Suplementy pro sportovce všech odvětví

Jan Caha
Jan Caha 1. 3. 2014
Uložit článek
Suplementy pro sportovce všech odvětví

Jaké suplementy vybrat, abyste ve svém sportu dosáhli opravdového maxima? Na to se ptá dnes a denně velmi mnoho začínajících i pokraočilých sportovců. Zkusme si na tuto otázku odpovědět a také si říct, které kategorie sportovní výživy jsou ty nejlepší.

Suplementy pro sportovce všech odvětví

Zkusme si nejčastější sportovní kategorie nejprve seřadit dle jejich zaměření a také dle toho, jakým způsobem je charakteristický jejich sportovní výkon.

Silový sportovci – jejich snahou je nárůst čisté svalové hmoty, podpora nárůstu síly a zlepšení regenerace

  • Proteiny a aminokyseliny
  • Kreatiny
  • Sacharidy, gainery a zdroje energie
  • Anabolizéry a NO přípravky

Vytrvalostní sportovci – hlavním a primárním úkolem suplementace je zlepšení regeneračních schopností a zajištění dostatečné saturace energií během vytrvalostního výkonu

  • Iontové nápoje
  • Zdroje energie, tyčinky, gely
  • Kloubní výživa
  • Regenerační nápoje, gainery

Samostatnou podkategorií, která jde napříč oběma hlavními kategoriemi, jsou lidé se snahou o snížení tělesné hmotnosti. Právě tito využívají jak aerobních tréninků, které stimulují spalování nežádoucích tukových zásob, tak i silových cvičení, která naopak udržují tonus svalů a jejich vyšší metabolickou aktivitu. Pro tyto osoby jsou stěžejní následující doplňky stravy.

  • Spalovače tuku
  • Aminokyseliny, proteiny a náhrady stravy
  • Kloubní výživa
  • Iontové nápoje

Jak je vidět z předchozího, uplatnění si doplňky stravy naleznou v každé kategorii sportovců i běžných lidí. Zkusme se ještě alespoň v krátkosti podívat na to, jak by mohl vypadat jídelníček nejčastějšího uživatele doplňků stravy. K tomuto ještě malá odbočka. Shodou okolností jsem na toto téma psal svoji magisterskou práci, z výzkumu vyplynulo, že nejčastějším uživatelem doplňků stravy je muž mezi 20-30 lety provozující silový sport se snahou o nárůst svalové hmoty a síly. Ukážeme si tedy jídelníček právě pro něj. V jídelníčku je představeno 6 denních jídel se suplementací, ale bez gramáže. Z jasného důvodu, tím je rozdílnost jednotlivých sportovců a jejich potřeba po živinách a celkové denní energii.

Jídelníček pro silového sportovce

  • 1 celé vejce a 2-3 vaječné bílky, celozrnné pečivo, multivitamin, kloubní výživa
  • Syrovátkový proteinový nápoj + ovoce
  • Kuřecí nebo hovězí maso, rýže, zelenina
  • Kuřecí šunka, celozrnné pečivo, zelenina
  • Před výkonem: 3 g BCAA, 3 g beta-alanin, 3 g arginin, 3 g kreatinu
  • Po výkonu ihned: 3 g BCAA, kloubní výživa
  • Po výkonu 15 min: 20 % gainer s vyšším obsahem dextrózy, 3 g kreatinu
  • Po výkonu 45 min: syrovátkový izolát nebo koncentrát do 80 % bílkoviny
  • Po výkonu 90 min: kuřecí maso, rýže
  • Kaseinový protein, arginin 3 g, tubulus terrestris

Sami vidíte, že doplňky stravy hrají velmi důležitou roli ve sportovní přípravě.  Jak jsme si již řekli, suplementy jsou nutné již pro velmi podstatnou část aktivní i pasivní populace a dá se předpokládat, že trh s nimi, se bude v následujících letech značně rozšiřovat a postihne i širší veřejnost. Trend by tomu nasvědčoval. Na druhou stranu je nutné říct, že se již objevují názory na omezení trhu s doplňky stravy. Nechme se tedy překvapit, co nám budoucnost přinese. Jedno je jasné, doplňky stravy zde budou stále.

Doplnky stravy

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________