Vyhněte se zranění v posilovně

Vyhněte se zranění v posilovně

Sport jde ruku v ruce se zdravím. Zároveň se ale u něj vyskytuje i velké nebezpečí úrazu. Připravili jsme pro vás přehled nejčastějších sportovních úrazů a několik rad, jak jim předejít.

Vyhněte se zranění v posilovně

Podvrtnutí kotníku, přetržení šlachy, únavová zlomenina a svalová poranění. To je výčet nejčastějších sportovních úrazů. Dá se jim vyhnout? Jak se preventivně bránit úrazům?

Chystáte se rychle rozběhnout nebo si pořádně zaposilovat? Nepouštějte se do tréninku bez strečinku. To je ta nejzákladnější protiúrazová prevence proti zranění svalového a kosterního aparátu. Je pravda, že například podvrtnutý kotník je úraz, kterému se velmi těžce předejte, i s důkladným strečinkem, ale jsou také jiné úrazy, kterým se při dobré připravenosti předejít dá. Důležité je začít sportovat zdravý. Netrénovat s nedoléčenými zraněními a nemocemi, nesportovat nevyspalý, unavený, opilý nebo s bolestmi jakékoliv části těla. Další velmi důležitý faktor je trénovanost. Pokud začnete sportovat po rocích nic nedělání, rozhodně neběhejte hned maraton. Začněte pomalu a postupně, to platí i tehdy, byl-li jste dříve pravidelný, třeba i vrcholový sportovec. Netrénovaný člověk při extrémní vytrvalostní zátěži podstupuje podle výzkumů až 40x větší riziko srdečního selhání než trénovaný sportovec.

Běžci amatéři často riskují nachlazení. Neumí se totiž na běh, zvláště při změně počasí jako je například teď, vhodně obléct. Není nejvhodnější být při běhu nabalený tak, že nemůže kůže dýchat, ale zároveň nesmíte být příliš nalehko kvůli riziku nachlazení. Před během potřebujete rozehřátí, aby se vaše svaly připravily na zátěž, a díky přiměřenému oblečení tělo v teple udržíte.

Úrazy pod vlivem alkoholu či drog se stávají spíše při „sranda fotbale“ a podobných aktivitách, takže v našem článku před těmito látkami snad ani nemusíme varovat. Málokdo ale ví, že nebezpečná může být i káva nebo další látky se stimulačním účinkem (energetické nápoje s obsahem kofeinu). Malé množství vám neuškodí před sportem, ale během aktivity je vhodné tyto látky omezit. Díky nim totiž budete otupělí vůči signálům unaveného těla. Stimulanty vás mohou zmást a tak nepoznáte, že už máte dost. Hrozí tak přetížení a nebezpečí úrazu.

Zranění kolene

A teď už k charakteru, prevenci a léčbě těch nejčastějších sportovních úrazů. Více než polovinu sportovních úrazů obsahuje zranění kolene. Tato zranění jsou velice ošklivá a bohužel se stalo téměř pravidlem, že se často vracejí a opakují. Základ prevence pro toto zranění je už v obchodně při výběru obuvi. Ta musí být kvalitní a být přiměřená povrchu, na kterém budete sportovat. Platí tu samozřejmě i to, co jsme zmínili výše – jde o trénovanost, správné protažení a zahřátí svalů a o určitou opatrnost při pohybu.

podvrtnutí kotníku dochází při natažení kloubních vazů při nekontrolovaném špatném došlapu. Ve vážnějších případech může dojít k natržení či přetížení vazů. Z počátku je bolest méně výrazná, roste zpravidla až následující den. Zranění se léčí ledováním, znehybněním nohy a jejím umístněním do vyvýšené polohy. Často se také aplikují hepatinové masti při krevním výronu. Léčba se dá urychlit fyzikálními procedurami jako je magnoterapie, užívá se také enzymové léčba. V rámci rehabilitace se uplatní balanční cviky na nestabilních površích (válec, polokoule apod.). I tady je prevence především v postupném zvyšování zátěže a správném strečinku. Upřímně je ale podvrtnutí kotníku jedno ze zranění, které se velmi těžko kontroluje. Stačí jen vteřinka neopatrnosti při špatném došlapu a zranění je na světě. Určitě ho tedy nepodceňujte a při uzdravování si dopřejte čas.

Přetížení šlachy je nejčastější zranění u běžců, kteří si poraní Achillovu šlachu. Nejprve má běžec pocit, jako by mu někdo podrazil nohu, může být slyšet i prasknutí. Bolest je výrazná a další pohyb většinou nemožný. Vlastnímu přetržení většinou předchází zánětlivé onemocnění, které naruší strukturu šlachy. Prevence je taková, že jakákoli menší bolest šlach se má ihned řešit. Nejprve ledováním či léčbou protizánětlivými léky, samozřejmě s úplným omezením pohybu. Později, při horším onemocnění je možná léčba pomocí ultrazvuku či laseru. Při přetržení šlachy je nutná chirurgická léčba, operace proběhne asi do tří dní po úrazu. Je třeba počítat s tím, že pohyb bude omezen ještě 3 měsíce po operaci. Riziko zranění je větší riziko tehdy, pokud jste nepřipraveni na větší zatížení. V pohybu se musí přestat vždy, pokud cítíte nadcházející zdravotní potíže. Někdy je velmi těžké přestat s aktivitou, na kterou jste se tak těšili (investovali do ní peníze, nebo cvičíte s kamarádem, kterou nechcete zklamat), ale při rozhodování zda přestat či nikoliv vždy domýšlejte možná rizika. Pokud by se zánět šlachy neléčil, přešel by do chronického stádia.

Únavová zlomenina vzniká z přetížení některé z kostí. Nejčastější je taková zlomenina u dolních končetin. Bolesti mohou být provázeny otoky či deformací kosti. Na rentgenovém snímku se takové zlomeniny objevují až 2 – 3 týdny po vzniku. Léčí se znehybněním, fyzikální terapií a rehabilitací. Celková léčba se pohybuje mezi 4 a 12 ti týdny.

Svalová poranění narušují strukturu svalových vláken a způsobují bolest a nemožnost pohybu. Po úrazu je vhodné ledování a stažení obinadlem, v prvním týdnu pak mohou pomoci jemné masáže chladivými emulzemi, s postupujícím časem dobře působí teplo a opatrné protahování. Doporučují se také potravinové doplňky s aminokyselinami lysinem a aringinem nebo léky s enzymy. Rychlost návratu do tréninku závisí na míře poškození. Nejčastější je natažení svalového nebo lýtkového svalu. Tomu se předejde dobrým strečinkem a přiměřeným trénováním.

K dalším častým sportovním zraněním patří bolesti v bederní oblasti, zranění ramene, tenisový loket nebo golfový loket. Všechna tato zranění souvisí se špatným protahováním a nepřipraveností na zátěž. Téměř všech sportovním úrazům se tedy dá bránit především dobrou připraveností a informovaností.

Nevíte jak léčit zranění? Rozdíl mezi studeným a teplým obkladem:

Studený obklad přikládáme na výrony a modřiny. Tady zmírní naše bolesti uvolněním nervů. Omezuje také otoky, které vznikají přísunem krve. Využijete ho při akutních poraněních a zánětech.

Teplý obkladnepoužívejte při léčbě zánětů. Vhodný je při náhlých křečích, chronických bolestech kloubů, ústřelech a zatuhlých svalech. Podporuje také krevní oběh.

Zranění z posilovny

zdroj: youtube.com
  •