Jak zvládnout proces hubnutí

Jak zvládnout proces hubnutí

Chcete zhubnout, ale každý další den vašeho naplánovaného fit-programu je těžší a těžší? Přinášíme vám pár rad, jak proces hubnutí vydržet až do konce!

Jak zvládnout proces hubnutí?

Stalo se téměř každému. Hubnout a cvičit začínáte s plným nasazením, pevně věříte ve své motivace, ale postupně začínáte svou energii ztrácet, a říkáte si, že vlastně stačí to, jak to je. Přestáváte jíst zdravě, přestáváte se hýbat a kila jdou zase pěkně nahoru. Přitom můžete mít jídelníček i pohybovou aktivitu nastavenou správně, nijak nestrádáte, zkrátka jíte zdravě. Jediné, co pokulhává, je motivace, která se týden za týdnem postupně ztrácí. A právě motivace je tou největší pohnutkou, motorem a hnací silou, která vás může dostat do vytouženého cíle zdravého životního stylu. Proto je důležité si motivaci udržet, a stále ji podporovat.

KLÍČEM K ÚSPĚCHU JE MOTIVACE!

Na začátku každého hubnoucího procesu stojí motivace. To je cíl, který by měl každý z nás sledovat a snažit se k němu přiblížit. Motivací může být „shodit pět kilo“ nebo „mít o 10cm méně v pase“, každá motivace by ale měla mít určitý hlubší záběr. Tedy něco, PROČ chcete „shodit pět kilo“ nebo „mít o 10 cm méně v pase.“ Jinak sice můžete svého cíle dosáhnout a opravdu zhubnout o pět kilo, ale až vaše snažení skončí, vrátíte se zpět ke svému životnímu stylu a kila půjdou zase nahoru. Proto je důležité uvědomit si, že těchto pět kilo, chcete shodit proto, abyste se cítili dobře, chcete chodit posilovat, abyste byli silnější při denních úkolech (doběhnout vlak nebo nést těžký nákup) a nejčastěji proto, že zkrátka chcete vypadat dobře, chcete se sobě líbit, nestydět se svléknout do plavek a netrpět depresemi pokaždé, když jdete nakupovat oblečení a s hrůzou zjistíte, že vám není nic, co se vám líbí. Se silnou motivací celý proces hubnutí zvládnete.

Hubnutí

Motivace mužů a žen bývají často odlišné a také k procesu hubnutí přistupují obě pohlaví trochu jinak. Obě pohlaví potřebující cítit určitý úspěch ve svém snažení, ale pro muže může být motivací už jen toto samo o sobě – že jsou dobří v tom, že shazují pár kil, nebo naopak nabírají potřebnou svalovou hmotu. Žena oproti muži více přemýšlí o tom, proč chce zhubnout a zvažuje různé varianty. U ženy se pak motivace mění také věkem – mladší ženy, chtějí zhubnout spíše pro krásu, starší si jsou vědomi hodnoty zdraví.

Nejčastější chybou ale bývá, že motivace volíme špatně. Dáváme si krátkodobé motivace jako: zhubnout do plavek, svatebních šatů, do narozeninové párty. To se nám podařit může, ale pak je tu zpátky jojo-efekt. Další skupina špatných motivací je ta, která nezávisí na nás. Vztahujeme je ke druhým lidem, jako „až zhubnu, konečně si najdu přítele/přítelkyni“ nebo „ať se svému partnerovi pořád líbím.“ Takové motivace často skončí špatně. Při slabé chvilce, si totiž lehce řeknete „musí mě mít rád/a takového jaký/á sem.“ To je sice pravda, ale hubnete přece proto, že to chcete vy. Správný životní styl, přináší zdraví, a tedy šťastný a spokojený život. Krásná postava si může zasloužit pár pochval od vašeho okolí, ale největším darem je, být spokojený sám se sebou. To je tedy největší síla k vydržení procesu hubnutí – stanovit si motivaci, která opravdu vydrží, a to nejlépe po celý život v podobě zavedení zdravého životního stylu. Jak tedy tu ideální motivaci zvolit?

HubnutíZVOLTE SI SVOU MOTIVACI

Jak už bylo řečeno, jde především o vás. Již při čtení toho článku asi víte, zda vám jde spíše o zdraví nebo krásu. Jistě prostě o to, cítit se dobře. Pro zvolení dlouhotrvající silné motivace, jsou už konkrétní měřítka. Věřím, že na ideální motivaci jistě přijdete. Stačí se zamyslet nad očekáváním, nad svým životem. Co v životě chcete? Kam směřujete? Co vám dopomůže k tomu, aby se váš život takovým stal? Tyto motivace nesouvisí jen se zdravým životním stylem, mohou vám pomoci pohnout se všemi stránkami vašeho života. Dejme tomu, že na vašem seznamu, zdánlivě nebude nic, souvisejícího s vahou, ale může to být už žen například položka „mít děti“ – i tomu musíte podřít svůj životní styl. Stravovat se a mít takovou váhu, aby nebylo problematické otěhotnět, a dodržovat takový životní styl, aby nebylo těhotenství rizikové. Taková motivace je ale spíše budoucí, a proto nemusí být tolik silná. Opět lze odbít slovy „to stačí, když začnu zdravě žít až za dva roky.“ Tím se opět dostáváme k tomu, že nejdůležitější je silná vůle k tomu, být spokojen sám se sebou.

A pak tu může být druhý seznam, menší, přímější, který můžete splnit hned. Ten bude fungovat jako váš list plný odměn. Můžete sem například napsat, že chcete shlédnout nové divadelní představení, zúčastnit se hodiny tance, nechat se nově ostříhat, koupit si nové tričko, na které pořád myslíte, ale je příliš drahé. K tomu si rozumě naplánujte příslušné úkoly. Pokud budete celý týden zdravě jíst, můžete v sobotu zajít na to očekávané divadelní představení. Pokud budete další týden pravidelně cvičit, nechte se ostříhat. Až se vám podaří větší úspěch – opravdu zhubnete pět kilo, zasloužíte si koupit to drahé tričko, nebo vyrazit na pěkný výlet. Zasazení menších motivací do těch větších vás donutí své hubnutí neodkládat, nepodceňovat a pomůže vám vyhnout se líným dnům bez cvičení a náletům na ledničku. Do tohoto seznamu, ale nezaznamenávejte příliš velké cíle a úkoly. Seznam si plánujte maximálně na dva měsíce dopředu, a postupně přidávejte další položky. Položky volte střídmě, nepočítejte s tím, že za dva měsíce budete u konce svého snažení, o 20 cm užší a 30kilo lehčí. To je naprostý nesmysl, takže své odměny se vám nemůže dostat. K menšímu plánu si pak můžete sestavit i dlouhodobější, s většími odměnami a cíli. Až budete mít tento list hotový, vystavte ho na viditelné místo a kontrolujte své úspěchy.

PŘEKÁŽKY

Až se cvičením začnete je možné, že po nějakou dobu neuvidíte žádné výsledky. Ručička na ciferníku nepůjde dolů. To se stává zhruba po prvním měsíci. Vaše tělo shodí první tuk, pokud posilujete, nabíráte naopak svalovou hmotu, takže může ubývat tuk, ale přibírá se svalová hmota. Proto je dobré se i měřit. Pokud ani to nezabírá a cítíte, že vypadáte pořád stejně, zamyslete se nad tím, zda neděláte něco špatně. Možná je třeba změna pohybové aktivity nebo máte špatně nastavený jídelníček. Jestliže je vše správně, je dobré se poradit s odborníkem. Často se však jedná o psychický stav, mozek tělu z nějakého důvodu říká, že nechce změnu. Musíte se dostat problému na kloub a pracovat na jeho odstranění, i kdyby to mělo znamenat, že musíte navštívit psychologa.

Překážkou, která nás může v našem procesu zastavit, je také stereotyp. Najednou zkrátka zjistíte, že jíte pořád to samé, pořád se stejně hýbete, a už vám to nedělá radost, je to dřina, která vás nebaví a postrádá smysl. Motivace je to jediné, proč cvičíte. To je také špatně, z toho, že hubnete, nesmíte být otrávení, musíte se neustále těšit, aby se váš mozek nezačal hubnoucímu procesu bránit. Proto je dobré změnit stravu, existuje tisíce receptů, takže jste je jistě nevyzkoušeli všechny, udělat si stravu pestřejší (pokud nemáte nápady poradit se s odborníkem), změnit pohybovou aktivitu, střídat novou aerobní aktivitu a posilování. Zastavit vaše hubnutí může také to, že po 4měsících už máte zkrátka dost, řeknete si, že jste zvládl dost cílů a začnete si připouštět malé úlevy a nezdravá jídla. Brzy jste zpět tam, kde jste začali. To není ani tak chyba stereotypu, jako zapomenutí své motivace. Napište si tedy velkými písmeny svůj cíl na zeď, začnete znovu cvičit a zdravě jíst, tentokrát třeba s malou obměnou daného jídelníčku a aktivity. 

Další překážkou může být naopak nedostatečná podpora okolí. Rady o tom, že je hubnutí nesmysl, neposlouchejte. Jde o vás, vy to chcete, nemusí to chtít ostatní. Nakonec každý zjistí, že zdravý životní styl má velký význam a přínos. Seznamte se s lidmi, kteří jsou v hubnutí úspěšní, nebo čtěte na internetu jejich příběhy. To bývá také silnou motivací. A nebojte se říci si svým blízkým o pochvalu, pokud se oni sami nemají k tomu, váš úbytek na váze, zpevnění svalů nebo zdravou stravu pochválit.

Abyste věděli, že hubnutí má opravdu smysl. Přikládáme statistiku z roku 2007 ukazující výskyt obezity v evropských zemích...

Obezita v Evropě

Pokud cvičíte, jíte zdravě, nezabírá ani osobní trenér, ani výživový poradce a pořád se nic neděje, poraďte se s odborníkem, který vás vysvětlí, jak váš organismus pracuje a zjistí, zda za nemožností zhubnout nestojí větší problém.

Až všechny překážky překonáte, půjde den za dnem a najednou zjistíte, že už nepotřebujete žádnou motivaci pro to, abyste jedli zdravě nebo abyste se pohybovali. Zkrátka to budete dělat s radostí, se samozřejmostí, budete se cítit skvěle, krásně a zdravě. Až přijde tento den, už se nemusíte bát, že se kila navrátí zpět, budete šťastní za to, jaký život vedete, a nebude vám chybět nic ze starého životního stylu. Vaše snažení je tímto dnem u konce a patří vám obrovská gratulace, protože jste se naučili žít zdravě a váš život bude nyní kvalitnější, spokojenější a šťastnější! A to je přeci odměna, která vážně stojí za to.

Tímto vybízíme vás, naše čtenáře, k dotazům do komentářů, nebo na e-mail redakce, ze kterých pak vybereme ty nejzajímavější, na které v některých z dalších dílů Otázek a odpovědí bude Matěj reagovat.

Martina Vašáková
Martina Vašáková
 
Vzdělání:
JČU, České Budějovice - Obecné teorie a dějiny umění a kultury (Estetika)
 
Sportovní praxe
7 let závodního tenisu (kategorie dorost a junior)
4 roky závodní florbal (SK Florbal Benešov)

Zájmy a sporty:
Sport, zdravý životní styl, žurnalistika, knihy

filmy, rocková hudba, fotografování

  •