Vlastní zkušenost s crossfit? K nezaplacení!

Vlastní zkušenost s crossfit? K nezaplacení!

V dnešní době přichází na scénu mnoho nových trendů a my si buď jeden vybereme nebo se v nich ztrácíme a nevíme kudy kam. Týká se to oblečení, elektroniky, způsobu učení, ale i jídla a cvičení. Zrovna včera jsem viděl videolog, kde nejmenovaný dotyčný říkal, že pokud cvičíte pro radost, nemáte nic řešit a jen dodržovat správnou techniku. Ovšem pokud jste cvičenec, který se snaží o maximální nárůst svalového objemu, budete stále hledat nové poznatky a tréninky, co vás mohou posunout dál. Jistě budete zkoušet různé splity od různých trenérů. Půjdete přes hrubé objemy a „pumpovací“ tréninky až po kruhové tréninky.

Vlastní zkušenost? K nezaplacení!

Sám jsem člověk co zatím cvičí pro radost, ale v dohledné době se pokusím jít do hrubého objemu a nabalit na sebe co nejvíc svaloviny a později se ukázat na závodech. I z tohoto důvodu jsem za svých více než 5 let cvičení vyzkoušel nespočet odlišných tréninkových metod. Vymýšlel jsem si dokonce i svoje vlastní, ale vždy to byla směska několika již dávno vymyšlených. Prostě jsem skloubil dohromady to, co jsem měl vyzkoušené a věděl jsem, že to bude fungovat.

V dnešním článku bych se vám pokusil předat své vlastní zkušenosti s pokusem o crossfitový trénink, který jsem si z části sám vytvořil a z části jsem jej „opsal“. Tak pojďme na to!

Jak jsem se k tomu dostal?

Jistě je všem jasné, že už i u nás je crossfit docela rozšířenou záležitostí. Internet je čím dál víc zaplaven tréninkovými videi a tutoriály. Jednoho dne jsem se tedy rozhodl, že se mrknu na tutoriály, přečtu si několik článků a zkusím to sám.

Našel jsem tuhle stránku, která mi posloužila do začátku víc než dost! Pečlivě jsem studoval. Nakonec jsem usoudil, že bude dobré zajít si na aspoň jednu lekci crossfitu. Původně jsem vůbec nechtěl, ale měl jsem respekt k technikám, a proto jsem šel. Po tomhle všem jsem byl dostatečně odhodlaný zkusit si vlastní split.

Co jsem vymyslel a jak jsem dopadl?

Na vlastní vymýšlení jsem moc odvahy neměl, ale přece jen jsem si splácal dohromady menší tréninky a jel jsem stylem: v co nejkratším časovém intervalu splnit dané série a opakování. Samozřejmě jsem se hodně inspiroval výše zmíněnou stránkou.

Nejprve jsem si dal menší nácvik technik cviků, které mě čekaly. Když už má jistota dosáhla určitého stupně, odhodlal jsem se započít samotný týden crossfitu. Nejspíš si říkáte, že týden nic není, ale věřte, že dvoufázový trénink tímto stylem vám dá za týden pořádně do těla!

Měl jsem celý týden rozvržený do dvakrát tří dnů. Každé ráno jsem běhal stejnou cestu s mezipřistáním u mostu, co vede plynové potrubí přes řeku. Drží jej betonové nosníky, na které se dají dělat výskoky. Při této příležitosti dostala šanci Tabata song. Střídal jsem sérii výskoků se sérií angličáků. Po dohrání T-songu následovalo dokončení vybrané cesty. A takto to bylo každé ráno po celých 6 dní.

Ovšem odpoledne to vypadalo jinak. Na odpoledne byly připravené tři různé splity. První tři dny jsem je odjel a další tři dny jsem je od začátku opakoval, abych mohl sledovat případný progress (zlepšení).

Zprvu šlo vše bez sebemenšího problému. První dva dny jsem neměl výraznější potíže dokončit tzv. WOD (workout of the day – česky se dá říct hlavní náplň tréninku). Ovšem třetí den už to začalo jít z kopce. Moje tělo po letošní zimě (byť nebyla téměř žádná) nebylo zvyklé na tento ani podobný způsob zatížení. Sice mě netrápily bolesti svalů, ale za to se na mně vyřádila únava! Ke konci WODu jsem pocítil totální vyčerpání a po příchodu domů jsem téměř usnul ve sprše.

Druhá půlka týdne už byla mnohem náročnější! I přesto, že tělo dostávalo více než 8 hodin spánku, budil jsem se s pocitem únavy. Čtvrtý den znamenal velký problém. Pocítil jsem, jak začínám flákat techniku a nedalo to na sebe dlouho čekat. Ještě ten den po docvičení jsem pocítil menší bolest kyčle a zápěstí. Bolest v kyčli sice přešla a už se nevrátila, ale zápěstí jsem cítil i při otevírání petky s pitím. Nebylo to nic příjemného a proto přišel čas elastických bandáží. Po stáhnutí obou zápěstí se mi od bolesti ulevilo a já mohl dokončit poslední dva dny.

Byť s obvázanými zápěstími, ale s neskutečnou motivací jsem se vrhl do pátého dne. Vše probíhalo podle plánu. Ráno jsem odběhl a odcvičil co bylo v plánu a odpoledne se mi podařilo připsat si další progress.

Konečně šestý a poslední den mého crossfitového týdne. Ráno opět proběhlo jako vždy a nic neobvyklého mě nepotkalo. Jenže odpoledne už tak v klidu proběhnout nemělo. Když jsem přišel do posilovny a nachystal si vše co bylo potřeba, pustil jsem se do rozcvičky. Po celém zničujícím týdnu byla těžká už i samotná rozcvička, ale to by ještě nic nebylo. Během WODu jsem zase polevil, co se dodržování správné techniky týče. Při čelních dřepech jsem nedokázal uhlídat spodek zad. V docvičení problém nebyl, ale druhý den už ano. Bolest nebylo nijak velká, ale bylo cítit, že není vše jak má být, ale měl jsem radost z úspěšného dokončení celého týdne a také ze zjištěných progressů.

CrossFit

Závěrem?

No na závěr bych vám rád řekl jedno: pokud chcete začít s crossfitem, neváhejte a jděte do gymu, kde vám poradí a řeknou co a jak! Věřte mi! Troufám si říct, že po svých více než 5 letech v posilovně, nemám problém se zvládáním většiny technik. Jenže během tohoto týdne jsem se přesvědčil, že sebevědomí zde nemá místo a opravdu musím sklopit hlavu a říct, že pokud někdy začnu s crossfitem na plno, pak jedině v gymu, kde se budu mít na koho obrátit. Sám o sobě obsahuje spoustu dynamických cviků (samé trhy a nadhozy), které vyžadují více než striktní techniku.

Abych řekl i něco pozitivního. Za ten týden se mi podařilo dostat se do formy, kterou jsem měl před začátkem zimy. Pokud tedy chcete do formy a zvládat kondiční cvičení, je pro vás crossfit tou pravou volbou. A touhle radou bych se s vámi rozloučil.

  •