Otázky a odpovědi - suplementy 1/2014

Otázky a odpovědi - suplementy 1/2014

V dnešních otázkách a odpovědích se podíváme na to, jaký proteinový přípravek vybrat v potréninkové fázi nebo jestli karnitin je tím pravým spalovačem tuku pro akceleraci vašich hubnoucích snah. Na otázky odpovídá Mgr. Jan Caha - odborník na výživu.

Otázky a odpovědi - suplementy

Opět po delší době jsem se rozhodl, že oživím naši poradnu výživy a zkusím vám osvětlit některé taje, které jsou se suplementy a výživou  spojeny. Dnes jsem si vybral pouze doplňky stravy a jejich aplikaci do jídelníčku. Za dobu, kdy jsme zde naše Q&A neměli, se nám nakupilo hned několik dotazů. Pojďme se na ně podívat.

Jaký proteinový přípravek mám použít po tréninku?

První dotaz se věnuje proteinovým přípravkům a jejich užití v potréninkové fázi. Tato doba je značně kontroverzní a velmi záleží na tom, co je doopravdy vaším cílem. Máte jich na výběr hned několik, můžete být ve fázi hubnutí, nabírání svalové hmoty, chcete zapracovat na zvýšení síly nebo pouze prohloubit svoji vytrvalost. To vše mění podmínky pro užití potréninkového koktejlu. My se dnes zaměříme pouze na bílkoviny a jejich čas užití.

Dá se říct, že vaší snahou po jakémkoliv výkonu je, abyste zabránili katabolismu svalové hmoty - tedy jejímu rozpadu. Pro tento účel využíváme (pokud nebudu uvažovat jiné zdroje energie příp. čisté aminokyseliny) proteinové přípravky s velmi rychlou dobou vstřebatelnosti. Podíváme-li se do nabídky výrobců suplementů, zvolíme právě a jenom syrovátkové proteiny. Tedy všechny ty, na kterých je napsáno WHEY. Osobně bych varoval před všemi těmi, které sice obsahují syrovátkovou bílkovinu, ale pouze jako jednu součást ze všech bílkovinných složek ve výsledném produktu. Stejně tak bych varoval před klasickou sladkou syrovátkou (Sweet whey), která rozhodně není proteinovým přípravkem.

Zpět ale k proteinovým přípravkům. Již jsme si řekli, že by proteinový přípravek měl splňovat ten fakt, že je složen pouze a jenom ze syrovátkové bílkoviny. Svým způsobem máte možnost vybrat si ze dvou variant, a sice syrovátkový koncentrát nebo syrovátkový izolát.

Pokud zvolíte syrovátkový koncentrát počítejte s tím, že bude obsahovat menší procentuelní množství bílkovin, než syrovátkový izolát. Budete se tedy pohybovat někde na hodnotě okolo 60-80 %. Tento proteinový přípravek se bude také pravděpodobně trávit lehce pomaleji, a to díky doprovodným cukrům a tukům, které při oddělování bílkoviny v produktu zůstaly. Bude však chutnější, hustší a pravděpodobně lépe naplní vaše chuťové pohárky. Tento koncentrát je vhodný spíše do objemových diet.

Pokud zvolíte isolát, počítejte s tím, že jeho cena bude na 1 kg vyšší než u koncentrátu. Je to logické, přeci jen kupujete přípravek s vyšším množstvím bílkoviny (obvykle nad 80 %) a právě bílkovina je to, co stojí peníze. Tento přípravek bude však rychle stravitelný, bude obsahovat méně doprovodného cukru a tuku, méně vitamínů a laktoferinu. Je pro vás však použitelnější v období redukčních diet a během snahy o hubnutí.

Nikoliv třetí kategorií, ale kategorií napříč dvěma předchozími, jsou hydrolyzované syrovátkové proteiny, a to bud´ izoláty nebo koncentráty. Jejich výhoda spočívá v již naštěpené bílkovině, která je tak nejrychleji dostupná pro další štěpení na jednotlivé aminokyseliny. Dá se říct, že opouští trávící trakt nejrychleji ze všech jmenovaných a stejně tak má nejvyšší aminokyselinový náběh. Pokud tedy chcete zvolit nejrychlejší zdroj proteinů a aminokyselin, zvolte HYDRO. Musíte se ale opět spokojit s tím, že tento proteinový přípravek díky své hořkosti nechutná resp. chutná velmi hořce. Jak by ale řekl jeden z prvních výrobců proteinových přípravků: "co nechutná odporně, nefunguje".

Vidíte tedy sami, že máte na výběr mnoho možností. Jeden fakt je však jasný, po tréninku vyberte syrovátkový protein. Já osobně mám nejlepší zkušenosti s hydrolyzovanou syrovátkovou bílkovinou (nezaměňujte za hydrolyzovaný hovězí protein). Tu považuji za "živou" vodu.

Používám karnitinový přípravek, ale nedá se říct, že bych cítila nějaké výrazné účinky, a že bych výrazně hubla. V čem je chyba?

Řeknu vám pravdu, ani se nedivím. Karnitinový průmysl je "nepochopeným démonem" průmyslu se suplementy. Po dlouhá léta se mu přisuzuje účinek a vliv na podporu spalování tuku, nicméně neexistuje dostatečně validní studie, která by prokazovala, že po orálním užití karnitinu bude vaše tělo spalovat více tuku nebo zužitkuje více mastných kyselin pro krytí energetických potřeb. Výrobci a prodejci vám jistě řeknou svoje o funkčnosti, o tom jak budete zázračně spalovat a jak zhubnete, realita je však jiná. Chyba je tedy dle mého právě v použití karnitinu.

Pokud tedy chcete zhubnout, volte některý z thermogenních spalovačů tuku. Ty sice nejsou podstatou tohoto dotazu, nicméně doufám, že se na mne nebude nikdo zlobit, když doporučím látky jako synefrin, kofein, kapsaicin nebo i lipotropní CLA.

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (5 let praxe)

fitness trenér - licence B
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
8 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista (vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
šéfredaktor magazínu Aktin.cz
externí redaktor MUSCLE&FITNESS
reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut Brno
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •