Dietní šílenosti začátečníků

Dietní šílenosti začátečníků

Byla vaším novoročním předsevzetím lepší postava? Chcete zhubnout? Ano a teď hned!!!  A tak se pouštíte do „osvědčených“ rad, jak to udělat. Pokud nerozumíte svému tělu, je to boj s větrnými mlýny. Přinášíme několik šíleností, se kterými se dietáři, ale i nezkušení začátečníci pokouší vyhrát boj s nadváhou, a zároveň přicházíme s krátkým zasvěcením, jak to udělat správně.

Dietní šílenosti začátečníků

Začínáte s hubnutím. Máte určité představy a cíle.  Něco jste si o hubnutí přečetli, slyšeli nebo jste si nechali poradit od kamarádů. A hlavu máte plnou dogmat, kterými se chcete řídit. Ovoce jste se rozhodli jíst jen dopoledne, večeři budete mít bez přílohy, nebo vůbec, přičemž poslední jídlo si dáte v pět večer apod. Tohle je Váš plán jak se vypořádá se svou postavou? Ne, proberme si to od začátku.

Objevuje se plno šílených detoxikačních kůr, které doporučují několik dní bez jídla, pouze o vodě a následně se začne s malým množstvím jídla, důsledkem čehož Vaše tělo výrazně ubude během několika dní na hmotnosti (ano, ztratí se voda a svaly!). Na trhu je plno doplňků stravy, které podpoří Vaše hubnutí. Ano, ale s dostatkem pohybu a správnou stravou! Šíleností začátečníků je, že znají jen polovičaté informace, vše je nové a tak nedomýšlejí věci dokonce. Naráží na redukční jídelníčky, různé zázračné dietní metody a zkouší, co to s jejich tělem udělá. Zhubnou? Snad. Ale podaří se jim se zastřeným úsudkem váhu udržet? Nepravděpodobně.

Na začátku každého hubnutí většinou stojí cíl. Je to shodit pár kilo, být zdravější, silnější, cítit se dobře v plavkách? Ať je cílem cokoliv, průběh by měl být všude stejný. Odstartování zdravého životního stylu = pravidelného pohybu a správného stravování. A to je jednoduchý fakt. Pokud máte nadváhu, nebo zkrátka chcete vylepšit svou postavu, chcete to změnu Vašeho životního stylu, úprava návyků upraví i ciferník Vaší váhy. A pokud jste spokojeni se svou postavou a hledáte návod, jak se zbavit vánočních kilogramů, je řešení opět tady – konec s jídelními radovánkami, návrat ke střídmé a pestré stravě a pohybu. Zní to jednoduše, ale jak vidno, jednoduché to tak není a tak se zas a znovu vymýšlejí různé kuriózní metody, jak zdravý životní styl obejít. Zdravému životnímu stylu se musí dopřát čas a energie. Zato kuriózním dietám se musí obětovat „jenom“ naše zdraví!

Hubnutí

S deníků výživových poradců můžeme čerpat nepřeberné množství informací ohledně šíleností začátečníků. Ať už jsou to nereálné prosby, cíle, výmluvy nebo podivné stravovací návyky, ukazují nám, na co začátečníky upozorňovat. Především je důležité dbát na vyváženou stravu plnou živin. Pokud si takový jídelníček nesestavíte sami, nebojte se investovat do výživového poradce a nechte si zpočátku poradit. Existuje spoustu mužů i žen, kteří mají pocit, že dělají vše, tak jak mají, ale kýžený efekt stále nepřichází. Můžete se cpát zeleninou a ovocem od rána do večera, ale bez dávky bílkovin se rozlučte se svalovou hmotou. I muži často chodí za výživovými poradci, nešťastní, jelikož vyzkoušeli již několik doplňků stravy, ale svaly stále nerostou. Důvod? Špatné vyvážení stravy a nevhodný trénink (často nalezený na blogu jiného amatéra apod.). Kromě půstů a hladovek má mnoho začátečníků také pocit, že ze svého jídelníčku mají vyřadit také sacharidy nebo tuky. A to je další omyl, i ty slouží ke správnému fungování našeho organismu – musíme zařazovat zdravé tuky a sacharidy, čímž postupně spějeme ke krásné postavě a zdravému, dobře fungujícímu tělu. Když si vyberete dietu, ve které chybí sacharidy, budete hladoví, unavení, budete mít nepřekonatelnou chuť na sladké (po jejímž ukojení se objeví jojo efekt), zpomalí se váš metabolismus a pokud vykolejíte ještě párkrát, tělo přestane pracovat, jak by mělo a už nedosáhnete žádných výsledků. Taková dieta zkrátka není dlouhodobě udržitelná. A problematika nedostatku sacharidů nastává i tehdy, dodržujete-li delší dobu trend „jídlo bez příloh“, tedy maso pouze se zeleninou, jelikož vynecháním rýže, brambor a celozrnných obilovin se opět připravujete o důležitý zdroj energie, vlákniny a minerálů.

Samozřejmě do kategorie šíleností můžeme zařadit i výmluvy, které stále používáme – je to především práce, rodina, nedostatek času a osobní dispozice. Vše je jen záležitostí pevného rozhodnutí (inspirovat se můžete v dalších článcích na aktin.cz). A dále na programu jsou nereálné cíle a prosby – zhubnout v rekordním čase, rekordní počet kilogramů a udržet to tak na celý život, přitom nepřijít o zdraví a být ve skvělé kondici. Zdravý životní styl chce čas. Ale změny budou trvalé a vy budete spokojení. Nereálným cílem je ale bojovat se svými genetickými dispozicemi, to nezvládnete s jakkoliv zázračnou dietou. Každý ale může svou postavu vypracovat do skvělého stavu, i když má v genetických dispozicích vepsanou širokou pánev a stehna, docílí shození přebytečných tuků a vytrénuje je do pevného stavu, takže i přes malý genetický nedostatek může Váš zadek být prostě k nakousnutí. Bláznivé ale je vysnít si postavu z časopisu, a chtít vypadat jako přes kopírák.

Pojďme dál k šílenostem – jsou jimi „hubnoucí léky“, antiobezika, které jsou nabízeny i na internetu ačkoliv jsou na lékařský předpis a slouží obézním kvůli možným zdravotním rizikům. Hubnete se po nich, protože snižují chuť k jídlu a pocit hladu. Ti, kteří si léky seženou, se ve většině případů opět po jejich vysazení setkají s jojo efektem. Další šíleností je vymývání tlustého střeva, kterým se odstraňují také veškeré přirozené kultury nutné pro správné fungování střeva, jež se obnovují několik týdnů. A tento zákrok někteří jedinci podstupují i několikrát za měsíc!

Přesto však na první příčky nejasných představ o hubnutí výživový poradci řadí mýtus, že chce-li někdo zhubnout, musí se v jídle výrazně omezit, často až nejíst. Naopak, jíst se musí. Pravidelně, v optimálním množství a pestře. Jako první krok je třeba nahradit nezdravé potraviny zdravými, mnoho lidí si ale myslí, že nejdůležitější je snížit porce. Kdepak, tento krok většinou naopak přijde po najetí do určitého režimu samovolně. Jezte i večer, naposledy asi 2 – 4 hodiny před spaním. Nebojte se jíst ani po sportu, nebudete se budit unavení a vyčerpaní.

Fitness motivace

zdroj: youtube.com
  •