Dejte si fitness koktejl

Dejte si fitness koktejl

Fitness a posilování obecně je spojeno s používáním doplňků stravy. Nejdříve, než se dostanu k samotným koktejlům a nápojům, zkusím trochu zapolemizovat na téma doplňky stravy a jejich nutnost ve výživě sportovce. Důvod je poměrně jasný, nedávno jsem měl opět možnost hovořit s některými lidmi, kteří se dnes a denně pohybují ve fitness, přesto tvrdí, že lidská výživa i výživa sportovce může být natolik pestrá a „dokonalá“, že je použití doplňků stravy ve výživě nepotřebné. Nebuďme demagogičtí, ty doby, kdy člověku stačil chléb s máslem, jsou dávno pryč. Člověk nyní pracuje mnohem intenzivněji, kvalita potravin se rapidně zhoršuje, ba co více, s tímto zhoršením se snižuje i znalost populace a vztah ke zdravé potravině.

Dejte si fitness koktejl

Doplňky stravy tvoří na poli sportu velmi významnou kategorii. Ve vrcholovém sportu zasahují do každé oblasti přípravy sportovce a jsou mnohdy rozhodujícím činitelem mezi úspěchem a neúspěchem při podání sportovního výkonu a v závodě. Co by byl dnešní sportovec bez podpůrné berličky, kterou je právě správná výživa a doplňky stravy.

Inspirace vrcholovými sportovci vede stále častěji k užívání doplňků stravy i mezi běžnou populací. Směle můžeme říct, že stav výživy dnešního člověka (pokud není opravdový všežravec s dokonale vyváženou stravou) nahrává, ba dokonce nabádá k užívání doplňků stravy. U rekreačních a kondičních sportovců ani nemluvě, zde si dovolím říct, že suplementy (z angl. supplement) jsou pro ně určitou nezbytností, aby chránili svoje zdraví a podpořili aktuální i budoucí výkon.

Sport by nás přece měl utužovat a ne ničit, bohužel i dnes se najdou tací, kteří odmítají doplňky stravy se slovy: „vždyť v minulosti doplňky stravy neexistovali a lidé sportovali, byli zdraví a dokonce podávali nějaké výkony“. Ano, to je pravda. Nicméně stejnými slovy můžeme oponovat. „Dříve nebyla společnost zatížena tak hektickými pracovními, sociálními i psychickými zátěžemi, jako v dnešní době“. Dnešní člověk žije mnohem rychleji, a stejně rychleji také opotřebovává svůj pohybový aparát, je tedy nutné, aby jej dostatečně podporoval a nabízel mu takové palivo, jaké potřebuje.

Jak jsme si již řekli, suplementy jsou nutné již pro velmi podstatnou část aktivní i pasivní populace a dá se předpokládat, že trh s nimi, se bude v následujících letech značně rozšiřovat a postihne i širší veřejnost. Trend by tomu nasvědčoval. Na druhou stranu je nutné říct, že se již objevují názory na omezení trhu s doplňky stravy. Nechme se tedy překvapit, co nám budoucnost přinese. Jedno je jasné, doplňky stravy zde budou stále.

Doufám, že je nám již potřeba suplementace dostatečně jasná. Nyní k hlavnímu tématu. Ve své podstatě je tekutá výživa tou nejlépe využitelnou stravou, kterou můžete svému tělu do organismu přivést.

Fitness koktejl

Jaké rozeznáváme druhy koktejlů a jaké je jejich určení?

Proteinové koktejly – asi nejobsáhlejší kategorií jsou proteinové nápoje. Ty by měly v našem jídelníčku zaujímat nejlépe 2-3 časy, kdy je popíjíme. Prvním časem je okamžik po tréninku, záleží na vás, jak jste navyklí konzumovat proteinový koktejl. Mě osobně se velmi osvědčilo vypít protein 15-30 min. po tréninku, právě v době, kdy se otvírá anabolické okno a žaludek je již dostatečně prokrven na to, aby dokázal bílkovinu zpracovat a posunout dále do tenkého střeva, kde bude vstřebána. Po tréninku se ideálně hodí proteinový přípravek, na kterém naleznete napsáno WHEY. Whey neboli syrovátkový protein je rychle vstřebatelný, což je přesně to, co po tréninku potřebujete. Opět se dívejte do složení, pokud se snažíte zhubnout, volte syrovátkové proteiny s vysokým množstvím bílkoviny. Pokud jste naopak v objemové fázi, můžete směle využít jeden ze syrovátkových koncentrátů.

Další dobou kdy použít protein je období během dne. Zde se opět hodí lehčí syrovátkový koncentrát, nebo již můžete zvolit jeden z vícesložkových proteinů. Výhodou vícesložkových proteinů je jejich pomalejší vstřebatelnost, která vám dodává během dne aminokyseliny ve více dávkách a vy se tak udržujete na anabolické hladině po celou dobu lačnění.

Ideální dobou kdy využít protein je i čas těsně před spaním. V této době se zvyšuje potřeba kvalitní bílkoviny. Důvodem je dlouhá doba, po kterou budete v noci hladovět, proto využívejte protein kaseinového typu. Ten se tráví velmi pomalu, a to až po dobu sedmi hodin. Právě tento čas potřebujete pro nastartování nočních růstových procesů. Bez aminokyselin to ale jistě nepůjde.


Sacharidové koktejly – jsou další kategorií, kterou v našem seznamu uvítají zejména sportovci se snahou o budování svalové hmoty. Není divu, gainery poskytují tělu využitelnou energii ve formě sacharidů a bílkovin. Právě tuto energii potřebuje organismus na růst tělesné hmoty a zajišťuje pozitivní energetickou bilanci. V sacharidových koktejlech naleznete různá množství bílkovin. Pokud jste vytrvalec a snažíte se pouze doplnit zásoby glykogenu a podpořit regeneraci, zvolte jeden z gainerů, které mají nižší množství bílkoviny. Pokud jste naopak hardgaineři, kteří počítají každé deko, které jim přibude na svalové hmotě, volte koktejly se středním množstvím proteinů (okolo 20 %). Koktejly s vysokým poměrným zastoupením jednoduchých cukrů (nad 40 %) používejte po tréninku. Komplexní gainery pak využijte během dne, kdy se snažíte o maximalizaci energetického příjmu.

Jako nápoje s bílkovinou povahu můžete používat některé aminokyselinové přípravky nebo BCAA. Tyto jsou vhodné k užívání během tréninku, před i po něm. Já osobně zařazuji tekuté aminokyseliny během celého tréninku.

Iontové nápoje - kategorií, která se mi zdá, jako poměrně často nepochopená jsou iontové nápoje. Předně musím říct, že iontové nápoje nejsou určeny do posilovny. Kulturista při sebeintenzivnějším výkonu nedosáhne do toho stavu, kdy by bylo nutné přijímat sacharidy ani minerální látky z exogenních zdrojů. Plně postačí doplnění z následné běžné stravy. Proto zapomeňte na iontové nápoje milí kulturisté a nebojte se, že pokud budete pouze na vodě, ztratíte svoje pracně vybudované svaly. To je omyl. Iontové nápoje jsou pouze pro vytrvalostní, tedy povětšinou sálové lekce (bosu, step, aerobik, move it a další).

Iontové nápoje dělíme dle jejich hustoty na isotonické, hypo a hypertonické. V tréninkové praxi se používají prakticky pouze ty hypotonické, možná snad i isotonické, ale už i ty nemají příliš opodstatnění. Předpona před slovem – tonický udává, jakou má nápoj hustotu v poměru s krví. Předpokládám, že nikdo z nás nepotí při výkonu krev, ač si to možná někteří myslí, a tak je pro nás nejvhodnější konzumovat hypotonický nápoj, který je svým složením nejblíže potu. Isotonický nápoj konzumujte po velmi těžkém výkonu, ještě jednou opakuji, až po něm. Mohlo by dojít k překyselení žaludku.

Tekutiny jsou důležité, pokud je budete přijímat v koktejlech nebo nápojích, o to lépe. Dbejte na správný příjem tekutin, vaše svaly musí zůstat svěží.

  •