účinek je ale spíše dán právě tím, že se zaměřují pouze na jednu potravinu, je tu snížený energetický příjem a ztráta tekutin. V dietách často chybí sacharidy a maso, opírají se o hubnoucí koktejly nebo dietní čaje. Diety jsou uzpůsobené jen na pár dní, po kterých se objevuje jojo-efekt, navíc tyto diety nepočítají s pohybem a výsledkem jedení jedné potraviny je nechuť, unavení, vyčerpání, nevolnost, závrať. Taková dieta je opakem správné diety – nesnižuje podíl tuku v tělu, ale snižuje obsah svalové hmoty jedince. Ruce pryč od všech diet s arašídovým máslem, džusem, grepfruitem či kapustovou polévkou.

DIETA DO PLAVEK se objevuje pořád dokola, celebrity ji doporučují a je to pokaždé stejné. Energetický příjem je často nižší než 1000 kcal  denně (zdravý jídelníček by měl obsahovat alespoň 1300-1500 kcal denně), trpí se pocity hladu, konzumuje se pouze několik druhů ovoce, zeleniny a libového masa. Dieta je velmi striktní, k večeru se už nic není, pijí se alespoň 3 litry vody denně. Před a po každém jídle se například doporučuje vypít sklenici vody nebo slabého čaje. Úbytek váhy pramení ze ztráty vody a svalové hmoty, svými důsledky tak může být velmi podobná samotné hladovce. Jednu z takových diet sestavila například herečka Victoria Principal, slibuje úbytek váhy 4kila za týden.

6 minutový workout - Jamie Eason

zdroj: youtube.com
  •