Iontové nápoje - ano či ne ve fitness?

Iontové nápoje - ano či ne ve fitness?

Iontové nápoje jsou jednou z nepochopených kategorií sportovní výživy, dokonce bych je přiřadil k aminokyselinám, kterým se připisuje blahodárný účinnek na růst svalové hmoty a síly. Jak je to ale s tzv. "ionťáky". Jsou opravdu potřebné v silovém sportu?

Iontové nápoje - ano či ne ve fitness?

Než začneme spekulovat nad tím, zda ano či ne ve fitness. Podívejme se na to, co to vlastně iontové nápoje jsou, kde berou svoje jméno a kdy se nejčastěji používají. Mnoho sportovců se zajímá o to, jak co nejlépe pokrýt potřebu tekutin při sportovním výkonu. A zároveň výkon patřičně podpořit a doplnit energii. Právě za takovýmto účelem, se na našem trhu objevuje stále větší množství doplňků stravy s označením iontový nápoj. Který nápoj je vhodný právě pro vaši sportovní aktivitu?

Co je iontový nápoj?

Iontový nápoj je přípravek obsahující směs jednoduchých cukrů ve formě invertního cukru, glukózy, maltodextrinu příp. fruktózy. Tedy lehce stravitelných zdrojů energie. Může být obohacen o řadu účinných látek. V současnosti se na trhu objevují přípravky obohacené karnitinem, taurinem, glutaminem apod. Hlavním benefitem iontových nápojů jsou v nich obsažené minerální látky. Ke ztrátám minerálů dochází právě při sportovním výkonu.

pitný režimKdy je vhodné zařadit iontový nápoj?

Iontový nápoj je vhodný, pokud sportovní výkon trvá více jak 60-90 min. Nalezne využití zejména u výkonů s vysokou intenzitou a u sportů cyklického charakteru. Velkou oblibu si nalezne u cyklistů, běžců, běžců na lyžích, ale i při výkonech pro povzbuzení energetizace a vylepšení aktuálního výkonu.

Dělení iontových nápojů

  • Hypotonické
  • Isotonické
  • Hypertonické

Doporučení pro sportovní výkon

Iontové nápoje dělíme dle jejich hustoty (osmolality). Osmolalitu nápoje ovlivňují látky v něm obsažené. Isotonické nápoje mají stejnou osmolalitu jako krev. Nejčastěji však dochází ke ztrátám tekutin a elektrolytů ve formě potu. Ten je hypotonický.

  • Isotonické nápoje jsou tedy vhodnější pro doplnění ztráty tekutin po výkonu.
  • Hypotonické nápoje jsou vhodné pro doplnění tekutin při výkonu.
  • Hypertonické nápoje jsou vhodné pro doplnění elektrolytů a energie v regenerační fázi po náročném sportovním výkonu.

Účinky iontových nápojů

Iontové nápoje jsou určené k náhradě ztracených tělních tekutin, podpoře regenerace a přirozené energizaci organismu.

  • komplexní regeneraci a přirozenou energizaci organismu
  • optimální náhradu ztracených tělních tekutin
  • k dodání vybraných minerálních látek
  • do extrémních teplotních podmínek

Nyní již k tomu, zda jsou iontové nápoje vhodné pro fitness. V prodeji doplňků stravy jsem došel k názoru, že iontové nápoje jsou nejvíce využívané právě ve fitness. Přitom do této kategorie  vůbec nepatří. Vezměte si běžný výkon v posilovně. Většinou se vejdete do 60 min., nehrozí tedy to, že byste byli dehydratováni. Stejně tak nepracujete v extrémně teplém prostředí (moderní fitness centra jsou klimatizována), nehrozí tedy vysoká ztráta minerálních látek. Pracujete zejména v ATP režimu, proč tedy doplňovat ve zvýšené míře sacharidy během výkonu. Ano, chápete správně. Iontové nápoje jsou vhodné pouze do vytrvalostního sportu, kde dochází k vysoké ztrátě tekutin pocením, výkon je navíc zpravidla v řádech hodin. Nenechte se tedy zmást, popíjení iontových nápojů ve fitness centru nemá téměř žádné pozitivní vlivy na váš organismus. Samozřejmě mimo zvýšené hydratace související s chutí nápoje. Moje rada tedy zní, používejte kvalitní iontový nápoj (ne běžný glukózový sirup s nálepkou UNIverzálního iontového nápoje) pouze v případě dlouhého vytrvalostního výkonu, po zbytek času vystačíte s čistou vodou. 

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (5 let praxe)

fitness trenér - licence B
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
8 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista (vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
šéfredaktor magazínu Aktin.cz
externí redaktor MUSCLE&FITNESS
reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut Brno
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •