Detox skladu! Před 22 hodinami jsme přidali do detoxu nový produkt s 26% slevou  

Mýty pod lupou!

Mýty pod lupou!

Aktin Redakce Aktin Redakce před 4 lety

Mýty, polopravdy, historky a všemožné překroucené teorie kolem nás lítají každý den, a je těžké se jim vyhnout nebo mnohdy neuvěřit. I ve fitness, jakožto zdravé stravě, cvičení, regeneraci, a dalších věcech spjatých s ním, se objevuje mnoho mýtů, kterým velká většina lidí věří a řídí se podle nich. Podíváme se na nejčastějších 5, a uvedeme je na pravou míru!

Mýty pod lupou!

Zde je několik mýtů, které se dostaly do povědomí a drží se jich stále dost a dost lidí z našeho sportovního okolí, ale možná i vy.

Mýtus č. 1 - Pokud vás druhý den nebolí svaly, cvičili jste málo a špatně!

Mnoho lidí si myslí, že ukazatelem toho, jak dobře a moc cvičili, je bolest druhý den, dokonce někdy bolest neustává celý týden a pochvalujeme si trénink, jak ho skvěle zvládli. To je však nesmysl! Bolest svalů je způsobena mikroskopickými trhlinkami ve svalové tkáni, množství těchto trhlinek (a tím i bolest) záleží na tom, jak tvrdě, jak dlouho a jaký typ fyzické aktivity provádíme. Každý pohyb, na který není tělo zvyklé, může vést k této bolesti.

Pokud vás tedy svaly bolí po každém tréninku, hledejte chybu spíš v nedostatečné regeneraci, nebo nevyvážené stravě a nedostatku živin. Samozřejmě, nemluví se tu o té mírné a někdy nutné bolesti druhý den, jde o bolest, díky které nejsme schopni se poškrábat na zádech a normálně fungovat!

Mýtus č. 2 - Čím déle cvičím, tím víc budu mít svalů!

Asi každý, kdo navštěvuje posilovnu, zná pár lidí, kteří tráví bez problému v posilovně 2 hodiny, a ještě se tím chlubí, kolik vydrží. Zjednodušeně, pro všechny druhy cvičení platí optimální pravidlo - méně času vícekrát do týdne je lepší než jednou týdně či dvakrát strávit ve fitku bezmála dvě hodiny a poté celý týden již nic nedělat.

Raději si vymezte na pobyt ve fitness centru onu kratší dobu, a cvičte vícekrát do týdne -  například 3x týdně 45 minut soustředěného tréninku.

Pro aerobní zátěž  a odbourávání tuků je třeba dlouhodobější zátěže v určitém rozmezí maximální srdeční frekvence. Přesto je vhodné i vzhledem k aktivaci metabolismu cvičit vícekrát do týdne cca 60 – 80 minut než jen jednou týdně.

Mýtus č. 3 - Odbourávání tuku na vybraných partiích !

Tuková složka těla se odbourává všude, nikoli jen na místech, která jsou zatěžována či dokonce účelně přetěžována.

Nejideálnější je příklad shazování „tuku“ na břiše při posilování břišních svalů. Při aerobní činnosti (běh, chůze, plavání) se energie bere z tukových zásob komplexně a zjednodušeně řečeno rovnoměrně.

Nelze tedy hubnout pouze na břichu nebo zádech, zatím žádná ze studií neprokázala, že by se dalo cvičením cíleně odbourat tuk z určité partie, natož nějakou zázračnou pilulkou.

Mýtus č. 4- Vejce jsou cholesterolové bomby

Poloviční pravda! Vejce obsahují cholesterol a ten je spojován s chorobami srdce. To jsou dva nepopiratelné fakty. Nicméně příjem cholesterolu, který přijímáte ve stravě není jediným původcem cholesterolového profilu v těle – většina cholesterolu je syntetizována samotným tělem. Tato funkce hraje velikou roli ve vývoji našeho organismu, a to např. při ochraně buněčných membrán a nervů a v podpoře imunitního systému a produkci hormonů. Rovnováha různých typů cholesterolu v těle je skutečný problém.

 Hladiny "dobrého cholesterolu" versus "špatného cholesterolu" jsou pozitivně ovlivněny správnou stravou (snížení příjmu cukru např.), cvičením a zdravým životním stylem (snížení příjmu alkoholu, zastavení kouření).

Mýtus č. 5 - Mražené ovoce a zelenina ztrácejí hodně vitamínů

Chyba! Čerstvé ovoce je jistě ideální pro zásobení těla nezbytnými vitamíny. Pokud není čerstvé, tak to automaticky neznamená, že není dobré.

Mražené ovoce a zelenina se sbírají v době jejich optimální zralosti, když je obsah vitamínů nejvyšší. Krátce po sklizni jsou šokově zmraženy a zabaleny v sáčcích, které nepropouštějí světlo a vzduch. Tímto způsobem se většina vitamínů uchová. V konzervovaných potravinách jsou ztráty vyšší, ale i toto ovoce a zelenina dělá naši stravu zdravější.

Autor: Matěj Beneš - trenér AZ fitness

Mýty

  •