Co do PROTEINU nepatří!

Co do PROTEINU nepatří!

Proteinové přípravky jsou nejnakupovanějším zbožím na českém i světovém trhu. Denně za ně utratíme desítky tisíc korun a podporujeme výrobce, kteří to s námi myslí i nemyslí dobře. Na co narážím? Nezřídka se stane, že si nakoupíte produkt, chcete od něj maximální výkon, ale ejhle. Není vám po jeho vypití dobře, leží vám v žaludku a vy netušíte, proč tomu tak je. Jedná se totiž neotřele řečeno o "šmejd". Jak ho poznat a co opravdu do proteinů nepatří?

Co do PROTEINU nepatří!

Hned na úvod se chci omluvit za dávku skepticismu, který na vás v poslední době chrlím v oblasti suplementů. Nicméně v poslední době po různých BEEF aférách, po aférách s kolagenem a suplementy "nakaženými" dopingovými látkami, mi již trochu došla trpělivost. Neříkám, že ovlivním výrobce v tom, aby konečně přestali myslet jen a pouze na svoje maximální zisky a nabídli za naše peníze také trochu kvality. Ale doufám, že si z těchto článků vezmete alespoň malé ponaučení vy, jako koneční konzumenti a spotřebitelé. I u proteinových přípravků se totiž vyplatí přemýšlet a nakupovat hlavou.


Hydrolyzát kolagenu – nejhorší prohešek dávám hned na první místo. A ne, opravdu nepřejímám alibizmus typu "dbáme na to, aby naši zákazníci měli zdravé klouby", nebo "chceme, aby bílkoviny v proteinovém přípravku byly z různých zdrojů", to opravdu ne. Jednou pro vždy otevřeme oči a zavrhněme všechny produkty, které obsahují ve svém složení hydrolyzát kolagenu. "Vyvařené kůže, kopyta a podobné" s minimální vstřebatelností opravdu nemáme důvod konzumovat. V tom se jistě shodneme. Abych vás ale neházel přímo k hotovému.

Často se setkáte s tím, že výrobce uvádí ve složení hydrolyzát kolagenu. Vy samozřejmě nemusíte zcela přesně tušit, o co jde. Jedná se v podstatě o bílkovinu získanou z hovězích nebo vepřových "zbytků", tedy kůží, ocásků nebo kostí a kližek. Tato bílkovina, ač je hydrolyzovaná, má velmi malou využitelnost okolo 25 %, stejně jako velmi špatnou stravitelnost, kterou doprovází pocit těžkého žaludku, křeče v žaludku a plynatost. To je něco, co jistě nepotřebujete, zvláště když se snažíte v posilovně vydat nějaký výkon. Výrobce se tímto snaží pouze "uměle" navýšit množství proteinu v přípravku za pomoci nekvalitní bílkoviny.

Pokud tedy vybíráte vhodný produkt, zapomeňte na každý, který na sobě uvádí, že obsahují hydrolyzovaný kolagen. Jedná se o největší "šunt", který můžete nakoupit. Stejně tak na ty, které ho v sobě mají a nemálo, a dokonce to neuvádí. (ale ke všem BEEF "podvrhům" se dostanu později).


Nekvalitní syrovátka - nekvalitní syrovátkové proteiny odhalíte velmi snadno. Jednak je vám po nich ne zcela dobře (což syrovátka většinou nedělá) a druhak mají jednu z následujících vlastností - špatná rozpustnost, prašnost nebo pěnivost po rozmíchání. Nemálo z nich mají i renomované značky, a i když se jmenují stejně jako vaše CORE centrum těla, nevěřte jim mnoho. Musíte si uvědomit, že i syrovátka má svoji jakost. První, druhou, třetí...čím horší jakost, tím je samozřejmě syrovátka levnější a právě tím láká i výrobce.

Ve svém výběru byste se měli zaměřit na to, jak syrovátka vypadá a jak se chová. Kvalitní syrovátka nemá vysokou prašnost (pokud se nejedná o čisté hydro), je kyprá a nadýchaní a když ji vezmete do ruky, tak tzv. "nevrže" mezi prsty. Problémem tohoto je, že musíte daný produkt vždy otevřít. Chvilku vám tedy bude trvat, než si naleznete opravdu ten vhodný. Nicméně poté to stojí za to.

BEEF proteiny - toto je kapitola sama pro sebe. Po nedávných událostech jednou společností z ČR, která balamutila svoje zákazníky se svým BEEF proteinem vám směle doporučím. Vyhněte se zcela produktům z hovězí bílkoviny. Kvalitní produkt by stál tolik peněž, že by vás na něj hned přešla chuť. Přesto by pro vás neznamenala žádnou výhodu.

Převážná většina současných BEEF proteinů je pouhým hydrolyzátem kolagenu, ničím jiným. Nenechte se tedy zmást tím, že obsahuje hydrolyzovaný hovězí protein nebo izolovaný hovězí hydrolyzát apod., vždy se jedná o hydrolyzovaný kolagen, který dosahuje tak desetiny ceny, za kterou je prodáván. Teprve tyto produkty jsou opravdovým "zločinem" na zákazníky. Nikdy se ale nesnažte napadat prodejce, on nabízí pouze to, co si trh přeje. Vždy je pouze rozhodnutím výrobce, že takový produkt pustí na trh.


Další méně kvalitní zdroje bílkovin, které byste nemuseli ve svém proteinu přijímat: sójová bílkovina, kaseinát vápenatý a sodný, syrovátková bílkovina získaná iontovou výměnou

Co dále do proteinu nepatří:

  • xantaová guma - proč pít hustý protein s gumou?
  • umělá sladidla - dnes jsou již dostupné dostatečné náhrady sukraloza nebo stévie
  • kreatin - s bílkovinou těžko vstřebatelný, nevidím tedy důvod

Doufám, že vám náš článek zase trochu otevřel oči při výběru vhodného proteinového přípravku. Jak jsem již v článku napsal, přemýšlejte u něj a jistě najdete pro sebe výhodnou volbu proteinového přípravku.

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (5 let praxe)

fitness trenér - licence B
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
8 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista (vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
šéfredaktor magazínu Aktin.cz
externí redaktor MUSCLE&FITNESS
reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut Brno
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •