Vitamín B12 a jeho vliv na růst svalů

Vitamín B12 a jeho vliv na růst svalů

Dlouho jsem přemýšlel nad tím, o jakém výživovém doplňku bych vám měl psát. Volba padla jednoznačně na velký boom 20. století - vitamin B12. Lékaři používali tento "suplement" na léčbu nízké hmotnosti u jednotlivých pacientů, ale i při pooperačních a úrazových stavech k urychlení léčby. Ve snaze dosáhnout co nejlepší výsledky ve sportu byly podávány i sportovcům na dosahovaní větší svalové hmoty a v domnění, že budou silnější, výkonnější a zdravější ...

Vitamín B12 a jeho vliv na růst svalů

Je známý také jako cyanocobalamin, je to komplexní sloučenina obsahující stopový prvek kobalt. V lidském organismu se mění na vlastní účinné substance (metylkobalamín a adenozylkobalamín), které se jako koenzymy účastní několika biochemických procesů. Nedostatek může vézt k poruchám zrání červených krvinek a myelinizace (obalování) nervových spojení, který bývá důsledkem nedostatku vitamínu B12.

Klinicky se takový stav tedy projevuje chudokrevností, pro kterou jsou charakteristické velké červené krvinky (megaloblastová anémie) a poruchami vodivosti nervových vláken.

Nedostatek vitaminu B12 je vzácný a jeho nedostatek je spíše kvůli poruše metabolismu jako z nedostatku v potravy.


Jednotlivé poruchy mohou být různé, například:

  • některé léky, které se podávají při léčbě žaludečního vředu
  • chybění jedné ze žaludečních šťáv, která se přestává tvořit při některých zánětlivých nebo nádorových onemocněních žaludku,
  • popřípadě nějakého cizopasníka (pasemnice)

Naopak vstrebávání podporují:

  • Další vitamíny skupiny B
  • Vitamíny A, C a E
  • Minerálny vápnik

Protože člověk má velké zásoby vitamínu B12, se klinické projevy avitaminózy vyvíjejí poměrně dlouho. Člověk má přibližně 1 000 mikrogramovou zásobu uloženou hlavně v játrech a při denní spotřebě okolo 1-2 mikrogramů (je aj DDD) nám tato zásoba vydrží asi 3 roky, ale to už jen v těch extrémních případech, pokud by člověk vůbec tento vitamín nekonzumoval.

Nevyskytuje se v rostlinách (mimo kvašené sóji) pouze v mase. Z toho vyplývá, že avitaminóza se vyskytuje hlavně u vegetariánů a již zmíněných nemocných lidí. Takže nejsou vzácné projevy avitaminózy po 5 až 6 letech. V adekvátním množství vitamín B12 podporuje tvorbu červených krvinek a podporuje také funkci některých orgánů, zejména jater, ledvin, srdce a nervové soustavy.

Suplementy


Jeho využití při sportu

Ve snaze získat co největší objem svalové hmoty si někteří sportovci injekčně dávkovali velké množství vitamínu B12, protože byli přesvědčeni, že má anabolický efekt. Což je sice pravda, ale ne na svalovou hmotu, ale spíše na hmotu nervovou a krevní. Efekt na svalovou hmotu byl zanedbatelný. Ukázalo se, že vitamin B spíše zlepšuje regeneraci, asi proto, že dokázal upravovat funkci důležitých orgánů. Protože však vitamín působí na tvorbu hemoglobinu, případně myoglobinu, je dost možné, že největší efekt se objeví u vytrvalostních sportovců. Dávkování u sportovců je někdy 100, 300 nebo až 1000 násobně větší než doporučená denní dávka. Dokonce ani podávání takových megadávo k nevede ke zvýšení zásob v organismu, protože se poměrně brzy vylučuje. Vedlejší účinky předávkováním jsou poměrně vzácné, nelze je však zcela vyloučit. Po injekčním podání se mohou vyskytnout zejména akutní alergické reakce, které nezávisejí na velikosti dávky. Ojediněle se vyskytuje polycytémie (chorobné zmnožení červených krvinek) se zvýšením rizika krevních sraženin.

Osobní názor

Suplementace vitaminem B12 má své uplatnění hlavně u vegetariánské populace a hlavně u sportovců s nízkým příjmem masa. Co se týče silových sportovců velké uplatnění suplementace nemá, protože vysoké dávky, jak jsme již zmiňovali, nenapomáhají ke zvýšení svalové hmoty, spíše toto doporučím u vytrvalostních sportovců, i když, co se týče regenerace u obou typů sportů má tento vitamín své nezastupitelné místo. No pokud se již rozhodnete jakkoliv, osobně si myslím, že daleko větší efekt na vaši finální formu bude mít, pokud budete užívat komplexní vitamýni skupiny B nebo multivitaminové preparáty.

Ing. Gabriel Pál, PhD.

Gabriel Pál

VZDĚLÁNÍ:

2003 - 2008 ukončené inženýrské studium na Slovenské poľnohospodáske univerzitě v Nitře, obor Výživa lidí

2008 - 2011 ukončené doktorandské studium na Slovenské poľnohospodáske univerzitě v Nitře, obor Výživa

2013 - trenér - fitness instruktor (II. stupeň)

2013 - učitel výživy trenérská škola Ronnie

7 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

Zájmy a sporty

kulturistika, sport obecně, výživa a suplementace

  •