Nárazové zvýšení výkonu

Nárazové zvýšení výkonu

Dnes mě trochu ovál závan nostalgie. Každou pslední předvánoční sobotu jsem totiž trávil v klubovém fitku při tzv. vánočním benchpressu. Naše klubová soutěž jistě neměla charakter profesionální úrovně, o to větší sranda zde však byla. Před každou touto soutěží jsem se snažil vyladit svůj organismus na maximum. Samozřejmě k tomu měla přispět i vhodná suplementace. Jaká tedy byla a co můžete využít i vy pokud chcete nárazově zvýšit váš výkon?

Nárazové zvýšení výkonu

Doplňky stravy jsou dnes již nezbytností sportovní výživy. Jejich čas přichází ráno po probuzení, v době po tréninku, před ale i před spaním a v běžné netréninkové dny. Jednoduše doplňky stravy již dnes zasahují do všech oblastí sportovcova života. Neexistuje přesný plán toho, co kdy použít, ale můžeme vám doporučit nejúčinnější, ale i méně známé doplňky stravy, které podpoří váš sportovní výkon, a které budou jen přínosem pro vaše výsledky.

Beta-alanin

Látka, která se spolu s aminokyselinou histidinem přeměňuje v těle na carnosin. Podle výzkumů znamená vyšší hladina carnosinu ve svalové tkáni prodloužení pracovních sérií a vyšší kontrakci svalové hmoty. Toho využijete akutně při tréninku, když chcete od svého těla dostat více, než v předchozím tréninku. Užívejte 1,5-3 g beta-alaninu při snaze o nárůst svalové hmoty.

Kofein

Kofein je velmi často skloňovanou látkou nejen ve sportovní výživě. Nepomáhá pouze při ranním vstávání, ale i před výkonem. Celá řada vědeckých studií ukázala, že kofein přijatý hodinu před výkonem vám zaručí vyšší sílu a vytrvalost, stejně jako lepší soustředění na výkon. Hodinu před cvičení použijte přípravek s obsahem kofeinu, a to v množství 200-400 mg účinné látky.

Citrulin-malát

Tato aminokyselina se v těle přeměňuje na arginin. Z něho se uvolňuje oxid dusnatý. NO má schopnost podpořit vasodilataci (roztažení cév). Citrulin však také odstraňuje únavový metabolit čpavek z organismu a přispívá k využití laktátu na energii. Citrulin navíc zvyšuje hladinu klíčové energetické molekuly ATP, a to více než o 30 %.  S předtréninkovým koktejlem použijte 3-6 g této aminokyseliny nebo použijte L-arginin v tabletách.

Koenzym Q10

Látka, která se nachází zejména v buněčných mitochondriích (buněčných elektrárnách). V nich se tvoří většina ATP, kterou tělo potřebuje. Koenzym Q10 podporuje tvorbu ATP v buňkách. Výzkumy ukazují, že CoQ10 snižuje únavu při cvičení a urychluje regeneraci mezi tréninky. Použijte 100-200 mg koenzymu Q10 před snídaní a 200 mg s vaším předtréninkovým koktejlem.

Kreatin

Tato látka nepodporuje pouze nárůst svalové hmoty, ale také napomáhá uvolňovat energii, potřebnou k překonávání zátěže v podobě chladné oceli. Čím více je kreatinu ve svalech, tím více energie v nich najedeme. Naše svaly jsou schopny lépe pracovat. Kreatin také efektivně působí na nárůst svalové hmoty a regeneraci. Užívejte 10-20 g kreatinu denně za účelem nárůstu svalové hmoty.

Zlepšení akutního výkonu není zcela složitou záležitostí, mnoho sportovců v ní však hledá vědu a laboruje s tím, co by jim mohlo při výkonu pomoct. Přiznám se, i já jsem dlouho zkoušel a vždy před vánočním benchpressem se snažil, aby moje nabuzení na výkon a schopnost podat maximum, byla co nejvyšší. Mnohokrát se mi to ne zcela povedlo, ale každý tento neúspěch přispěl k poznání svých vlastních potřeb. Zde jsem vám nabídl malý výsek toho, co vše můžete využít pro podání maximálního výkonu. Zkoušejte tedy i vy svoje hranice.

  •