Suplementy pro sportovce všech odvětví

Suplementy pro sportovce všech odvětví

Jaké suplementy vybrat, abyste ve svém sportu dosáhli opravdového maxima? Na to se ptá dnes a denně velmi mnoho začínajících i pokraočilých sportovců. Zkusme si na tuto otázku odpovědět a také si říct, které kategorie sportovní výživy jsou ty nejlepší.

Suplementy pro sportovce všech odvětví

Zkusme si nejčastější sportovní kategorie nejprve seřadit dle jejich zaměření a také dle toho, jakým způsobem je charakteristický jejich sportovní výkon.

Silový sportovci – jejich snahou je nárůst čisté svalové hmoty, podpora nárůstu síly a zlepšení regenerace

  • Proteiny a aminokyseliny
  • Kreatiny
  • Sacharidy, gainery a zdroje energie
  • Anabolizéry a NO přípravky

Vytrvalostní sportovci – hlavním a primárním úkolem suplementace je zlepšení regeneračních schopností a zajištění dostatečné saturace energií během vytrvalostního výkonu

  • Iontové nápoje
  • Zdroje energie, tyčinky, gely
  • Kloubní výživa
  • Regenerační nápoje, gainery

Samostatnou podkategorií, která jde napříč oběma hlavními kategoriemi, jsou lidé se snahou o snížení tělesné hmotnosti. Právě tito využívají jak aerobních tréninků, které stimulují spalování nežádoucích tukových zásob, tak i silových cvičení, která naopak udržují tonus svalů a jejich vyšší metabolickou aktivitu. Pro tyto osoby jsou stěžejní následující doplňky stravy.

  • Spalovače tuku
  • Aminokyseliny, proteiny a náhrady stravy
  • Kloubní výživa
  • Iontové nápoje

Jak je vidět z předchozího, uplatnění si doplňky stravy naleznou v každé kategorii sportovců i běžných lidí. Zkusme se ještě alespoň v krátkosti podívat na to, jak by mohl vypadat jídelníček nejčastějšího uživatele doplňků stravy. K tomuto ještě malá odbočka. Shodou okolností jsem na toto téma psal svoji magisterskou práci, z výzkumu vyplynulo, že nejčastějším uživatelem doplňků stravy je muž mezi 20-30 lety provozující silový sport se snahou o nárůst svalové hmoty a síly. Ukážeme si tedy jídelníček právě pro něj. V jídelníčku je představeno 6 denních jídel se suplementací, ale bez gramáže. Z jasného důvodu, tím je rozdílnost jednotlivých sportovců a jejich potřeba po živinách a celkové denní energii.

Jídelníček pro silového sportovce

  • 1 celé vejce a 2-3 vaječné bílky, celozrnné pečivo, multivitamin, kloubní výživa
  • Syrovátkový proteinový nápoj + ovoce
  • Kuřecí nebo hovězí maso, rýže, zelenina
  • Kuřecí šunka, celozrnné pečivo, zelenina
  • Před výkonem: 3 g BCAA, 3 g beta-alanin, 3 g arginin, 3 g kreatinu
  • Po výkonu ihned: 3 g BCAA, kloubní výživa
  • Po výkonu 15 min: 20 % gainer s vyšším obsahem dextrózy, 3 g kreatinu
  • Po výkonu 45 min: syrovátkový izolát nebo koncentrát do 80 % bílkoviny
  • Po výkonu 90 min: kuřecí maso, rýže
  • Kaseinový protein, arginin 3 g, tubulus terrestris

Sami vidíte, že doplňky stravy hrají velmi důležitou roli ve sportovní přípravě.  Jak jsme si již řekli, suplementy jsou nutné již pro velmi podstatnou část aktivní i pasivní populace a dá se předpokládat, že trh s nimi, se bude v následujících letech značně rozšiřovat a postihne i širší veřejnost. Trend by tomu nasvědčoval. Na druhou stranu je nutné říct, že se již objevují názory na omezení trhu s doplňky stravy. Nechme se tedy překvapit, co nám budoucnost přinese. Jedno je jasné, doplňky stravy zde budou stále.

Doplnky stravy

  •