Proteinové otázky

Proteinové otázky

Měli jste někdy nejasno okolo bílkovin a jejich příjmu? Řekl bych že ano, a to bezesporu. Podívejme se na nejčastější dotazy na bílkoviny, které dostáváme ve výživových poradnách dnes a denně. Proteinové otázky jsou tu.

Proteinové otázky

Pokud řeknu protein, každý fitness fanoušek si představí krabici bílkovinného přípravku s lahodnou chutí, hezkou barvou a přírodní vůní. Nejen toto je však protein. Proteinem chápejte vše, co v sobě obsahuje dusíkaté sloučeniny, aminokyselin a potažmo peptidy spojené do delších řetězců. Proteinem chápejme tedy i běžné potravinové zdroje, jakými jsou maso, mléčné produkty, tvarohy, vejce a mnoho dalších běžných součástí naší výživy.

Ve výživové praxi se setkávám velmi často s neznalostmi, které se dají počítat mezi bazální vědomosti. Tyto bychom měli v běžném fitness prostředí znát a ovládat je, zkusme si je tedy osvětlit, nebo snad lépe - osvěžit.

1 / Je pravdou, že dokážu strávit pouze okolo 30 gramů bílkovin?

Ne, není to pravdou. I když sníte 100 g bílkovin najednou, budete schopni je dříve nebo později strávit. Hranice třiceti  gramů není žádným pevným mantinelem, nicméně právě oněch 30 gramů s tolerancí dalších 20 gramů, je hodnotou, která je schopná podpořit proteosyntézu. Bílkoviny navíc se sice stráví, již dále však nepůsobí proteosynteticky, ale pouze jako živina, která navyšuje další energetický příjem, a tak trochu zaneprázdňuje naši trávící soustavu.

2 / Budu více růst, když budu jíst více proteinů?

Ne i ano. Jak to myslím? Bez bílkovin to jednoduše nejde, pokud se s nimi ale dostanete na určitou hranici (1,6  1,8 g/kg), jejích další zvyšování již vám nepřivede další užitek. Bílkoviny totiž nejsou tím hlavním činitelem, tím hlavním činitelem je souhra všech tří základních makroživin a dostatečný příjem energie. Z bílkovin byste měli přijímat zhruba 30 % energie, zbytek by měl pocházet ze sacharidů a tuků. Právě sacharidy pak rozhodují o tom, jak budete růst.

3 / Pokud budu jíst mnoho proteinů, přemění se bílkoviny na tuk?

Absolutně ne! Jednou pro vždy řeknu, že bílkovina nemá schopnost změnit se na tuk. Pokud budete však s bílkovinami přijímat mnoho dalších makroživin (doprovodné tuky nebo komplexní sacharidy), právě ty budou iniciátorem zmnožení tukových buněk a nárůstu tuku. Nicméně ještě jednou zopakuji, bílkoviny se na tuk nemění. Nebojte se u jejich příjmu přírůstku tuku.

4 / Co nejlepším zdrojem bílkovin?

Toto je velmi často dotaz buď kulturistů nebo veganů. Nejlepším zdrojem bílkovin je ten, který v sobě má kompletní zastoupení aminokyselin. Toto jsou pouze bílkoviny živočišného původu (výjimku tvoří sója) a o jejich kvalitě vypovídá tzv. biologická hodnota. Chcete-li zvolit správně, zvolte maso, ryby, mléčné produkty nebo vejce. Pro pestrost je můžete doplnit sójovými výrobky.

5 / Pokud budu jíst hodně bílkovin, zničím si ledviny?

Podle nejnovějších studií by se měli vysokoproteinové dietě vyhnout lidé, kteří trpí vrozeným onemocněním ledvin. Nikdo jiný nemusí mít z vysokoproteinové diety (běžná v kulturistice a fitness) mít strach. Zjistěte si tedy u svého lékaře, zda právě vy nemáte náběh na ledvinová onemocnění. Pokud ne, konzumujte dostatek bílkovin.

Bílkoviny nejsou složitým tématem, nicméně je stále mnoho sportovců z oblasti fitness nedokázalo pochopit. Doufám, že pár řádků, které jste měli možnost číst, osvěží vaše znalosti fitness výživy.

Bílkoviny

  •