Detox skladu! Před 17 hodinami jsme přidali do detoxu nový produkt s 13% slevou  

19 tipů, jak si užít dovolenou, ale udržet formu
obrázek ze shutterstock.com

19 tipů, jak si užít dovolenou, ale udržet formu

Ondřej Klein Ondřej Klein před 2 měsíci

Čas letních dovolených je v plném proudu a cestovní kanceláře letos opět zaznamenaly rekordní zájem o dovolenou all inclusive, kterou pojímá většina Čechů po svém a z all inclusive dovolené se tak většinou stává all-you-can-drink-and-eat. Je skvělou devizou moderní doby, že cestování je dostupnější než kdykoliv předtím a čas dovolenek v Jugoslávii se zásobou smažených řízků, paštik a lunchmeatů je již v propadlišti naší historie. Nojo, ale jak takovou dovolenou přežít, aniž bychom se z toho pak měsíc vzpamatovávali?

Co se dozvíme?

  • Že all inclusive neznamená, že musíme sníst a vypít vše, na co přijdeme.
  • Jak se postavit k dovolenkovému jídlu a pití.
  • Jestli musíme na dovolené cvičit, abychom se udrželi ve formě.
  • Jak využít spontánního pohybu pro větší energetický výdej.

All inclusive neznamená nájezd na bufet

Někdo o dovolené úplně vypne, neřeší absolutně nic a dovolenou stráví ve stylu hitu EGA "voda, slnko, party, klub, relax" a dovolenou propaří, projí a propije. Proti gustu žádný dišputát, ale není škoda strávit dovolenou nonstop s drinkem v ruce a pravidelně pořádat degustační nálety do bufetu?

Jak na potravinový management?

1. Ochutnejme vše, na co máme chuť, ale rozprostřeme si to do celé délky pobytu, protože jídla formou švédských stolů bývají téměř identická každý den. Takže není problém ochutnat každý den jiný pokrm.

2. Volme spíše lehčí jídla, kde převažuje zelenina, mořské plody a lehká masa, po kterých se nebudeme cítit zralí na šlofíka.

3. I když máme sebevětší hlad, vybírejme vědomě a racionálně. Začněme menší porcí předkrmu, po kterém se nám sbíhají sliny. Než si půjdeme vybrat hlavní chod, chvíli počkejme, aby se pocit hladu společně s rizikem přejezení zmírnil.

4. Preferujme místní kuchyni a objevme tak zajímavé tradiční chutě místních obyvatel. Západní jídlo v podobě hamburgerů a klasických steaků si můžeme dát kdykoliv jindy.

5. Nezapomeňme na pořádnou dávku bílkovin v každém jídle, která nás nenechá dojít si pro další nášup, protože bílkoviny nás zasytí na delší dobu.

6. Během dne opět volme lehké svačiny v podobě ovoce nebo ovocných, zeleninových či luštěninových salátů.

7. Pokud máme strach o svoje svaly, můžeme využít proteinového nápoje i na dovolené jako lehkou svačinku s kvalitními bílkovinami.

obrázek z unsplash.com

Pitnému režimu vládne voda 

8. Základem pitného režimu během dne je voda, což platí dvojnásob během horkých a slunečných dní, protože alkohol se podílí na dehydrataci organismu tím, že potlačuje antidiuretický hormon (podílející se na "vodním hospodářství" lidského organismu), a tím pádem zvyšuje ztráty vody (Chiotoroiu, 2013).

9. Základní doporučení pro příjem tekutin je 30–45 ml/kg tělesné hmotnosti, což by v horkých dnech, kdy se hodně potíme, mohlo být ještě více. Proto si vybírejme neslazené minerální vody s obsahem základních elektrolytů minerálů nebo čistou vodu. S pitným režimem nám může pomoci náš nový Aktin barel na vodu!

10. Když už alkohol, tak raději ne během dne, protože by lehce mohlo dojít k dehydrataci i díky tomu, že během holdování alkoholu tak nějak zapomínáme pít nealkoholické nápoje.

11. Večerní sklenku vína k večeři však oželet nemusíme, vlastně ani dvě, když už na to u mužských čtenářů přijde.

12. Sednout si takhle při večerní procházce s partnerem/partnerkou po pláži na útes a dát si společně sklenku vína je naprosto v pohodě. Nebyla by škoda o to přijít, kdybychom využívali all inclusive baru během dne a večer byli nepoužitelní?

Musím cvičit i na dovolené?

13. Veskrze dnes každý hotel nabízející all inclusive disponuje také posilovnou, kam si můžeme jednou za čas zajít příjemně nastartovat den, ale rozhodně to není nutné. Spíše záleží na našich preferencích a chuti.

14. Co by to bylo za dovolenou, kdybychom se nevydali prozkoumat okolí hotelu? Když si půjčíme třeba kola nebo se vydáme na výlet po vodě na kánoi, paddleboardu nebo plaveckým stylem prsa či kraul, spálíme slušné množství energie, kterou si pak můžeme vybrat například u večeře nebo dezertu při objevování nočního města.

15. Pokud rádi šnorchlujeme a objevujeme podmořský svět, není nic jednoduššího než si koupit kvalitní brýle se šnorchlem a vydat se na koupačku s mořskými živočichy.

16. Máme volné místo v dovolenkovém kufru? Pak by se možná mohly hodit kolečkové brusle, pokud bude mít jejich užití na dovolené smysl.

17. Máte rádi míčové hry? V Brazílii se na Copacabaně rodí noví Ronaldové, Ronaldinhové a Neymaři (ale nesimulujte jako Neymar na MS), tak proč nevyužít možnost zahrát si plážový fotbálek a nechat se třeba draftovat místním celkem?

18. Volejbal, badminton, tenis, ping-pong a další spousta aktivit, v kterých se lze zdokonalit na dovolené a nestrávit tak svoje volné dny pouze válením na lehátku, čekají, až se v nás probudí nové sportovní nadání!

19. Nezapomeňme na výlety do okolí, můžeme si na jeden den třeba půjčit auto a vydat se objevovat místní turistické cíle, anebo použijeme nejlepší přibližovadlo v podobě nohou, které nám odkryjí místní krásy a tajná zákoutí.

obrázek ze shutterstock.com

Co si z toho vzít?

Jak vidíme, tak dovolená nemusí být nutně ve formě naložení se na lehátko s neustálým přísunem jídla a s brčkem napojeným rovnou na bar. Z aktivní dovolené budeme mít daleko lepší pocit sami ze sebe, odpočineme si od všedních starostí, pracovních úkolů a užijeme si dovolenou, po které se nebudeme bát stoupnout si na váhu. A když už se nám stane, že dovolenou projíme a propijeme? Pak budeme mít nejspíš o to větší chuť vrátit se do zajetých zdravých kolejí. Užijte si dovolenou a ukažte nám na Instagramu, kam jste vzali Aktin na cesty!

[eshoplink]

Zdroje:

Chiotoroiu, S., Pop de Popa, D., Ştefăniu, G., Secureanu, F., & Purcărea, V. (2013). The importance of alcohol abuse and smoking in the evolution of glaucoma disease. Journal of Medicine and Life, 6(2), 226–229.

  •