ZAČÍNÁME SE SPRÁVNÝM HUBNUTÍM: PŘÍPRAVA

ZAČÍNÁME SE SPRÁVNÝM HUBNUTÍM: PŘÍPRAVA

Je skvělé se ze dne na den rozhodnout, že chcete od života něco víc, že začínáte s cvičením, správnou stravou a zdravým životním stylem. I při svém náhlém odhodlání zhubnout, byste ale neměli zapomínat na přípravu, plánování a sběr podstatných informací. V článku Vám přinášíme stručný přehled toho, co je třeba udělat, než se pustíte do správného hubnutí.

ZAČÍNÁME SE SPRÁVNÝM HUBNUTÍM: PŘÍPRAVA

Hubnutí má dva opěrné body: zdravou stravu a pohyb. Co je dobré si o nich pro začátek pamatovat, aby Vaše snažení přinášelo výsledky? Než se pustíte do sportování, je dobré ověřit si svůj zdravotní stav. Pokud neužíváte žádné léky, nemáte žádné bolesti apod., ale pouštíte se do pohybové aktivity po delší době, není třeba vyhledávat žádné specialisty, stačí si pro jistotu posvětit dobrou kondici od vašeho praktického lékaře. Získejte přehled o své srdeční činnosti, tlaku a dýchání, a pusťte se do sportování. Ať už se do změny životního stylu pouštíte z jakéhokoliv důvodu, je dobré stanovit si na počátku cíl. Čeho chcete dosáhnout, zda si chcete v posilovně vylepšit postavu či spíše kondici atd. Cíl by měl být dostatečně motivující, ale musí zůstat vždy reálný. Podle stanoveného cíle si rozvrhnete (nebo necháte rozvrhnout) tréninkový plán, popřípadě také stravu. S dosažením svého cíle souvisí vyčlenění si času pro sportování. Rozmyslete si, kolik času můžete sportu věnovat – bude to půl hodina šestkrát v týdnu, nebo hodina čtyřikrát v týdnu? Budete cvičit ráno nebo až večer? Není tu místo pro výmluvy, pokud jste se opravdu rozhodli pro zdravý životní styl, musíte si najít čas. Ideálně 45 minut čtyřikrát až pětkrát v týdnu (doporučuje se 2x aerobní aktivita, 3x posilování, ale vše se dále odvíjí od konkrétního tréninkového plánu nebo zvolení sportovní aktivity). Dále se rozhodněte, jakou aktivitu budete provozovat. Budete chodit do posilovny? Navštěvovat fitness lekce s lektory? Budete chodit běhat? Chcete cvičit doma podle videí a příruček? Nebo budete vše střídat? Nejdůležitější je vybrat si takovou aktivitu, která Vás bude bavit a naplňovat. Sportování musí být zábava, sice dřina, ale taková, kterou nebudete podstupovat s odporem. Myslete na to, že pohyb nejen že zlepšuje Vaše tělo, ale i psychiku – pro některé je to odpočinek, vybití se, zbavení se stresu, pro jiné je to vzrušující boj se sebou samým, neustále překonávání se, zlepšování se, je to výzva, která si žádá Vaši odhodlanost a oddanost. Záleží jen na Vás, co od sportu očekáváte a jaký přístup preferujete (cvičit sami, nechat se motivovat ostatními, cvičit o samotě s trenérem, který Vám bude věnovat celou dobu pozornost), vyzkoušejte klidně i více možností a poté se rozhodně, co je pro Vás ideální.

Pokud se rozhodnete navštěvovat fitness lekce nebo cvičit doma podle videí, instruktáž Vám většinou předá lektor, byť třeba jen virtuální. Co k cvičení můžeme doporučit obecně, je nepodceňovat význam vhodného oblečení a obuvi (zbytečně se nenabalujte, ale na druhou stranu pokud se například rozhodnete pro běh v zimě, udržujte své svaly v teple, dobrá obuv zabrání otřesům kloubů), pijte ideálně iontový nápoj nebo obyčejnou vodu (ale i tady s mírou, pití využijte hlavně v létě, když se hodně potíte, jinak není nezbytně nutné, stačí pít vodu pravidelně během dne, a místo iontového nápoje Vám sacharidy dodá i ovoce a zelenina, kterou sníte v průběhu celého dne. Pití může během tréninku tělu i přitížit, pokud pijete perlivou vodu, bublinky mohou zhoršit prokrvení tkání a zvýšit kyselost organismu), dále doporučujeme začít cvičit bez různých spalovačů tuků a pilulek, zpočátku to nemá valný význam, nastartujte svůj metabolismus postupně. Malého průvodce Vám tu tedy poskytneme spíše pro případ, že se rozhodnete vyrazit do posilovny. Posilovny jsou většinou rozděleny na tři sekce. V aerobní zóně najdete různé běžecké pásy, rotopedy, steppery, veslovací trenažéry apod. Posilovací část využívá činek a různých kladkových strojů, můžete zde cvičit s využitím volné zátěže. Třetí část slouží pro funkční trénink a najdete tu tedy různé balanční a stabilizační pomůcky (bosu míče, overbaly, závěsná lana apod.), při cvičení tu využíváte váhu vlastního těla, čímž ve většině případů zapojíte všechny svalové skupiny. Posilovny se nemusíte bát, personál je tu od toho, aby Vám při první návštěvě vše vysvětlil. Pokud byste měli rádi někoho, kdo by Vás vše od základů naučil, dohlížel na správné provádění cviků a sestavil Vám tréninkový plán, nezdráhejte investovat do trenéra. Trenéra Vám nabídne snad každá posilovna, ale nebojte se déle hledat toho pravého pro Vás. Vztah mezi cvičencem a trenérem je velmi osobní, protože je důležité, aby Vám v blízkosti Vašeho trenéra bylo příjemně. Hledejte kvalifikovaného trenéra, který je správným odborníkem. Hledejte na internetu, ptejte se na reference a doporučení. Správný trenér by měl být obeznámen s nejmodernějšími poznatky oboru a vhodnou metodikou. Musí znát lidské tělo a rozumět hubnutí z hlediska stravy i pohybu. Měl by pracovat s fyzioterapeutem nebo výživovým poradcem, kteří jsou často kmenoví v jednotlivých posilovnách. Měl by si zjistit Váš tělesný stav (pružnost, sílu, vytrvalost, svalovou hmotu), měl by znát Vaši motivaci, sportovní minulost a poté by Vám měl sestavit pestrý tréninkový plán, u jehož sestavování vezme ohled na Vaše časové i finanční možnosti. Naučí Vás správně zacházet se stroji, ukáže Vám správné dýchání a postavení. Trenér by Vám měl dodávat energii v kritických chvílích a povzbuzovat Vás k lepším výsledkům. Pokud si nemůžete trenéra dovolit, zkuste s ním absolvovat alespoň čtyři úvodní tréninky za sebou, a poté alespoň jednou za dva týdny pro vlastní kontrolu, dokud si nebudete jistí, že vše je tak, jak má.

Hubne se, pokud je Váš energetický výdej větší, než energetický příjem. Nemusíte se topit v kalorických tabulkách a počtech, ale zpočátku je pro orientaci dobré zjistit, jak na tom přibližně jste, kolik je rámcově třeba ubrat na stravě, a naopak přidat na pohybu. Držte se jednoduchých zásad, dbejte na to, ať je strava vyvážená na všechny živiny, střídmá ale pestrá (obměňujte jídelníček). Pro zdravý životní styl to není nezbytně nutné, ale nejjednodušší je, začít si stravu rozdělovat a jíst pravidelně asi 6x denně, v intervalech dvou až čtyř hodin. Ideálně omezte své porce, ale nesmíte mít hlad, proto v první fázi klidně nejprve nahraďte nezdravé potraviny zdravými, a postupně snižujte velikost porcí. Pokud budete své tělo trápit hlady, zvyšuje se pravděpodobnost, že uděláte „večerní nájezd na ledničku“, čímž zmaříte své úsilí, snažte se tedy dopřávat si jídlo, které Vaše tělo potřebuje bez sebetrýznění.

Hubnutí

  •