Ořechy ve zdravém jídelníčku

Ořechy ve zdravém jídelníčku

Jan Caha Jan Caha před 6 lety

Ořechy jsou pro zdraví prospěšné, to je nám vtloukáno do hlavy snad od mala. Je tomu opravdu tak! Ale proč využívat ořechy ve výživě a proč je zařazovat do výživy každý den.

Ořechy ve zdravém jídelníčku

Ořechy obsahují zárodek celé rostliny, jejich biologická funkce spočívá v rozšiřování příslušného druhu, což předznamenává i vlastnosti této skupiny ovoce. Vlastní ořech musí zabezpečit růst mladé rostlinky, a proto v sobě obsahuje látky důležité právě pro první okamžiky růstu. Je všeobecně známo, že ořechy jsou vynikající zásobárnou energie (přibližně 75 % jejich obsahu tvoří tuk), nalezneme v nich také některé růstové i minerální látky.

Konkrétně lze uvést, že ořechy disponují značnou energetickou hodnotou (100 g ořechů odpovídá přibližně 2500 – 2900 kJ, denní dávka by měla být jedna polovina tohoto množství, tedy přibližně hrst). Tato energie je v podobě rostlinných olejů tvořených především nenasycenými mastnými kyselinami, které jsou v našem jídelníčku vítané. Nejvíce zastoupenou mastnou kyselinou je esenciální kyselina linolová z řady omega-6, snižující hladinu LDL cholesterolu, při vysokém příjmu však snižuje i HDL cholesterol. Na kardiovaskulární systém působí společně s omega-3 nenasyceným mastnými kyselinami, vyskytujícími se převážně v rybím tuku, přičemž působí antagonisticky a optimální poměr omega-3:omega-6 je 1:2 – 1:6.  Dalším přínosem je příznivý vliv na činnost centrálního nervového systému. Ořechy jsou bohaté i na rostlinné bílkoviny, minerální látky (vápník, hořčík, fosfor, draslík, železo, zinek a měď), vitaminy (vitaminy skupiny B, vitamin E) a další bioaktivní látky (fytosteroly, resveratrol, fenolové sloučeniny), které mají pozitivní vliv na naše zdraví.

Ořechy

  •