Detox skladu! Před 35 minutami jsme přidali do detoxu nový produkt s 31% slevou  

Je KARNITIN bezpečný?

Je KARNITIN bezpečný?

Jan Caha Jan Caha před 5 lety

Karnitin a jeho vliv na lidský organismus je nám téměř všem znám. Jeho historická oblíbenost u sportovců snažících se snížit množství tělesného tuku je téměř unikátní. Není více "profláknuté" látky než karnitinu. Podle nových studií však může být jeho suplementace VELMI NEBEZPEČNÁ. Zkusme si shrnout to, co o karnitinu vlastně víme, jak funguje a jak nefunguje stejně jako to, zda pro nás je nebezpečný nebo ne.

Je KARNITIN bezpečný?

Už jsem to uvedl v úvodu článku. Karnitin je jedním z nejznámějších doplňků stravy, který "vlezl" pod kůži i nesportovcům čekajícím zázraky z jeho užívání. Než se dostaneme k faktům, dovolte mi malou polemiku. Jen omezeně jsem se setkal s lidmi, kterým by karnitin opravdu fungoval. Myslím tím funkčnost doplňku stravy, ne pouze jeho placebo efekt. V českých poměrech je tento doplněk stravy více než mytický. Dokonce jsem se dostal do slovní rozpravy s lidmi, kteří jeho prodej zahájili v České republice. A co byste si tipli, samozřejmě ho propagují dál. Proč také ne, podívejte se na trh s karnitinem. Je obrovský a zasahuje neodbornou veřejnost do takové míry, že je vlastně jedno, jestli funguje, hlavně, že točí cifry na bankovních účtech prodejců a výrobců. Zamyslete se, četli jste někdy studii, která by potvrzovala vliv karnitinu na spalování tuku? Já tedy ne, ne takovou, která by nebyla sponzorována výrobcem suplementů, nebo která by byla alespoň z poloviny důvěryhodná a prokazatelná. Proč tedy stále KARNITIN, když je na trhu již tolik prověřených doplňků stravy, výzkumy se pohnuly do takové míry, že můžeme přesně vysledovat metabolismus tuku a zapojené látky? Zkusme se posunout dál od karnitinu, směrem k "chytřejším" produktům.

Tak, drobnou úvahu máme za sebou, ale proto tu nejsme. Jsme tu proto, že karnitin MŮŽE mít negativní vliv na zdraví, a to dokonce do takové míry, která vede k prohloubení kardiovaskulárních chorob (infarkt, ateroskleróza, vysoký krevní tlak...). Tato obava vznikla z nedávno publikované studie o vztahu karnitinu a rozvoji kardiovaskulárních chorob. Co je na této poměrně revoluční zprávě pravdy?

HubnutíKarnitin v lidském organismu

Nejprve mi ale dovolte, abych vůbec osvětlil to, jak karnitin v lidském těle funguje. Neberme nyní karnitin jako doplněk stravy, ale jako látku tělu vlastní. Karnitin je látka odvozená od kyseliny máselné. Jde o speciální aminokyselinu, která se v přirozené stravě nevyskytuje, ale pro náš organismus je nezbytá. Jak jsme si již řekli, jedná se o speciální aminokyselinu, resp. derivát kyseliny máselné (butyrové). Karnitin je syntetizován v játrech z aminokyselin lysinu a methioninu, obzvláště hojný je pak ve svalech. K syntéze je nutný askorbát - vitamín C.

Karnitin je látka, která se vyskytuje ve dvou optických izomerech: D-karnitin a L-karnitin. Blíže nespecifikovaným označením karnitin se zpravidla míní L-antipod, který se v poslední době hojně používá jako potravinový doplněk (při hubnutí, sportování či v rámci prevence). D-antipod nemá v lidském těle žádnou fyziologickou funkci, ve velkých dávkách však inhibuje (neguje) účinek L-karnitinu a působí proto toxicky. Přírodním izomerem je pouze L-karnitin.

Kanitin je lipotropní látkou, přesněji lipolytickou, tedy látkou rozpouštějící tuk. Proto se také přidává do mnoha spalovačů tuku a přípravku pro redukci tělesné hmotnosti a tuků. Jeho využití bylo nejdříve pouze ve zdravotnictví. Ve sportu byl poprvé užit v Itálii, kdy ho suplementovali italští běžci a atleti, a to již před zhruba 20 lety.

Karnitin přenáší mastné kyseliny jako zdroj energie do místa jejich zpracování. Tímto místem zpracování jsou malé organely uvnitř každé buňky (svalové). Tyto organely se nazývají mitochondrie, jakési malé buněčné elektrárny. Mastné kyseliny s dlouhým řetězcem totiž nemohou procházet mitochondriální membránou samy o sobě. Právě v  mitochondriích jsou mastné kyseliny oxidovány za vzniku energie. Nejvíce mitochondrií je právě ve svalovině, kterou využíváme pro náš výkon. Tato svalovina se nazývá "příčně pruhovaná", dostatek mitochondrií se nachází také v srdci. Dalším efektem karnitinu je uvolnění nadměrného svalového tonu.

Jaký používáme KARNITIN?

Karnitinový přípravek a forma
Určení
L-karnitin base tekutý Podpora spalování tuku, podpora srdeční činnosti
L-karnitin tartrát kapslový Podpora spalování tuku, často kombinace s jinými účinnými látkami
Acetyl-L karnitin kapslový Podpora spalování tuku, udržení stabilní hladiny testosteronu
L-karnitin HCL sypký a kapslový Podpora spalování tuku, lepší vstřebatelnosti v žaludku
L-karnitin fumarát sypký a kapslový Podpora spalování tuku, kombinace s jinými látkami
Propionyl L-karnitin tekutý Podpora spalování tuku, zlepšení výkonu

Závěry studie a východiska

Tato studie byla publikována v časopise Nature Medicine vědci z Cleveland Clinic a v USA způsobila doslova poprask. Uvádí se v ní, že ve střevní mikroflóře může být karnitin převeden na karnitin trimethylamin-N-oxid (TMAO), organickou sloučeninu, která můžepodporovat vznik aterosklerózy. V této studii je také uvedeno, že hladina TMAO se zvyšuje u lidí, kteří jedí více červeného masa. Ale ne u veganů a vegetariánů z důvodu rozdílu ve střevních mikrobech a mikroflóře. Tuto studii nemůžeme zatracovat, je zde však trochu problém v její verifikaci. Studie byla provedena na mikroflóře myší, kde se vyšší hladina TMAO vyskytovala. Prozatím však nevíme, jak na toto reaguje člověk, a musíme počkat na další studie. Závěry této studie však nepotvrzují další, které byly publikovány následně. Podívejme se na ně. 

Zbrusu nová meta-analýzapublikovaná v časopisu Mayo Clinic analyzovala 13 různých studií o účincích karnitinu na kardiovaskulární onemocnění. Vědci potvrdili, že karnitin je skutečně užitečný pro boj proti kardiovaskulárním onemocněním, a rozhodně k nim nepřispívá.

Přesněji řečeno, zjistili, že pokud suplementujeme karnitinem, snižuje se mortalita na všechna KVO téměř o 30 procent, snížení srdečních arytmií je o 65 procent a snížení příznaků anginy pectoris o 40 procent. Kromě toho výzkum ukazuje, že karnitin pomáhá zabránit ateroskleróze a ne k ní vést. 

Senzace se tedy nekoná. Jak se zdá, karnitin je bezpečnou látkou ve smyslu vlivu na kardiovaskulární onemocnění. Nebojte se tedy využít jeho pozitiv pro ochranu před KVO. Nicméně budeme doufat, že podobné podrobné analýzy budou někdy dostupné i pro vliv na spalování tuku. Prozatím tu máme poměrně zajímavé nutraceutikum s lehkým nádechem léku.

trollmate

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (5 let praxe)

fitness trenér - licence B
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
8 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista (vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
šéfredaktor magazínu Aktin.cz
externí redaktor MUSCLE&FITNESS
reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut Brno
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •