Michal Merganič: "crossfit se mi zalíbil kvůli všestrannosti"

Michal Merganič: "crossfit se mi zalíbil kvůli všestrannosti"

Crossfit se začíná rozmáhat, a to po celé ČR. Jednou z hlavních bašt však stále zůstává Brno a jeho hlavní crossfitové kluby. Jedním zvrcholných představitelů crosssfitu v Brně je i Michal Merganič. Podívejte se na krátký rozhovor právě s ním, který udělal Honza Kavalír.

Michal Merganič: "crossfit se mi zalíbil kvůli všestrannosti"

Ahoj Mergi, předem bych Ti chtěl poděkovat, že sis udělat čas na rozhovor pro www.aktin.cz. Představ se prosím čtenářům, kteří o tobě ještě neslyšeli?

Ahoj, i já děkuji za tuto příležitost. Jmenuji se Michal Merganič, je mi 26 let a pocházím z Mostu. Do Brna jsem se dostal přes Univerzitu obrany a v současné době se živím jako fitness trenér. Mou hlavní náplní dne je Crossfit – ať už trénuji sebe nebo klienty.

Crossfit je relativně nový sport, který se stále vyvíjí. Možná i to je jeden z důvodů, proč je pro lidi zajímavý. Zajímaly by mě proto odpovědi na tyto tři otázky. Kdy jsi s Crossfitem začal, jak ses ke Crossfitu dostal a proč tě tolik chytl?

Ke Crossfitu jsem se dostal celkem náhodou. Odpadl mi kurz zimního lezení a kluci, co jsem znal z venkovního cvičení, zrovna jeli na závody, tak jsem se taky přihlásil a za 2 dny už jsem okusil Crossfit úplně naplno. Bylo to v lednu 2013 na závodech s názvem Czech Beast Challenge winter edition. Tam se mi Crossfit zalíbil hlavně kvůli všestrannosti, kterou jsme museli předvést – dřepy s činkou, skoky přes švihadlo, shyby na hrazdě či běh do schodů - a v tu chvíli jsem si řekl, že tohle mě opravdu baví, i když jsem nebyl schopný chodit na konci dne. 

Představil bys prosím Crossfit lidem, kteří o něm ještě vůbec neslyšeli, nebo s ním nemají žádné praktické zkušenosti?

CrossFit je kombinace atletiky, gymnastiky a vzpírání. Tím pádem Vás v tréninku, či na závodech, může potkat úplně cokoliv – plavání, běh či veslování spojené se vzpěračskými technikami dřepů nebo mrtvých tahů. Také ale plno cviků s vlastní vahou těla jako je klik, sed-leh, shyb či cviky na kruzích. Na závodech většinou závodníci netuší, jaké disciplíny na ně čekají, proto je kladen důraz na všestrannou přípravu. Crossfit ale není pouze samostatný sport, můžete ho brát jako doplněk k jakémukoliv jinému sportu, co děláte, či pouze jako každodenní novou výzvu.

Jak vypadá taková sezóna závodníka v Crossfitu? Ve vašem programu určitě musí být místo na sílu, rychlost i vytrvalost, trénujete všechny tyto aspekty celoročně, nebo máte období, kdy se zaměřujete na jednu činnost o něco víc?

Toto je hodně těžká otázka. Naše sezóna většinou startuje na konci února, kdy začíná Crossfit Games Open, což je kvalifikace na mistrovství jednotlivých regionů po světě, z kterých se dá dostat na CrossFit Games (mohli bychom nazvat mistrovství světa). Pak je většinou chvíli klid a v květnu začíná řada lokálních závodů. O prázdninách je většinou také klid a na podzim se rozbíhá kolotoč dalších velkých závodů a kvalifikací na mezinárodní závody po celé Evropě.

Proto vždy záleží na každém závodníkovi, co si určí jako prioritu.

Jestliže chce být Crossfiter připravený nejlépe na závody, musí vždy dbát hodně na silovou přípravu, jelikož jak na závodech dostanete činku, kterou nezvednete, tak máte prostě smůlu. Proto je vždy kladen velký důraz na vzpěračskou a silovou přípravu během celého roku a podle období v roce se přiřazují další aspekty více či méně. Vždy je důležité pracovat na svých slabinách, ale silné stránky pořád udržovat. Proto já, jako silově méně zdatný, se teď hlavně zaměřuji na silovou přípravu a gymnastické dovednosti si udržuji na dobré úrovni. Hodně záleží, z kterého sportu přicházíte na CrossFit, a podle toho si každý musí určit priority. 

Jak si představuješ optimální podmínky pro přípravu? Co všechno by mělo mít takové dokonalé tréninkové centrum a kolikrát za den by měl sportovec trénovat?

Pro plnou přípravu závodníka potřebujete mít hlavně prostor kolem sebe a možnost přesouvat materiál. Jestliže jste v komerčním fitness, kde dřepujete v jednom rohu fitka, shyby děláte v dalším rohu a běhat, či veslovat, můžete ve třetím rohu, nikdy to nebude ideální příprava. Ideální prostor je ten, kde si můžete zvolit jakékoliv cviky, co vás napadnou, a materiál si poskládat kamkoliv. Proto se v Americe CrossFit dělá převážně ve velkých halách, kde je vždy dominantou klec na shyby, ke které si můžete přistavit velkou činku, nějaký ten KB a další. Materiálu na trhu je v dnešní době opravdu plno, a k čím víc materiálu se dostanete a jste schopni udělat trénink různorodější, tím větší výhoda pro vás na závody.

Kolikrát trénovat za den hodně záleží na individualitě každého atleta a taky podle jeho možností. Já jako trenér si můžu trénink rozdělit na vzpěračskou fázi s nějakým tím wod na závěr, abych se trochu zadýchal. Druhý trénink za den se většinou u mě skládá z tréninku síly a zase nějakého toho wod. Když mám i třetí trénink, tak je to většinou na lekci s klienty, kde buď dělám nějakou jednoduchou gymnastiku, či více kondiční trénink bez těžkých vah. Klientům doporučuji 3 až 4 tréninky v týdnu, pokud to myslí opravdu vážně, ale nemusí to být pro ně jen čistě CrossFit. Hlavní je vždy to, aby je trénink bavil a těšili se na něj. 

Máš za sebou letos hodně moc povedených závodů. Především s Erikem Tóthem jste vybojovali několik skvělých umístění. Co tě ještě letos čeká?

Letos se celkem daří, až docela koukám. V tuto chvíli jedu kvalifikaci na závody do Bruselu a na Czech beast. Pak podle nálady a financí ještě Kings of Wod do Madrinu, či do Říma. V říjnu je na programu No Excuse challenge v HK a kvalifikace na German Throwdown. V listopadu a v prosinci kvalifikace na Central Europe Throwdown a Battle of London. Holt kvalifikací je plno a člověk musí ukázat, jestli na to opravdu má, nebo jenom kecá. Všichni se chceme pořádně ukázat v Evropě, kde se zkušenosti dají posbírat ve velkém.

Jaké jsou tvé silové výkony ve cvicích, jako je trh, nadhoz, mrtvý tah nebo dřep? Samozřejmě se můžeš pochlubit i dalšími výkony, na které jsi pyšný.

Nejsem moc silově založený typ, takže na těchto slabinách pracuju. Trh do dřepu už jsem dal s 90kg, ale přemístění s výrazem mám pouze 110kg. Mrtvý tah 195kg, ale technika už velmi pokulhávala. Na zadním dřepu maximálka 160kg, ale teď bych dal tak 145-150kg. Silný mám bench press  - 135kg na úzko - a klik na bradlech se zátěží (85kg), ale to v Crossfitu moc nevyužiji, proto ty nohy musím zesílit.

Podle čeho vytváříš své tréninkové plány, popřípadě, pomáhá ti s nimi někdo?

V současné době jedu podle theoutlawway.com kde mám gymnastickou, vzpěračskou i silovou přípravu. Musím říct, že mi to hodně vyhovuje a jsem schopný si se svým parťákem z Bratislavy jednoduše porovnávat výsledky, i když trénujeme každý jinde. Je fajn, když máte tréninkové plány od někoho jiného, abyste se připravili opravdu na všechno, a ne jen zlepšovali ve věcech, co vám jdou. Ale samozřejmě si přidávám i něco podle osobních potřeb.

Crossfit je často spojován s různými druhy stravování. Hodně lidí se stravuje stylem Paleo, populární je také zónová dieta. Jaké máš v tomto zkušenosti ty a jak asi vypadá tvůj aktuální jídelníček během dne.

Můj jídelníček není podle mě jeden z ideálních. Ráno nějaká sladká snídaně, abych doplnil energii a k tomu většinou vajíčka se slaninou. Dopoledne trénink, takže nějaká předtréninkovka a potréninkovka. Na oběd většinou zelenina a nějaké maso. Odpoledne zase nanovo trénink. Když ale nestíhám mezi lekcemi, tak si dám nějaký ten fast food, co potkám. Pro mě je důležité udržet vysoký příjem energie, jinak bych s takovým výdejem za chvíli vážil 50kg. Můj jídelníček je vždy bohatý jak na bílkoviny, tak i zdravé tuky (olivy, arašídové máslo, různé druhy ořechů). Každý večer, bez výjimky, si dávám tvaroh, glutamin, mléko a banán, nebo jiné ovoce.

Jaké doplňky stravy se ti osvědčily nejvíc jakožto atletovi, který musí být dobrý prakticky ve všem?

Před tréninkem pro ochranu svalové hmoty určitě BCAA smíchané s beta-alaninem a kreatinem pro lepší výsledky v samotném tréninku. Po tréninku používám Mutant Rehab (směs kreatinu, bcaa, glutaminu a dalších věcí), jelikož je pro mě lehké si to ihned rozmíchat. Večer před spaním beru nově glutamin a komplexní kloubní výživu. Nově jsem si pořídil MCT olej a HMB, tak uvidíme, co to udělá dál. Proteiňáky a gainery nepoužívám, snažím se jíst pravidelně během dne, ale když trénujete 2-3x denně, tak je každé jídlo stejně buď předtréninkové, nebo potréninkové.

Crossfit je náročný i na regeneraci. Jaké postupy využíváš ty, abys dokázal nejen efektivně regenerovat, ale také, abys předcházel zraněním?

V týdnu si hlídám, aby jeden den byl opravdu jen aktivní odpočinek (kolo, plavání, běh a do toho většinou wellness) a jeden den úplně bez cvičení. Je to vždy nejhorší den v týdnu, proto si na něj vždy přichystám hodně lekcí s klienty, abych nemyslel na to, že necvičím sám. Dávám si hodně záležet na strečinku celého těla a na kompenzačních cvicích. Například na vnější rotátory paže, zadní delty a hluboký stabilizační systém nezapomínám vůbec. Hodně atletů na tyto věci zapomíná, ale já chci raději zraněním předcházet, než je řešit později. K regeneraci mi rozhodně pomáhají doplňky stravy a jsem moc rád, že se mi ozvala firma, která mě chce sponzorovat jako atleta. Proto posílám své díky Body World, že můžeme spojit své síly dohromady.

Jak to v současnosti vypadá s rozbojem Crossfitu v České republice a konkrétně v Brně? Stoupá se zájmem lidí i kvalita poskytovaných služeb a hlavně, máte dostatek prostor, kde se dá adekvátně trénovat?

Crossfit se začíná rozmáhat ve všech koutech republiky, což je vidět na každých závodech, když přijíždí noví a noví závodníci. Zájem neustále stoupá, jelikož lidi baví neustále se měnící tréninky a hlavně viditelný vývoj jejich schopností. V Brně podmínky pro trénování nejsou úplně ideální, ale když se podíváme na výsledky ze závodů, není to vidět. Vždy záleží na tom, jak moc každý chce. Já osobně trénoval ve svých začátcích v Elite Gym Brno, poté jsem přešel do týmu Spartans Big1 fitness a v současnosti trénuji s kamarády bez příslušnosti k nějakému týmu. Brno by si zasloužilo více crossfitových prostor, kam by lidé chodili rádi a měli zde vše, co potřebují. Nejpozději koncem září by se měl otevírat jeden z největších Crossfit boxů u nás a možná i ve střední Evropě právě v Brně, ale to nebudu zatím předbíhat.

Jaké jsou tvé cíle v rámci Crossfitu a kde se vidíš třeba za 5 let?

V CrossFitu člověk nikdy neví, ale já jako atlet si hodně věřím a dám vše do toho, abych se dostal na evropské závody. Metou je dostat se na Regionals (něco jako Mistrovství Evropy v Crossfitu). V rámci pracovního rozvoje se chci zlepšovat jako trenér a absolvovat další kurzy jako je gymnastics, weightlifting a jiné.  Chci být vzorem pro své klienty a to ať už jako člověk, tak i jako atlet.

Ještě jednou děkuji za rozhovor. Pokud chceš fanouškům ještě něco vzkázat, nebo poděkovat všem, kteří tě podporují, tak máš možnost právě nyní.

Děkuji všem lidem, kteří mě podporují, věří mi a nabíjí mě novou chutí do trénování, ať už to jsou moji klienti, či lidé, co potkávám každý den při tréninku v gymu. Největším motivátorem je pro mě můj nejlepší kámoš, bratr, věčný soupeř a parťák, Erik Tóth. Jeden z velkých díků patří borcům, s kterými jsem několikrát za den v gymu - Mikec, Matěj, Míra a Fíďa. A nemůžu zapomenout na Niky, která mě podporovala v mých Crossfit začátcích a věřila mi, když i já jsem ve vlastní víře pokulhával. Važte si lidí, které kolem sebe máte, užijte si každý trénink a neberte ho jako rutinu, protože nejhezčí na cíli je právě ta cesta k němu, kterou nás provází plno skvělých lidí.

  •