Cheating - pomůcka i nebezpečí

Cheating - pomůcka i nebezpečí

Dnes jen krátce o metodě zvané „cheating“. Již několikrát jsem se ve svých článcích zmiňoval o cheatingu ve spojitosti s oživením tréninku apod. Ovšem nejsem si jist, že každý ví, co přesně cheating je, a jak jej využít ku prospěchu a ne naopak.

Cheating

Začnu trochu nečekaně u videí kolujících po internetu. Když se díváte na motivační videa profesionálů, vidíte jak tam s činkami hází, jakoby to vůbec nebylo těžké železo, kterým si můžou ublížit. Přesně tohle je cheating. Ovšem takto to nikdy nedělejte! Bohužel, spousta začátečníků neví, že profesionálové tímto způsobem necvičí stále, tedy krom Branche Warrena, a po příchodu do posilovny si naloží činky tunami železa a začnou s nimi švihat a házet od prvního opakování první série. Přesně tohle nedělejte nebo si ublížíte!

Je vědecky dokázáno, že cheating při správném využití může být velice nápomocen. Tudíž je vhodné zařadit jej na konci posledních 2 sérii u daného cviku, to znamená u posledních 2-3 opakování. Touto metodou si pomůžeme překonat tzv. „mrtvý bod“, což je bod, přes který nejsme schopni vytlačit činku, ať se snažíme sebevíc. Učiníme tak pomocí švihu, kterým činku vyšvihneme přes „mrtvý bod“ a dokončíme opakování. Ovšem nezapomínejte, že činku musíte mít stále pod kontrolou. Nesmí létat a mávat s vámi jak se jí zachce. Pokud musíte provádět cheating od prvního opakování, naložili jste si jednoduše moc. V tomto případě uberte závaží a odjeďte několik poctivých sérií, než si dopomůžete švihem.

Cheating lze velmi dobře využít například u bicepsových zdvihů velké činky a u bicepsových zdvihů jednoruček. Také si můžeme pomoct při tricepsových cvicích na kladce. Je spousta cviků, u kterých tuhle metodu bez problému využijeme, ovšem jsou i cviky, kde cheating nepřichází v úvahu! Mezi tyhle cviky patří například dřepy, bench, mrtvý tah apod.

Pomocí cheatingu jde dosáhnout parádní pumpy pro naše svaly a my budeme odcházet s pocitem naprostého blaha po našem tréninku. Ovšem hrozní zde i patřičné riziko úrazu, a proto se snažte využívat švihu co nejméně to jde. Pamatujte také, že cheating nepatří do rukou začátečníků. Můžete si jej dovolit po dvou až třech letech tréninku s tím, že v této době již disponujete dostatečným svalovým korzetem a osvalením zatěžovaných partií. A hlavně opatrně.

A jedna motivace na závěr. Velkým propagátorem cheatingu byl i sám Arnold Schwarzenegger, který ho využíval v tréninku bicepsů. Právě cheating považoval za jeden z hlavních prostředků pro dokonalé procvičení paží a jejich rozvoj. Pamatujte ale, že jej využíval až v dobách, kdy se připravoval na soutěže jako Mr. Olympia nebo Mr. Universe. Ještě jednou tedy opakujeme, nepatří do rukou začátečníků!

  •