Dýchejte při cvičení správně

Dýchejte při cvičení správně

Já se dnes vrátil z dovolené a jsem plný dojmů, které vám musím předat, a zároveň musím apelovat na začátečníky, aby si vzali několik málo následujících řádků k srdci a snažili se dodržovat správné dýchání.

Správné dýchání

Čím začít? Předně se chci omluvit za neobvyklý typ článku, který dnes píši, ale mám potřebu se vám vyzpovídat. Dále budu pokračovat nejspíš během na lačno hned po ránu na dovolené. Bylo necelých 7 hodin ráno a já se vydal na svůj běh. Pěkně jsem vstal, protáhl se, vypil cca 0,5l čisté vody, oblíkl se a vyběhl. Z počátku jsem si nevšímal lidí kolem sebe a plně se soustředil na svůj běh. Utíkal jsem pořád dál, aniž bych věděl kam běžím a jak daleko. Po nějaké době mi začaly docházet síly a já musel zastavit. Chůzí jsem pokračoval dál v cestě a vydýchával se. Během toho jsem si začal všímat sportovců kolem dokola. Bez přehánění více jak 70% z nich špatně dýchalo. Ať už to byli cyklisté, bruslaři nebo běžci, jako já. Všichni funěli jak blázní, nadechovali se a vydechovali pusou a hlavně si při tom ještě povídali s kolegou či kolegyní po svém boku.

Teď kousek odbočím. Pár dní před odjezdem za mnou přišel kluk, který chtěl jít se mnou cvičit a chtěl poradit. Tvrdil mi, že už chodí cvičit, ale bývá mu špatně a nemá téměř žádný progress. Pochopitelně jsem souhlasil. Už při protahování jsem viděl, že špatně dýchá, ale ještě jsem ho nechal a chvíli ho sledoval, co bude následovat. Ihned při prvním kontaktu s činkou začal dýchat přesně naopak, ale to už jsem zasáhl a opravoval jsem ho.

Díky němu jsem si všímal i špatně dýchajících sportovců na dovolené a rozhodl jsem se napsat tento článek. Je totiž až zarážející, kolik lidí začne sportovat, aniž by si o tom něco zjistili nebo si nechali poradit od někoho zkušenějšího. Drtivá většina začátečníků si myslí, že ví a znají vše co potřebují a neposlouchají rady ostatních. Proto vás prosím, vezměte si následujících pár řádků k srdci.

Jak tedy správně dýchat?

Dýchání je základem veškerého pohybu. Dýcháním si zajišťujeme dostatečný přísun kyslíku do svalů. Při špatném dýchání, či dokonce zadržování dechu, dochází ke kyslíkovému dluhu, což znamená nahromadění laktátu ve svalech a následné pálivé bolesti. Při špatném dýchání hrozí dokonce nebezpečí ztráty vědomí. Bohužel ze své zkušenosti dobře vím, že ke ztrátě vědomí může opravdu dojít. Při zkoušení nové techniky a úplně nového cviku jsem se plně soustředil na provedení cviku a dočista jsem vypustil dýchání. Opravdu začátečnická chyba, po které následovalo upuštění činky a tmu před očima. Naštěstí mě můj sparing chytil a posadil na lavečku, kde se mi začalo před očima opět rozjasňovat.

Správné dýchání lze provádět dvěma způsoby, které jsou si opravdu podobné. První způsob je zcela jednoduchý. Ve fázi uvolnění (činka se pohybuje bez vaši pomoci) se nadechujete a naopak ve fázi záběru (činku tlačíte/táhnete vlastní silou) vydechujete. Nádech i výdech provádíte v rozsahu celého pohybu.

Druhý způsob je téměř stejný. Nádech i výdech provádíte stejně jako v prvním případě. Ovšem nádech lze provést jediným hlubokým nádechem těsně před záběrem a výdech lze provést až po dotažení zátěže do konečné pozice.

Pokud jde o dýchání při běhu, sám se řídím radou, kterou mi dal můj fotbalový trenér, když jsem byl v šesté třídě. Od té doby už uběhlo několik málo let, ale já se tou radou stále řídím. Tehdy mi trenér poradil, abych se na každý třetí krok nadechoval. Zprvu mi trvalo naučit se dýchat tímto způsobem, ale jakmile jsem si to zautomatizoval, odešlo veškeré nepříjemné píchání v bocích a další nepříjemné potíže související se špatným dýcháním.

Doufám, že těchto pár řádků pomůže eliminovat počty špatně dýchajících sportovců. Těším se na vás u dalších článků.

  •