3 výživové #fakenews, které nás mohly ovlivnit

3 výživové #fakenews, které nás mohly ovlivnit

Do nadpisu tohoto článku jsem zcela záměrně dal populární znak hashtagu, společně s informací o fakenews, tedy falešných zprávách, hoaxech a různých haló. Důvod je jednoduchý: hashtag je velmi moderní a symbolizuje spojení jednoho motivu napříč mnoha kulturami. Slovo "fakenews" pak v podstatě to stejné, spojení kultur nad jedním z paradoxů, které se tak "moderně" a účelně využívají. "Fakenews" však nejsou moderní, sužovaly nás odjakživa, nicméně (a bohužel) je dnešní sdílení informací tak rozšířené, že tato mylná zpráva obletí svět dříve, než ji dokážeme opravdu prověřit. Co nás tedy světově i domácky ovlivnilo v poslední době, ale také před lety?

1. Nutella způsobuje rakovinu 

Tuto zprávu jsme mohli registrovat na počátku tohoto roku. V otázce této populární čokoládově-oříškové pochoutky by pravděpodobně znamenala revoluci. Již nějakou dobou je pod dohledem výživářů a kritiků, a to (nejen) kvůli vysokému obsahu tolik diskutovaného palmového oleje. (Vyřeší problém konzumace Nutelly a vlivu na zásoby tělesného tuku to, že v Nutelle nebude palmový olej? Zřejmě ne). A právě palmový olej (který je jinak poměrně kvalitním zdrojem tuku) se ve své rafinované podobě stal základem této #fakenews. Rafinovaný palmový olej totiž potenciálně působí karcinogenně (konkrétně látky GE (glycidol ester) a 3-MCPD, 2-MCPD), což může podněcovat riziko vzniku a rozvoje rakoviny. S tímto výzkumem přišlo EFSA v publikaci studie z května roku 2016. Chvilku však trvalo, než se Nutella začala bránit s tím, že pro její rafinaci se nevyužívají teploty, u nichž hrozí riziko vzniku karcinogenních látek. Toto riziko totiž vzniká při teplotách nad 200 °C a pro výrobu Nutelly (a obecně junk food) se zpravidla používají teploty nižší. Jaká škoda, řekněme si, vždyť by možná stačilo udělat "bububu" a hned by se nám žilo zdravěji. 

2. Červené maso způsobuje rakovinu 

Na tento hoax si jistě musíte pamatovat. Slyšeli jsme to snad všude, a proběhlo to i českými médii, které tuto #fakenews opakovaly za cílem stimulovat nižší spotřebu hovězího masa. Jak nevýhodné, české hospodářství se okolo roku 2015 třáslo v základech, zda se tato zpráva potvrdí, či nikoliv. Základem byla zpráva, kterou vydalo WHO (světová zdravotnická organizace) po prozkoumání 800 studií zohledňujících (alespoň náznakem) konzumaci červeného masa. 

V případě červeného masa se však musíme podívat na dvě důležité odlišnosti: na potraviny, které způsobují rakovinu (zpracované červené maso, lunchmeaty, uzeniny, párky), a potraviny, které potenciálně mohou způsobovat rakovinu (červené maso včetně steaků). V obou případech, se dá s WHO souhlasit, alespoň ve vztahu k výskytu karcinomu tlustého střeva. Možná se tedy zeptáte, pokud budu jako kulturista, fitnesska nebo sportovec jakéhokoliv ražení jíst steaky, hrozí mi rakovina tlustého střeva?

Pravděpodobně ne. Vysvětlení je totiž prozaičtější, než byste si mohli myslet. Lidé se sedavým stylem života, totiž dle odhadů více tíhnou ke konzumaci červeného masa, než lidé aktivní, které konzumují více ryb nebo drůbežího masa. Právě kombinace nevhodného životního stylu, absence přirozeného pohybu a konzumace méně kvalitního (chápej levnějšího) a zároveň tučnějšího masa, může být viníkem řady onemocnění včetně rakoviny tlustého střeva. Kravičky samotné za to nemohou. Je to o nás!

3. Ketogenní dieta je nejlepší 

Ketogenní dieta vládne světu, alespoň se to tak od roku 2015 jeví. Tehdy se začala velmi hojně využívat nejen ve světě, ale také u nás. Zaručuje rychlé a trvalé výsledky, co byste si od svého hubnutí mohli přát jiného? Popravdě, není tomu zcela tak. Výsledky hovoří jasně, pro dlouhodobé snížení množství tělesného tuku je "takřka jedno", jakou dietu podstoupíte, hlavně, že budete v kalorickém deficitu oproti vašemu dennímu výdeji. To potvrzuje i meta-analýza studií provedených v posledních letech, kde vidíte zastoupení úbytku tělesné hmotnosti. 

Úbytek hmotnosti
Foto z examine.com

Nutno však podotknout, že ve vztahu k udržitelnosti dietního režimu, se mezi nízkosacharidovou, ketogenní a vysokosacharidovou jeví nejlépe právě ta nízkosacharidová (do 150 g sacharidů denně), která napomůže snížení rozvoje rizika diabetu, metabolického syndromu, nebo inzulinové rezistence, ba co více, nezatíží vaše játra a mozek nekonečnou záplavou ketogenních látek. 

Byli jsme v ČR #fakenews ušetřeni?

Rád bych řekl, že ano, nicméně se tak nestalo. I zde nás neustále "otravují" a ukazují nám, jak je výživa vrtkavá a svým způsobem neodhalitelná. Vzpomeňme si na staré články o tom, jak nás zabíjí cholesterol a máme konzumovat rostlinné margaríny plné transmastných kyselin, které se staly opravdovým masovým vrahem. Nebo na to, že cukr je v zásadě neškodný, a za všechny naše problémy může tuk, a to hlavně ten nasycený. Nevadilo tedy, když jsme si osladili kávu jednou, dvěma nebo dokonce třemi kostkami cukru, přitom cukr se stal globálním zabijákem a jedním z hlavních důvodů současného rozvoje diabetu nejen u nás. Možným hoaxem (velmi pravděpodobným) je také domněnka, že jsme všichni celiaci, přitom dnes se již kvalitní pečivo s minimálním obsahem rezistentního škrobu vrací zpět v celé své kráse. 

A nebo se stačí podívat do aktuálních výživových doporučení "zkostnatělé" Společnosti pro výživu, která ještě stále lpí na tom, abychom konzumovali 35 % energie z tuků i při mírném fyzickém zatížení (to je více než 100 g denně pro průměrného méně aktivního muže), nebo abychom nepřekračovali dávku cholesterolu převyšující konzumaci 1 celého vejce. Jedno je ale jisté, neměli bychom přestat přemýšlet nad tím, co opravdu jíme.

  •