Ořechy ve zdravém jídelníčku

Ořechy ve zdravém jídelníčku

Ořechy jsou pro zdraví prospěšné, to je nám vtloukáno do hlavy snad od mala. Je tomu opravdu tak! Ale proč využívat ořechy ve výživě a proč je zařazovat do výživy každý den.

Ořechy ve zdravém jídelníčku

Ořechy obsahují zárodek celé rostliny, jejich biologická funkce spočívá v rozšiřování příslušného druhu, což předznamenává i vlastnosti této skupiny ovoce. Vlastní ořech musí zabezpečit růst mladé rostlinky, a proto v sobě obsahuje látky důležité právě pro první okamžiky růstu. Je všeobecně známo, že ořechy jsou vynikající zásobárnou energie (přibližně 75 % jejich obsahu tvoří tuk), nalezneme v nich také některé růstové i minerální látky.

Konkrétně lze uvést, že ořechy disponují značnou energetickou hodnotou (100 g ořechů odpovídá přibližně 2500 – 2900 kJ, denní dávka by měla být jedna polovina tohoto množství, tedy přibližně hrst). Tato energie je v podobě rostlinných olejů tvořených především nenasycenými mastnými kyselinami, které jsou v našem jídelníčku vítané. Nejvíce zastoupenou mastnou kyselinou je esenciální kyselina linolová z řady omega-6, snižující hladinu LDL cholesterolu, při vysokém příjmu však snižuje i HDL cholesterol. Na kardiovaskulární systém působí společně s omega-3 nenasyceným mastnými kyselinami, vyskytujícími se převážně v rybím tuku, přičemž působí antagonisticky a optimální poměr omega-3:omega-6 je 1:2 – 1:6.  Dalším přínosem je příznivý vliv na činnost centrálního nervového systému. Ořechy jsou bohaté i na rostlinné bílkoviny, minerální látky (vápník, hořčík, fosfor, draslík, železo, zinek a měď), vitaminy (vitaminy skupiny B, vitamin E) a další bioaktivní látky (fytosteroly, resveratrol, fenolové sloučeniny), které mají pozitivní vliv na naše zdraví.

Ořechy

  •