Strongman - "síla v disciplínách"

Strongman - "síla v disciplínách"

Již jsme si rozebrali strongmanské závody jako celek a podívali jsme se i do historie. Dnes nebudeme zahálet a posuneme se opět dál, a sice již k samotným disciplínám strongmanských závodů. Opět pro vás píše muž více než zasvědcený do daného problému. Je jím Jiří Tkadlčík - pořadatel strongmanských soutěží a powerlifter ověnčený světovým titulem.

První část, kde jsme si představili samotné STRONGMAN závody naleznete zde: STRONGMAN - SÍLA KAM SE PODÍVÁŠ

Druhý díl, ve kterém jsme hledali ty nejlepší strongmany naší historie naleznete zde: STRONGMAN - SÍLA V OSOBNOSTECH


Strongman - "síla v disciplínách"

Pojďme si rozebrat strongman disciplíny. Je to neuvěřitelně pestré téma. V podstatě se objevují nové a nové disciplíny. Záleží jen na pořadateli závodu, jaké záludnosti si na závodníky připraví. V podstatě, ale máme některé disciplíny, které jsou častější, některé méně časté a některé se vidí na závodech jednou za rok. Jak rád říkám tzv. krajové speciality, jiné vidíme s pravidelností ranního východu slunce. Nicméně správný strongman má být připraven na vše. Projdeme si základní disciplíny. Jak je nacvičit. Jaké jsou dobré doplňkové cviky, nebo cviky, které můžeme dělat v posilovně a budou nám tyto disciplíny suplovat (ale nikdy je nenahradí).

Atlas stone


Základní disciplíny

1/ Kufry, neboli Farmers walk


Jedná se o přenášení "sakra" těžkých břemen na určitou vzdálenost. Nejčastěji 20-40 metrů, samozřejmě podle zátěže co máte v rukou. Tato disciplína prověří dokonale váš úchop. Přeci jen používané zátěže od 120 kg až do 150 kg (na českých amaterských závodech, ve světě samozřejmě ještě víc) do každé ruky jsou poněkud stresujícím faktorem pro vaše dlaně. Ale úchop není to jediné co bude lamentovat nad touto zátěží. Váš dech se téměř zastaví, pak budete rádi, že se rozdýcháte znovu. Rovněž nohy po pár krocích budou naříkat. Ale nejhorší je udržet s kufry rovnováhu. Některé tipy kufrů se v ruce různě kroutí a doslova vás rozhýbají z leva doprava. Tak pozor na to! Musíte mít opravdu pevný střed těla.

Cviky které můžete cvičit v posilovně, a které vám jistě pomohou při chůzi s kufry jsou mrtvé tahy a vlastně jakýkoliv cvik kde zapojujete úchop, takže zapomeňte na trhačky!

2/ Super Yoke


Opravdu tradiční disciplína, kdy si na záda naložíte konstrukci (většinou značně nestabilní) a jdete, nebo běžíte do cíle. To záleží na vás, jak jste zdatní. Pokud při kufrech byl potřeba stabilní střed těla, tak u Yoku je to platné trojnásob. Zátěž vás rozhmitá a pokud to neustojíte, musíte konstrukci položit a zvednout ji znovu, což vám vezme dost sil a ubere drahocenný čas. Samozřejmě, zde zakyselíte taky nohy. Váhy se zde pohybují od 300 kg nahoru. Například na letošním WSM se nosil Yoke o váze 450kg!

Cviky které můžete cvičit v posilovně, které vám jistě pomohou při Super Yoke:

  • Dřepy a všechny jejich variace(čelní,zercher dřepy,overhead dřepy).


3/ Převracení obří pneumatiky, neboli Tire flip

Jedná se o siláckou disciplínu,kterou najdete téměř na všech siláckých kláních. Je poměrně nenáročná pro pořadatele, ale sakramentsky náročná pro závodníky. Používají se různé gumy. Liší se od sebe jak vzorkem,t ak použitou hmotností. Zvedá se od 400 kg nahoru. Gumy dokonale prověří sílu vašich předkloní, zad, vlastně celého těla, protože se jedná o opravdu komplexní cvik. Na závodech se jede většinou na určitý počet otoček, nebo na časový limit. Každopádně pro všechny je to pekelná zabíračka.


V tréninku v posilovně vám doporučím jezdit mraky čelních dřepů. Protože do pneumatiky by jste se měli zapřít hlavně tělem a nesnažit se jí zvedat jako na mrtvý tah, ale spíš by zdvih pneumatiky měl připomínat čelní dřep a pokud možno s co největší dynamikou.

 

Pneumatika



4/ Log lift, neboli zdvih klády nad hlavu

Můj velice oblíbený cvik. Jedná se o zdvih buď kovové, anebo ještě lépe dřevěné klády. Jedná se opravdu o tradiční disciplínu. Vždyť co může vypadat lépe, když zvednete nad hlavu kmen stromu? Tato disciplína je opravdu atraktivní a je v ní zapotřebí velké tlakové síly. Vaše ramena a tricepsy budou prověřeny opravdu do posledního vlákna. Jsou zde namáhány taky bicepsy a to někdy až tak nepříjemně, že může dojít k natažení, nebo urtžení bicepsu. Soutěží se většinou s kládou okolo 110-130 kg na maximální počet opakování. Nebo kdo dá maximální váhu pro jeden zdvih.


Základ pro dobrý loglift je tedy výbušnost a tlaková síla,doporučím tedy cvičit klasické přemístění a výraz, trhy a taky a to pozor - bicepsy.

5/ Axle press


Jedná se o alternativu vzpěračského nadhozu, jen je tu malý problém, osa má průměr přes 5 cm! Proto je poměrně těžké osu udržet a závodníci často volí tzv. kontinentální přemístění, tedy ze země na opasek/břicho a odtud potom na hrudník a do napnutých paží nad hlavu. Většinou se na závodech používá hmotnost okolo 120 kg na počet opakování za jednu minutu.


Co je vhodné cvičit v posilovně? Samozřejmě nadhozy, trhy a jiné speciální vzpěračské cviky. Jednoduše a prostě natrénovat dynamiku, protože silou tento cvik prostě neurvete. Samozřejmě doporučím i tlaky na ramena ve všech podobách - v sedě, i ve stoje.

Strongman6/ Zdvih obří jednoručky nad hlavu

K vidění jsou i opravdu kolosální jednoručky o váze až 125 kg! Ale na naších soutěžích se váha pohybuje mezi 60-80kg. I to je dost na jednu ruku co myslíte? Ale kdyby osa jednoručky byla klasická, tak by to nebyla taková sranda. Osa je tlustá přibližně jako plechovka od coca coly. A to značně ztěžuje manipulaci a zhoršuje stabilizaci. Nicméně je to opravdu pěkná podívaná, když vidíte jak si kluci pohazují 70 kg jednoručkou.

Ve fitku můžete zkusit klasické přemístění s jednoručkou. Počáteční hmotnost nechám na vás, ale zamiřte raději k těm větším exemplářům ve vaší posilovně. Možná z nich bude potřeba otřít prach…

7/ Tahání automobilů

Jedná se o charakteristickou strongman disciplínu. Vždyť kdo může být silnější, než ten kdo utáhne kamion? Tato disciplína je ošidná, samozřejmě, že rozhoduje zátěž kamionu, ale velkou roli hraje i vaše obuv a samozřejmě povrch, po kterém taháte. V neposlední řadě také sklon silnice. Není většího potěšení, než táhnout do kopce. U této disciplíny je opravdu důležité zabrat celým tělem, proto zde mají velkou výhodu těžší závodníci. U lehčích automobilů se tahá jen na popruzích, u těžších aut se používá i přídavné lano. Díky kterému si můžete pomoct ještě silou paží. Je to určitá výhoda.


Jako alternativa se někdy jezdí přitahování automobilu na laně. Závodník si zapře nohy, silou paží a celého těla přitahuje automobil do cíle. Jedná se o extrémní zátěž pro bicepsy a latisimy. Po takovémto výkonu vám bude odměnou pěkně napumpovaný biceps a možná i popálená kůže na dlaních (od toho jak budete zběsile zabírat za lano).


Ve fitku se zaměřte na nohy celkově, samozřejmě základ jsou dřepy, ale neměli by jste opomenout ani lýtka.

8/ Atlas stone


Zvedání atlasových kamenů neodmyslitelně patří ke strongman závodům jako černá k bílé. Jedná se o kameny o průměru 50 cm. A váze od 100-170 kg. Samozřejmě se dělají i větší kousky. Zde budete potřebovat monstrozně silná záda, bicepsy a předloktí. Musíte se ke kameni sehnout a narvat ruce až uplně pod něj.Pozor na skřípnutí prstů.Co nejvíce se k němu nabalit a sevřít ho pomocí rukou.Mohutným záběrem si kamen hodit na stehna-donutí vás to se posadit.Pak přehmátnout ruce nahoru a doslova nahnout tělo do zadu a kámen po sobě vykutálet do požadované výšky. Výška je různá podle váhy kamene. Většinou je to kolem 1,5 m. Můžete občas vidět jak se strongmani patlou nějakou divnou lepivou hmotou. Většinou je to při této disciplíně. Jedná se o vosk, který vám usnadní úchop. Doslova se přilepíte.

Atlas stone


9/ Přenášení těkých předmětů

Zde se řadí disciplíny jako běh s pytlem plným písku, běh s pivními sudy (které jsou často plné betonu), nebo přenášení těžkých erbů města atd…Zde je vždycky důležité mít rychlé nohy a taky je nutné snést trochu bolesti, protože hlavně erby, nebo slovenské meče pěkně řežou. Důležitá je také dobrá kondice,protože vyhrává ten nejrychlejší.

10/ Mrtvé tahy s automobilem
Jedná se o deadliftovou konstrukci na kterou najede automobil o různé hmosnosti.Většinou se zvedá od 250-300kg. Záleží na pořadateli zda povolí, či nepovolí trhačky. Většinou se jede na maximální počet zdvihů za minutu, a to dává pěkně zabrat! Už jste někdy zkoušeli dát 10 opakování s 250 kg na mrtvole? Věřte, že je to masakr a vaše spodní záda vám poděkují.

11/ Axle mrtvý tah

Jedná se o mrtvý tah, jen a pouze s tloustou osou (průměr 5cm). Nejsou povoleny trhačky a proto závodníci musí mít extra silný úchop. A k tomu navíc záda ze železa.

  •