19 tipů, jak si užít dovolenou, ale udržet formu

Ondřej Klein
Ondřej Klein Poprvé publikováno 9. 8. 2018
Aktualizováno 8. 7. 2019
8 minut čtení
19 tipů, jak si užít dovolenou, ale udržet formu
obrázek ze shutterstock.com
17

Čas letních dovolených je v plném proudu a cestovní kanceláře opět očekávají rekordní zájem o dovolenou all inclusive, kterou pojímá většina Čechů po svém. Z all inclusive dovolené se pak v mnoha případech stává all-you-can-drink-and-eat. 

Nespornou výhodou moderní doby je fakt, že cestování je dostupnější než kdykoliv předtím a čas dovolenek v Jugoslávii se zásobou smažených řízků, paštik a lunchmeatů je již v propadlišti dějin naší historie. Nojo, ale jak takovou dovolenou přežít, aniž byste se z toho pak měsíc vzpamatovávali?

Co se v dnešním článku dozvíte?

  • Jak na all inclusive dovolenou? Opravdu nemusíme sníst a vypít vše, na co přijdeme 
  • Jak se postavit k dovolenkovému jídlu a pití
  • Jestli musíte na dovolené cvičit, abyste se udrželi ve formě
  • Jak využít spontánního pohybu pro větší energetický výdej a jíst více

All inclusive neznamená nájezd na bufet a po kilech jíst vše, co nám přijde pod ruku

Někdo o dovolené úplně vypne, neřeší absolutně nic a dovolenou stráví ve stylu hitu EGA "voda, slnko, party, klub, relax" a propaří ji, projí a propije. Proti gustu žádný dišputát, ale není škoda strávit dovolenou nonstop s drinkem v ruce a pravidelně pořádat degustační nálety do bufetu?

Jak na jídlo během dovolené? Ochutnejte vše, na co máte chuť! Zbytečně se ale nepřejídejte...

1. Ochutnejte vše, na co máte chuť, ale rozprostřete si to do celé délky pobytu, protože jídla formou švédských stolů bývají téměř identická každý den. Není tak problém ochutnat každý den jiný pokrm.

2. Volte spíše lehčí jídla, kde převažuje zelenina, mořské plody a lehká masa, po kterých se nebudete cítit zralí na šlofíka.

3. I když máte sebevětší hlad, vybírejte vědomě a racionálně. Začněte menší porcí předkrmu, po kterém se vám sbíhají sliny. Než si půjdete vybrat hlavní chod, chvíli počkejte, aby se pocit hladu společně s rizikem přejedení zmírnil.

4. Preferujte místní kuchyni. Objevíte tak zajímavé tradiční chutě místních obyvatel. Západní jídlo v podobě hamburgerů a klasických steaků si můžete dát přeci kdykoliv jindy.

5. Nezapomeňte na pořádnou dávku bílkovin v každém jídle, která vás nenechá dojít si pro další nášup, protože bílkoviny vás zasytí na delší dobu.

6. Během dne volte lehké svačiny v podobě ovoce nebo ovocných, zeleninových či luštěninových salátů.

7. Pokud máte strach o svoje svaly, využijte ke svačině proteinového nápoje i na dovolené.

obrázek z unsplash.com

Pitný režim si složte z vody a vyhněte se slazeným nápojům a skrytým kalorickým bombám 

8. Základem pitného režimu během dne je voda, což platí dvojnásob během horkých a slunečných dnů, protože alkohol se podílí na dehydrataci organismu tím, že potlačuje antidiuretický hormon (účastnící se na "vodním hospodářství" lidského organismu), a tím pádem zvyšuje ztráty vody (Chiotoroiu, 2013).

9. Základní doporučení pro příjem tekutin je 30–45 ml/kg tělesné hmotnosti. V horkých dnech, kdy se hodně potíte, by to mohlo být ještě více. Proto si vybírejte neslazené minerální vody s obsahem základních elektrolytů minerálů nebo čistou vodu. S pitným režimem můžou pomoci shakery a barely na vodu.

10. Když už alkohol, tak raději ne během dne, protože by lehce mohlo dojít k dehydrataci i kvůli tomu, že během holdování alkoholu tak nějak zapomínáte pít nealkoholické nápoje.

11. Večerní sklenku vína k večeři oželet nemusíte, vlastně ani dvě, když už na to u mužských čtenářů přijde.

12. Sednout si takhle při večerní procházce s partnerem/partnerkou po pláži na útes a dát si společně sklenku vína je naprosto v pohodě. Nebyla by škoda o to přijít, kdybyste využívali all inclusive baru během dne a večer byli nepoužitelní?

Musíte cvičit i na dovolené? To záleží čistě na vás

13. Veskrze dnes každý hotel nabízející all inclusive disponuje také posilovnou, kam si můžete jednou za čas zajít příjemně nastartovat den, ale rozhodně to není nutné. Spíše záleží na vašich preferencích a chuti.

14. Co by to bylo za dovolenou, kdybyste se nevydali prozkoumat okolí hotelu? Když si půjčíte třeba kola nebo se vydáte na výlet po vodě na kánoi, paddleboardu nebo plaveckým stylem prsa či kraul, spálíte slušné množství energie, kterou si pak můžete vybrat například u večeře nebo dezertu při objevování nočního města.

15. Pokud rádi šnorchlujete a objevujete podmořský svět, není nic jednoduššího než si koupit kvalitní brýle se šnorchlem a vydat se na koupačku s mořskými živočichy.

16. Máte volné místo v dovolenkovém kufru? Pak by se možná mohly hodit kolečkové brusle, pokud bude mít jejich užití na dovolené smysl.

17. Máte rádi míčové hry? V Brazílii se na Copacabaně rodí noví Ronaldové, Ronaldinhové a Neymaři (ale nesimulujte jako Neymar na MS), tak proč nevyužít možnost zahrát si plážový fotbálek a nechat se třeba draftovat místním celkem?

18. Volejbal, badminton, tenis, ping-pong a další spousta aktivit, v kterých se lze zdokonalit na dovolené a nestrávit tak svoje volné dny pouze válením na lehátku, čekají, až se ve vás probudí nové sportovní nadání!

19. Nezapomeňte na výlety do okolí, můžete si na jeden den třeba půjčit auto a vydat se objevovat místní turistické cíle, anebo použijete nejlepší přibližovadlo v podobě nohou, které vám odkryjí místní krásy a tajná zákoutí.

obrázek ze shutterstock.com

Co si z toho vzít?

Dovolená nemusí být nutně ve formě naložení se na lehátko s neustálým přísunem jídla a s brčkem napojeným rovnou na bar. Z aktivní dovolené budete mít daleko lepší pocit sami ze sebe, odpočinete si od všedních starostí, pracovních úkolů a užijete si dovolenou, po které se nebudete bát stoupnout na váhu. 

A když už se stane, že dovolenou projíte a propijete? Pak budete mít nejspíš o to větší chuť vrátit se do zajetých zdravých kolejí. Užijte si dovolenou a ukažte nám na Instagramu, kam jste vzali Aktin na cesty!

Kolik energie spálíte oblíbeným sportem? 

[Instagram]

[eshoplink]

Chiotoroiu, S., Pop de Popa, D., Ştefăniu, G., Secureanu, F., & Purcărea, V. (2013). The importance of alcohol abuse and smoking in the evolution of glaucoma disease. Journal of Medicine and Life, 6(2), 226–229.

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku