Bezlepková dieta

Bezlepková dieta

Také jste si v poslední době všimli vzrůstajícího počtu produktů v obchodech, na jejichž obale se objevuje přeškrtnutý klas, doplněný o nápis „gluten-free“? Možná si říkáte, že je to mnoho povyku pro nic. Že je to jen další módní vlna, na kterou si za pár let nikdo nevzpomene. Jiný úhel pohledu, který zaujímají především odborníci v této problematice, se na věc dívá jako na globální hrozbu, za kterou si společnost může sama.

Bezlepková dieta

Co je to vlastně ten lepek, kterému se stále větší procento obyvatel snaží co nejvíce vyhýbat, nebo ho kompletně vyřazuje ze svého jídelníčku? Jde spíše o dobře vymyšlený reklamní trik, který zasívá strach do duší obyvatel, anebo o reálné nebezpečí pro naše zdraví? A proč se vlastně tolik jedinců vyhýbá pečivu, které před 20 lety jedli naprosto všichni, a nikomu žádné problémy nezpůsobovalo? Na tyto, a mnohé další otázky se pokusíme odpovědět‘ v následujícím článku.

Co je to lepek?

Lepek, nebo také gluten, je směs dvou bílkovin- glyadinu a gluteninu, které se nachází v převážné většině u nás běžně pěstovaných obilovin- pšenice, žito, ječmen, oves, špalda (Anglická pomůcka BROWS (obočí)- Barley, Rye, Oats, Wheat, Spelt). Ale můžeme ho nalézt také třeba v kuskusu.

Celiakie
Jedná se o autoimunní onemocnění, kterým trpí asi 1% obyvatel. Po pozření potraviny s lepkem, či  v některých případech aplikování krému který lepek obsahuje na pokožku, se dostaví autoimunní odezva v podobě vyrážek, silných bolestí břicha, průjmů, zvracení, ztráty hmotnosti, bolesti kloubů (existuje asi 300 různých příznaků). Trávící systém začne ničit sám sebe, tím, že začne ničit klky na povrchu tenkého střeva, které slouží k absorpci živin z potravy. Tím, že se po pozření lepku klky zničí, se razantně snižuje jejich schopnost vstřebávat živiny, čímž může dojít ke špatné vstřebatelnosti jakékoliv potravy. Tato nemoc může být podmíněna geneticky. Po zařazení bezlepkové diety se klky obnoví, a schopnost absorpce živin také. Dá se zjistit vyšetřením žaludku.
 

Intolerance lepku

Porucha, kterou si jednou za život zažije přibližně 20% populace. Symptomy jsou podobné jako u celiakie, bohužel je v tomto případě medicína bezradná, a sensitivita nejde zjistit pomocí testů.  Může vymizet po pár měsících striktně dodržované bezlepkové diety, či po pár letech, anebo nám může zůstat až do konce života. Objevuje se většinou po extrémně stresujícím období, po prodělané chřipkové viroze, či po dlouhodobém vystavování se lepku.


Existuje mnoho teorií, proč se tato porucha v poslední době vyskytuje tak často. Jedna z těchto teorií se zakládá na tom, že námi kultivované obiloviny se vlivem průmyslové revoluce, a technologického pokroku zcela změnily, a jsou diametrálně odlišné od plodin, které se pěstovaly ve středověku, či před několika lety (1). Další z teorií pojednává o tom, že vlivem špatného stravování a častým používáním antibiotik je oslabena naše bakteriální flora, která má tělu pomáhat vstřebávat živiny, a tím pádem máme problém i se správným strávením potravin obsahujících lepek.(2) Jako další důvod se často uvádí přílišný stres v naší společnosti, který rozhodně nepomáhá správnému fungování našeho těla.

Jak zjistit, jestli mi lepek skutečně škodí?
Jednoduše. Pokud nás dlouhou dobu trápí křeče v břiše, nadýmání, ranní nevolnosti, ztráta energie, změny nálad, zvýšená teplota po pozření jídel s obsahem lepku, a další nepříjemnosti, zkusíme po několik týdnů držet bezlepkovou dietu, a pokud se naše problémy zmírní, či zcela vymizí, víme jasně, v čem spočíval problém. Pokud ne, je na čase se zamyslet, či náš životní styl není příliš uspěchaný, a my se přehnaně nestresujeme, či je náš jídelníček skutečně správně poskládaný, a pokud ani po tomto zamyšlení nedojdeme k východisku, tak je rozhodně načase navštívit doktora, pokud jsme tak už neučinili.

Celiakie

Měli by všichni držet bezlepkovou dietu?

V různých článcích, či videích se můžeme dozvědět i to, že lepek škodí naprosto všem, a kromě poškození trávící soustavy poškozuje i náš mozek, naši imunitu, může vyvolávat kardiovaskulární choroby atd. Nabízí se tedy otázka: Je nutné doporučit bezlepkovou dietu všem? Osobně si dovolím tvrdit, že nikoliv. Pokud nám lepek způsobuje problémy, poté je samozřejmě vhodné ho ve stravě omezit, či ho z ní zcela vyloučit. Pro člověka, kterému se tyto peripetie vyhýbají, není bezlepková dieta potřeba, protože pokud nejsme dostatečně zběhlí v otázce výživy a skladbě jídelníčku, můžeme takto přijít o skvělé zdroje vlákniny, či komplexních sacharidů. Pokud tedy zvolíme bezlepkovou dietu s cílem redukovat tělesnou váhu, může to přinést i opačný efekt v podobě nabírání, z toho důvodu, že spousta bezlepkových výrobků se vyrábí z kukuřičné mouky, která má vysoký glykemický index, který pro naše tělo rozhodně není prospěšný.

Čím lepek nahradit?
Pokud se rozhodneme držet bezlepkovou dietu, bude nás pravděpodobně nejvíce zajímat:

  1. Jak nahradit pečivo?
  2. Co si dát ke snídani, když nemůžu jíst většinu cereálií?
  3. Kde vzít zdroje vlákniny?
  4. Jak to udělat, aby mě tato dieta finančně nezruinovala?

Většina sportující populace pravděpodobně ví, že pečivo není pro naše snažení zrovna ideální potravinou. U „běžné“ populace je vyloučení pečiva z jídelníčku o mnoho těžší. Můžeme jej nahradit rýžovými, či kukuřičnými chlebíčky, případně i bezlepkovým pečivem, které ale velmi výrazně promluví do našeho rozpočtu.

Druhým problémem je náhrada snídaně, která u spousty lidí sestává z ovesných vloček. Co se nutričních hodnot týká, tak velmi podobné vlastnosti mají jáhly, pohanka, či rýže, případně můžeme konzumovat i kukuřičné lupínky nebo kaše, ale zde hrozí brzké vytrávení vlivem vysokého glykemického indexu. Zde navazuje další problém, tedy vláknina. Jáhly a pohanka jsou skvělými zdroji vlákniny, a proto budou při bezlepkové dietě pravděpodobně nedílnou součástí naší kuchyně.


Ohledně finančího zatížení není tato dieta nějak přehnaně nákladná, pokud nekupujeme bezlepkové výrobky, které běžně lepek obsahují (pečivo, těstoviny), ale nahradíme tyto potraviny jinými zdroji (například těstoviny vyměníme za rýži).

Závěr

Bezlepková dieta se pomalu, ale jistě stává fenomenem naší doby, jejím nejznámějším zastáncem je pravděpodobně tenista Novak Djokovič (3) ,zástupcem „železné hry“ je Ben Pakulski (4), ze světa celebrit je to například herečka Rachel Weisz, či herec Ryan Phillippe. Pro osoby s celiakíí, nebo intolerancí na lepek je rozmach bezlepkových produktů hotovým požehnáním, pro početnější část osob, je dle mého názoru tato dieta zbytečně svazující a těžce udržitelná. Rozhodně při správném poskládání nebrání svalovému rozvoji, nebo naopak hubnutí, při důsledném dodržování nás ale může velmi omezovat. Sám ji držím ze zdravotních důvodů přes půl roku, a v posledních dnech se snažím krok po kroku potraviny, které lepek obsahují, zařadit zpět do jídelníčku, což se zatím daří bez zdravotních komplikací, a to je věc, kterou bych před několika měsíci rozhodně říct nemohl. Chci tedy vybídnout osoby, které si myslí, že by jim tato dieta mohla pomoci, ale váhají, jestli do toho jít, aby se rozhodně nebály, a po dobu pár týdnů ji zkusily. Je tu velká pravděpodobnost, že se váš stav zlepší, a třeba se po čase budete moci vrátit i k běžné stravě. Přeji hodně úspěchů.

Autor: Jakub Kalus

Citace
1) CROXTON, Sean. These Ain't the Same Grains!!. [online]. [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=1mS5SvHg7M4 2) MICHAELIS, Kristen. The Rise Of Gluten Intolerance. [online]. [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: http://www.foodrenegade.com/the-rise-of-gluten-intolerance/ 3) BRITT, Hannah. Novak Djokovic: Going gluten-free was a real game changer. [online]. [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: http://www.express.co.uk/life-style/health/428272/Novak-Djokovic-Going-gluten-free-was-a-real-game-changer 4) PAKULSKI, Benjamin. Ben Pakulski Gluten Free Bodybuilding. [online]. [cit. 2014-03-16]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=zt9LW_FmP88
  •