FUNKČNÍ TRÉNINKY A JEJICH VYUŽITÍ

FUNKČNÍ TRÉNINKY A JEJICH VYUŽITÍ

V poslední době jakoby se roztrhl pytel s funkčními tréninky. Všude na vás křičí pojmy kruhové tréninky, funkční tréninky, tabata, agoge trénink, ale mnoho lidí ani neví, co si pod těmito pojmy představit. Komu jsou tyto tréninky určeny, co je na hodině čeká a když už se tam vydají, co si vlastně vzít s sebou. Na všechno toto a mnoho dalšího se zaměříme v novém seriálu článku o funkčních trénincích, které se budou ve spolupráci se Spartan gym objevovat na našich internetových stránkách.

FUNKČNÍ TRÉNINKY A JEJICH VYUŽITÍ

Naším cílem bude v miniseriálu vás seznámit s funkčními tréninky, jejich využitím v praxi, rozborem cviku a třeba vás i namotivujeme začít. Tak tedy od začátku.

Není trénink, jako trénink.

Jak již z názvu vyplývá – funkční trénink by měl být trénink využitelný v běžném životě. Cílem je pomoci jednotlivých cviků naučit jedince zapojovat správné svaly a následně i svalové řetězce. V praxi to znamená, že např. při zvedání těžké tašky si neutrhnete záda, protože v podvědomí je vybudovaný správný vzorec dřepu, který vám zaktivuje správný svalový řetězec a celý proces bude vycházet z nohou nikoliv ze zad.

Cílem tréninku je zaměřit se na svaly, které bývají denními stereotypy oslabeny či přetíženy. Snaží se o zapojení co nejvíce svalů najednou. Takže zvedání nesmyslných vah na tréninku opravdu nečekejte. Těšit se můžete na všestranný zápřah, kde zapojíte i svaly o kterých jste ani nevěděli.

Jak může být trénink postaven?

Největší obliby nabyly tzv. kruhové tréninky, kde jsou jednotlivé cviky řazeny po sobě do kruhu. Cílem je zapojit a procvičit celé tělo. Stanoviště se střídají buď po určitém počtu opakování, či (a to je častější verze) po různém časovém intervalu např. 40/20 (40 vteřin cvičení 20 vteřin pauza a přesun na další stanoviště).

Komu jsou kruhové tréninky určeny

Vždy záleží na trenérovi a skladbě tréninku.Začínajícího sportujícího jedince může mnohdy odradit náročnost cvičení, ale každé stanoviště lze upravit a nahradit snazší variantou. Neexistuje přeci pouze jeden typ dřepu! Tréninky jsou tedy určeny od samotných začátečníků po sportovce, kteří touží po výzvě a překonání. Tento typ tréninků našel velikou oblibu u lidí, kteří chtějí zlepšit svou kondičku, zredukovat váhu, zlepšit silový základ, ale je jedním z nejlepších základů, pro v dnešní době tak oblíbené, bahnivé závody, universalmany aj. Náročnost tréninku by se měla vždy odvíjet od klientů, kteří se hodiny účastni.

Čím náročnější  a širší spektrum pomůcky, tím více funkční.

Opak je pravdou. Nemusíte dřepovat  na míč, aby váš dřep byl neodolatelný a vaše tělo dostalo ten správný záhul. Opak je zde pravdou. Stejně jako v životě i ve cvičení platí – méně je mnohdy více. I v tréninku je dobré začít budovat kvalitní základy. Různorodé pomůcky jsou na tréninku pouze jako zpestření a následná nadstavba. Bez kvalitních základů se totiž na míči ani neudržíte, natož pak nedřepnete. To ale neznamená, že si na tréninku nesáhnete na žádný KTB, TRX, činku, lano nebo nevyskočíte na bednu. Cvik bude vždy přizpůsoben vám, vaší zdatnosti a možnostem..

A tímto článkem rozhodně nekončíme, jsme právě na začátku. Jak se totiž říká, funkčního tréninku není nikdy dost. Již příště se zaměříme na rozbor dřepu a jeho druhy.

Spartan gym

Spartan gym

Seriál článků o funkčních trénincích a jejich využití ve vašem tréninkovém programu vám přináší:

  •