Překonejte svoji lenost

Překonejte svoji lenost

Martina Vašáková je zpět a sní i lifestyle články, které nám tak dlouho na Aktin.cz chyběly. Každým dnem chodíte do fitka a každým dnem se přemlouváte, zda má vaše snažení opravdu smysl. Jak se motivovat?

Překonejte svoji lenost

Rozhodli jste se začít se svou postavou něco dělat, ale pořád se nemůžete dostat k onomu vytouženému startu? Koupili jste si nové botky na běhání, ale cosi vám brání konečně je provětrat? Zatočte se svou leností, skončete s výmluvami a pusťte se do toho! Poradíme Vám pár triků, jak se do cvičení konečně pustit!

To, co nám brání ve cvičení, může mít totiž různé kořeny. Může nás strašit nedostatek znalostí a plánu, může nám chybět opravdová motivace či strach změnit část svého života. Lenost má různé podoby. Předně musíte odhalit, co je ona záhada, která brání ve cvičení právě Vám, a pak ji podle našich rad „stačí“ jen odstranit. A honba za dokonalou postavou může začít!

S leností je spojená naše vůle. Musíme udělat aktivní krok, aby se změna, o které náš rozum rozhodne, že je správná, začala dít. S vůlí souvisí i odolání pokušení, které pro nás představuje nezdravé a tučné jídlo nebo lenošení u televize. I pokud o sobě víte, že je Vaše vůle i odolnost vůči různým potěšením slabá, můžete bojovat. Sestavte si plán. Sem patří všechny základní věci. Kdy budete cvičit? Obden? Vybrané dny v týdnu? Každý den chvilku? Jaký čas je pro vás nejlepší? Ráno? Odpoledne? Večer? Vše slaďte s Vašimi denními plány, tak aby to vyhovovalo Vašemu temperamentu. Cvičení ráno Vás může výborně probrat do nového dne, ale existují spáči, kteří se nedokážou z postele vykopat o hodinu dříve, a proto raději ocení cvičení na večer. Necvičte s odporem, jinak nebudete chtít pokračovat. Musíte se těšit na své další zdokonalování. Sestavení správného harmonogramu je proto důležité. Stanovte si také, kolik času budete cvičení věnovat. Poté můžete v klidu plánovat i další aktivity a není třeba výmluv, proč dnešní trénink nestíháte. Přizpůsobte ho Vašemu časovému plánu. Za další musíte rozhodnout, jak, kde a co cvičit. Bude chodit do posilovny nebo budete cvičit doma? Doma budete cvičit podle videí, knih nebo časopisů? Chcete cvičit sama nebo s kamarádkou? Nebo je nejlepší jít mezi cizí lidi? Pokud se nemůžete rozhodnout, než sestavíte kompletní plán, vyzkoušejte jednotlivé varianty. Zajděte si do fitka, na lekci nějakého skupinového cvičení a zacvičte si doma například podle internetového videa. Pokud nemáte problém s vynaložením finančních prostředků, zaplaťte si hodinu s osobním trenérem. Otevřou se Vám možnosti, jak může Vaše sportovní snažení vypadat. Pak zvolte to nejpříjemnější, nebo v případě, že jste neposedná povaha, můžete střídat více variant.

Plán můžete sestavit s ohledem na nejpřínosnější podmínky. Tedy pokud Vaše pracovní doba začíná v deset hodin, není problém cvičit ráno. Pokud bydlíte vedle parku, je optimální ho využít pro běh nebo outdoorové cvičení. Jestli jste student a máte slevy do plaveckého stadionu, zkuste, zda vás nezaujme plavání.

Když do sestavování plánu přidáte také nákup sportovního oblečení či vybavení, popřípadě permanentky do fitnesscentra, či na fitness lekce, zvýšíte pravděpodobnost, že Váš plán nepřijde vniveč. Ač je to smutné, v dnešní době platí, že se staráme hlavně o peníze. Pokud peníze investujete, nechcete o ně přijít, a proto se přinutíte cvičit, aby vám „peníze nepropadly“. Pokud o sobě víte, že máte sklon k prokrastinování, a že i po důkladném plánu nemáte vyhráno, zkuste i toto finanční donucovadlo. Druhou méně radikální možností je slib, dohoda. Tu můžete uzavřít jednak sami se sebou – „slibuji, že zítra začnu cvičit“ a druhý den se ke cvičení dokopete, abyste si dokázali, že Vaše slovo má přeci nějakou váhu, nebo třeba s kamarádkou. Pokud se obě dohodnete, že půjdete cvičit, je menší pravděpodobnost, že cvičení odvoláte. To platí, i pokud si zarezervujete místo na nějaké fitness lekci, je trapné nepřijít a je i trapné volat a vymlouvat se, proč nepřijdete. Navíc také opakované odvolávání zarezervovaného místa vede k tomu, že Vám místo již rezervovat nebudou, nebo k tomu, že se budete natolik stydět, že jste několik lekcí z falešných důvodů odvolaly, že už na lekce nebudete chtít chodit vůbec. Ač obě formy „donucení“ jak ve formě slibu, tak finanční postihu, nejsou ideálními metodami, jak začít cvičit, dají se použít pro takové „beznadějné případy“, které už neví kudy kam, jelikož i touto cestou, se dá po vykonané námaze vybudovat láska ke cvičení, sebezdokonalování a postavení se výzvám, takže po určité době donucování můžete přejít do fáze, kdy je pro Vás cvičení automatickou radostí všedního dne. Pozn. Přesto, že pro tyto dvě varianty používám výraz „donucovadla“, neznamená to, že se máte do cvičení s odporem nutit. To nevede k ničemu dobrému, a pokud je to tak, zřejmě ještě nejste na změnu životního stylu připraveni (nemáte dost nastudováno, chybí vám motivace či jste vhodně nevybrali cvičení, které vás baví, tudíž, se vám do cvičení nechce) . Tato „donucovadla“ jsou pro lenochy, kteří se sebou opravdu chtějí něco dělat, ve většině případů se těší na to, až budou něco dělat, ale často je zmůže lenost nebo apatie, mají tendence hledat výmluvy či je přepadají hodinové stavy jako „vždyť je to jedno“ … Tito lidé, o sobě často vědí, že mají sklony cvičení rušit, proto mohou jako preventivní opatření zvolit tuto formu „donucení“. Psychologické výzkumy dokazují, že tyto metody fungují v mnoha oblastech lidského života.

Když ještě zůstaneme u psychologie, to, co nás drží od začátku cvičení zpátky, může být strach ze změny. Ten obvykle jedinec pociťuje během celého svého života, zažil ho již několikrát, pokaždé když přišlo na velké rozhodování. S tímto strachem nezbývá než bojovat, jinak se ustrne na místě. Jedinec si alespoň v tomto případě musí uvědomit, že ho nečeká nic horšího než dosud. Zdravý životní styl není žádná jízda pouťovým strašidelným hradem. Je to spíše jízda na tobogánu. Při startu máte trochu strach, během cesty to může občas škobrtnout, ale celé je to vzrušující, vyzývající, a když spadnete do vody a vítězně vynoříte hlavu, jste šťastní, spokojení a připravení čelit ještě větší výzvě.

A do třetice všeho dobrého i zlého k začátečnické psychologii – pokud se nemůžete dokopat ke cvičení, najděte si motivaci! To můžete udělat v několika směrech. Jednak spojte cvičení s něčím příjemným – spojte ji se skvělým časem dne, kdy můžete pozorovat západ slunce, poslouchat svou oblíbenou muziku, nebo si ke cvičení pusťte seriál či film. Jděte cvičit s kamarádkou, na kterou už dlouho nemáte čas. Po cvičení se příjemně odměňte, popřípadě se motivujte už během cvičení:. „Když si zacvičím, dám si ten banánový koktejl. Když budu cvičit celý měsíc 4x v týdnu, koupím si to hezké tričko. Když dám ještě jednu sérii, zítra si o pět minut přispím.“ Vyzkoušejte si, co na vás platí. Druhý směr motivace je v podobě stanoveného cíle. Stanovte si cíl, kterého chcete dosáhnout. „Do plesu zhubnu do těchto šatů. Za tři měsíce chci shodit 5 kilo a mít tolik a tolik centimetrů v pase. Chtěla bych mít postavu jako ta a ta.“ Dejte si pozor, ať jsou Vaše cíle reálné. Zvolit příliš vysoké cíle je demotivující, naopak zvolit cíl, kterého velmi snadno dosáhnete, není cíl. Nechtějte po sobě zázraky, a nechtějte nemožné. Každý může být krásnou zpevněnou postavu, ale ne každý může mít zadek Jennifer Lopez. Jde i o dědičné dispozice (ale opět pozor, to neznamená, že je někdo odsouzen k tomu, být tlustý!), pokud máte větší zadek, můžete ho dokonale vytvarovat, ale těžko ho zcela ztratíte. Své cíle tedy vybírejte rozumně. Vytvořte si představu svého ideálního těla a při cvičení na ni myslete (můžete vyzkoušet vyfotoshopovat svou starou fotografii z pláže do své nové podoby a pověsit si ji na ledničku J), dodává vám odvahu pokaždé, kdy budete mít chuť cvičení vzdát a budete hnací silou tehdy, kdy se Vám se cvičením nebude chtít daný den vůbec začínat. Motivujte se pozitivně, obrácená psychologie nadávání si a nechutenství ze své současné podoby není správnou cestou!

Věřím, že při spojení těchto metod, se začátek Vašeho cvičení vydaří. Na konec ještě dodám, abyste lenost nepletli s únavou – pokud již cvičíte pravidelně, ale občas se vám nechce, může se jednat o reakci těla na přílišnou zátěž, takže se nebojte, občas si odpočinout. Dejte si ale pozor na falešné výmluvy (např. nejběžnější „nemám čas“ – pokud chcete, čas si vždy najdete!), to jsou největší zabijáci touhy cvičit!

  •