Začínáme ve fitku (II.)

Začínáme ve fitku (II.)

Již víme, jak si vybrat fitko, co očekávat od trenéra, nebo v čem do fitness centra chodit. Dnes se společně podíváme na to, co v tomto fitku dělat a kam by se vlastně měly ubírat vaše kroky tak, abyste se netrápili neskonale dlouho, a konečně dosáhli svých požadovaných výsledků. 

První díl seriálu článků o vašich začátcích ve fitku naleznete zde: ZAČÍNÁME VE FITKU - I.

Začínáme ve fitku (II.)

V minulém dílu našeho článku o začátcích ve fitku jsme si přiblížili to, jak si samotné fitness centrum vybrat, jak se orientovat ve výběru fitness trenéra, nebo jak si vybrat oblečení, které byste do fitka měli nosit nebo si jej oblékat. Dnes se společně podíváme už dále. Budeme předpokládat, že jste nastartovali auto, dostali se po schodech do fitness centra, převlékli jste se a pohodlně uložili svoje svršky do šatní skříňky. Nyní již stojíte v novém světě, na prahu posilovny a pravděpodobně nevíte, co zde máte hledat a na co se koukat. První body, které zde najdete budou krátké a rychlé tipy na to, kam by měly směřovat vaše první kroky. 

Prohlédněte si posilovnu - neskákejte rovnou na první stroj, a nezačínejte zde zvedat váhu, o které stejně nevíte, jestli je ta správná. Uklidněte se a spolkněte svoji snahu vypadat profesionálně i přes to, že vůbec nevíte, co ve fitness centru děláte. Projděte se posilovnou a podívejte se na vše, co v ní najdete. Podívejte se na vybavenost aerobní zóny, na rozsah činek na stojanech a na všechny stroje, které zde naleznete. 

Nechte si vysvětlit, jak dané stroje fungují - protože se již chvilenku ve fitness centru pohybuji, chápu, že se jedná o velmi otravnou situaci. A to nejen v případě vás jako nového návštěvníka, ale zejména pro obsluhu fitka. Nicméně vy musíte vědět, že to právo máte, a že můžete požadovat po provozovateli fitka, aby vás on sám provedl nebo vám přidělil člověka, který vás fitness centrem provede. Ostatně se jedná o jeho bezpečnost, protože pokud vás nepoučí, a vy si poškodíte zdraví, může z toho mít tahanice i on sám. 

Nechte si navrhnout trénink - tento bod je zcela jasný a pro vás již zásadní. Jako začátečník nebudete zřejmě disponovat dostatečným množstvím informací a nebudete schopni si navrhnout svůj vlastní tréninkový plán. Opět a znovu na vás budu apelovat, abyste se zamysleli nad tím, zda neoslovíte zkušeného trenéra, který vám tréninkový plán navrhne a v ideálním případě jej s vámi i projde a naučí vás techniku cviků. K samotné tvorbě tréninku se dostaneme v dalším článku. 

Nyní se již dostaňme k samotnému tréninkovému plánu nebo spíše k jeho cílům ... 

Dnes si jej ještě kompletně nenavrhneme, nicméně si představíme kritéria a proměnné, které jsou pro vás velmi důležité a měli byste je znát ještě dříve, než do posilovny vstoupíte. Tou nejzásadnější proměnnou je pro vás stanovení cíl. To čeho chcete dosáhnout ve fitness centru a co pro vás je tím zádasním. 

Stanovte si reálné cíle - již jsem to naznačil výše. Nicméně stanovení si reálných cílů je tím základním a zásadním, co byste měli ve svém tréninku zohlednit, a čím byste se měli řídit. Pokud jdete do fitness centra právě nyní, bude pravděpodobně vaším cílem něco z následujících bodů. 

Žena

  • snížit hmotnost o 3-5 kg
  • zmenšit nebo vytvarovat pozadí
  • snížit obvod pasu
  • zhubnut na stehnech 

Muž 

  • shodit břicho 
  • zvýšit množství svalů 
  • narůst na pažích
  • zlepšit svaly hrudníku

V tomto bodě se dá říct, že tyto cíle jsou hezké, nicméně vy se na sebe musíte podívat komplexně. Pokud chcete zhubnout, musíte vědět, že nebudete hubnout pouze na zadku a na stehnech, ale na celém těle. Tedy i na prsou a pažích. Můžeme také říct, že pokud chcete narůst na pažích a na hrudníku, budete v ideálním případě muset trénovat i stehna tak, aby vaše postava byla vyvážená. Vaše cíle musí být jednoduše reálné a komplexní. a komplexně musíte pracovat i ve svém tréninku. Pro ženy je tedy nutností trénovat i vrchní část těla (nebojte, kulturistky z vás nebudou ani v nejmenším), pro muže to pak znamená fakt, že budou muset sáhnout i na trénink stehen a břicha. 

Ke stanovení cílům patří nesporně i stanovení času, pro jejich dosažení. Víte, v posilovnách bývá v lednu a únoru plno lidí. Březen už je slabší, v dubnu a v květnu jsou zde zase již jen skalní příznivci, kteří chodí pravidelně a dlouhodobě. O prázdninách už skoro ani ti ne. Proč to tak je? Důvod je jednoduchý. Protože změna postavy si vyžaduje více než jen 3-4 týdny, nebo maximálně dva měsíce. Změna postavy si vyžaduje více, měli byste jí věnovat minimálně půl roku. Až po této době můžete očekávat nějaký reálný výsledek, který bude viditelný a dlouhodobý. Počítejte s tímto faktem a nevzdávejte se hned po prvním měsíci s tím, že "to prostě nejde". 

Tímto dnes končíme. Již máte stanovené cíle, a také chápete prostředí posilovny a všechny stroje, které zde najdete. V díle příštím nás čeká samotný začátečnický tréninkový plán, a to zejména jeho úvodní části. 

Začátečníci ve fitness

  •