Obezita a dieta - hubnutí

Obezita a dieta - hubnutí

Obezita je nejen v ČR, ale po celém světě stále větší hrozbou. Zvláště v dnešní době, která doslova vybízí k nečinnosti a nicnedělání. Stále rostoucí počet obézních lidí si stěžuje na nepřízeň osudu, že dělají, co můžou, aby upravili svoji váhu. Většina těchto lidí skončí zklamaně opět u jídelního stolu a kolotoč se rozjíždí nanovo. Je obezita, ale opravdu tak neřešitelným problémem, nebo je to jen nafouknutá bublina, kterou můžeme při troše snahy sfouknout a vylepšit si tak svůj pocit i image. V následujících řádcích se vám pokusím tento problém přiblížit.

            hubnutí, dietaZe začátku si zkusíme obezitu trochu definovat. Co to vlastně je? Obezita, česky otylost je definována jako zmnožení zásobního tuku nad takovou hranici, kdy toto množství začíná ohrožovat naše zdraví. A to zejména kardiovaskulární a pohybový systém.

            V České republice trpí obezitou téměř každý druhý člověk. Je překvapující, že žen s nadváhou je více jak mužů, kdežto obézních mužů je více jak žen. Podívejme se tedy vedle sebe nebo přímo na sebe a přiznejme si nepříjemnou skutečnost, jsme nebo s velkou pravděpodobností budeme otylí. Nevěšme však hlavu, s tím se dá bojovat.

            Pro orientační zjištění, jak na tom vlastně jsme, nám pomůže tzv. index tělesné hmotnosti. Jistě všichni známe staré otřepané BMI, ano index tělesné hmotnosti je právě ta to zkratka. Jedná se o výpočet, kde podělíme naši váhu výškou v metrech na druhou. Vyjde nám zvláštní, nemálo lidem nic neříkající číslo v kg/m2. Číslo vyšší jako 25 je definováno termínem nadváha. Dalším pomyslným mezníkem je číslo 30. To udává hranici obezity I. stupně. Další stupně se poté pohybují vždy o 5 výše, až na hranici 40, která je definovaná jako velmi zdravotně riziková obezita. Takže hurá do toho!

Jak obezita vzniká?

Příčina obezity jako u všech onemocnění není vždy jediná a zcela jasně určitelná. Může jít dědičnou predispozici k obezitě, která se však projeví až po vlastních chybách ve výživě.

Velkou roli zde hraje návyk rodiny, všichni si pamatujeme, jak jsme doma jídávali u společného stolu a nehledě na věk či fyzickou aktivitu jsme konzumovali ta stejná jídla, jako ostatní členové naší rodiny. To je právě ten vliv rodiny. A až dospějeme, předáme tento zvyk se stravováním a výběrem jídel i své rodině a dětem. Ano, měli by to být právě rodiče, kteří budou apelovat na svoje děti a navádět je ke správné stravě. Zamyslete se tedy co dáte svím dětem na talíř.

dietaDalším faktorem obezity je bezpochyby fyzická aktivita. Pohyb je jedním z nejdůležitějších faktorů vzniku obezity. V době, kdy manuální práce upadá a sport není „IN“, se mnohdy stává, že populární hvězdy se otevřeně hlásí k tomu, že nesportují a nikdy sportovat nebudou, ať už jedí cokoliv a stále mají nádhernou postavu, bez viditelnějších nedostatků. Pokud však nemáme takové štěstí, jako setina procenta obyvatelstva, je pro nás pohyb velmi nutný. Nejlepší formou pohybu pro léčení obezity je rychlá chůze, rekreační cyklistika, plavání a další vytrvalostní sporty. Většina z nás si pomyslí, ale co posilovna. Ano, posilovna je sice hezká věc, ale s odstranění tukových záhybů na vašem břiše vám moc nepomůže. Prosté zvedání zátěže vás nikdy nemůže naladit na takovou vlnu, při které se spaluje tuk. Připněme si tedy helmu a nasaďme rukavice a vyjeďte poznávat krásy svého okolí, a to ne na motorce nýbrž na kole, neboť aerobní činnost je právě to co vám pomůže odbourat přebytečný tuk.

Když jsem mluvil o důležitých faktorech, nechal jsem si prostor pro ten nejdůležitější, a sice pro stravování a naše stravovací návyky. Strava s převahou jednoduchých cukrů a tuků opravdu vede, ke zvětšení tukové řasy a zmnožení tuku na určitých, pro nás predisponovaných místech. Pokud dáváte přednost sladkostem, koláčům a pokrmům obsahující velká množství tuku, máte nakročenou nejen k obezitě, ale i k rakovině žaludku a střev, nehledě na váš kardiovaskulární systém a pohybovou soustavu.

Pokud se chcete těmto problémům vyhnout. Konzumujte jídla s převahou komplexních sacharidů a nízkým množstvím tuku. Omezujte přílohy a jídla se skrytými tuky, tzn. žádné paštiky, salámy, čokolády, sušenky atd. Zařaďte naopak do svého jídelníčku ovoce a zeleninu, libové drůbeží maso, ryby a mořské plody. Z pekařských výrobků si vybírejte ty s označením celozrnné. Nevhodnou snídani na vidličku nahraďte ovesnými vločkami s jogurtem.

Nezapomínejte však ani na pitný režim. Volte čistou vodu, lehce mineralizované vody a čaje. Staré pravidlo zní, že nejlepším spalovačem tuku je čistá voda, držte se ho! Naopak omezte konzumaci alkoholu, kávy a mléka. Které jsou při léčbě obezity velmi rizikové, a až s výjimkou 1–2 šálků kávy za den, vám příliš nemohou naplnit váš cíl.

Pokud se budete držet následujících výživových doporučení, nezbude vám nic jiného než mít vysněnou a hezkou postavu. Doufám, že mě nebudete pranýřovat za předchozí doporučení, jistě by si zasloužili více rozvést a podrobněji popsat. Pokud, ale opravdu chcete najít řešení svého problému, navštivte ve svém okolí nejbližšího specialistu na výživu, svěřte se mu se svým problémem a on vám jistě rád pomůže.

Líbí se Vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku.  Sdílet

  •