5 potravin, které podpoří vaši imunitu

5 potravin, které podpoří vaši imunitu

Není nic horšího, co by vás mohlo vyvést z vaší tréninkové rutiny, než onemocnění. Znáte to, vaše přírůstky se slušně rozbíhají a najednou přijde nemoc, během týdne ztratíte 3 kg hmoty.  Následujících pět potravin by vám mělo pomoci v tom, abyste v tomto nepřístojném a mrazivém počasí nezůstali v posteli. 

 5 potravin, které podpoří vaši imunitu

Každou zimu to postihne většinu z nás. V posilovně se dostáváme do tempa, síla nám docela slušně narůstá a svalové přírůstky také. Nicméně je zde jeden problém, už druhý den cítíme v krku, že na nás něco leze. Navíc chladné prostředí fitness centra nebo posilovny také není tím ideálem, co by přispělo k našemu zdraví. I když jsme již na hraně onemocnění, můžeme si pomoci a můžeme pomoci i našemu imunitnímu systému k tomu, aby pracoval lépe a nebyl tak náchylný. V dnešním článku vám představíme pět potravin, které můžete směle využít k tomu, aby vás již žádná nemoc neskolila. 
 

1 / Hovězí vývar z kostí

Hovězí kosti nejsou jen a pouze pro vašeho zvířecího miláčka. Kosti a vše co na nich před vařením naleznete, obsahuje velké množství velmi výhodných nutrientů, které podpoří vaše svalové přírůstky. Těmi hlavními jsou vápník, hořčík, jód nebo fosfor. Když vyváříte kosti, uvolňuje se z nich kolagen, který se následně promítne ve vývaru jako nám všem dobře známá želatina. I přes to, že želatina jak známo, není kompletní bílkovinou, obsahuje mnoho esenciálních a neesenciálních aminokyselin, které velmi dobře poslouží vašemu imunitnímu systému. Jsou jimi například glycin,  prolin nebo arginin. Ba co více, každá horká tekutina, kterou do svého organismu přijmete, se hodí. Vývar o to více. 

Udělejte si hovězí vývar do zásoby a pokaždé, když se cítíte nemocní, si jej ohřejte a zapracujte do svého jídelníčku. Pokud chcete extra porci antivirové ochrany, můžete jej obohatit o česnek nebo cibuli. Efekt bude dokonalý. 
 

2 / Česnek a cibule

Přiznám se, že toto není zrovna moje oblíbená zelenina, kterou bych si do jídelníčku přidával každý den. Nicméně je to velmi účinná zelenina v boji proti ochoření. Tyto kulaté cibuloviny nejsou jistě tím nejlepším, co byste si dali před vášnivou nocí, nicméně již od dob našich prababiček jsou česnek a cibule vyzdvihovány, jako jedny z nejlepších antivirových potravin, které můžeme do svého jídelníčku zařadit. V nedávné dvojitě zaslepené studii publikované v žurnálu Advances in Therapy bylo zjištěno, že zkoumaná skupina, která konzumovala denně česnek, byla méně náchylná k nachlazení než skupina, která česnek nepoužívala. Bylo také zjištěno, že pokud již nachlazení získali, celková doba se nemoci se zkrátila. Tou zázračnou látkou, která v česneku skvěle působí, je Allicin. U něho byl potvrzen právě pozitivní vliv imunitu. 

Česnek a cibule dodávají specifickou chuť vašim pokrmům. Přidejte si je do své ranní omelety. Pokud již cítíte nemoc, měli byste denně sníst 2 stroužky česneku, které vám podpoří imunitu. Pokud se bojíte zápachu, zkuste jej neutralizovat konzumací jablka společně s omeletou s obsahem česneku. 
 

3 / Citrusové ovoce

Jak je již všem známo, citrusové ovoce je jedním z velmi dobrých pomocníků v boji proti nachlazení a chřipce.  Citrusové plody jako pomeranče, grepy, citrony nebo pomelo obsahují velké množství vitamínu C, který je vhodným imunitním pomocníkem. Využijte je. Dle studie, která byla provedena čínskými vědci a byla publikována v European Journal of Clinical Nutrition působí příjem vitamínu C jako prevence před onemocněním. A to v pětileté periodě, kdy byla zvýšený příjem sledován, znamenala suplementace 500 mg vitamínu C denně o 50 % nižší riziko chřipky. 

Zapracujte citrusové ovoce do svého jídelníčku. Ráno se snídaní konzumujte grepy, ke svačině si dejte pomeranč a před spaním využijte kousek pomela. Uvidíte, že se vám váš imunitní systém odvděčí. 
 

4 / Zázvor

Zázvor obsahuje látky zvané seskviterpeny, ty mají unikátní schopnost uvolňovat náš ucpaný nos a potlačovat kašel. Ve studii na College of Medicine v Kaohsiung Medical University, vědci zjistili, že užívání čerstvého zázvoru inhibuje připevnění rhinovirům do buněk, a také podporuje sekreci antivirových chemických látek na pomoc v boji proti virům nacházejících se v sliznici.
 
Chcete-li uchovat zázvor čerstvý, uložte jej v uzavíratelném sáčku, a to zcela bez vzduchu. Vždy odstraňte slupku pouze z té části, kterou budete ten daný den používat. Pro podporu imunitních funkcí doporučujeme využít minimálně jednu lžičku čerstvého zázvoru denně. 
 

5 / Fermentované potraviny

Jogurt, kefír, pasterizovaná nakládaná zelenina, kimchi, a kombucha jsou nejen zábavné a funkční potraviny, ale jsou také plné probiotik. Probiotika jsou vhodné bakterie, které hrají důležitou roli při vyrovnávání prostředí vašeho těla (miliony mikroorganismů, které jsou ve vašem těle). Tyto zdravé bakterie podporují trávení, imunitu, ale také napomáhají správnému metabolismu. V zimních měsících zařaďte 1 fermentovanou potravinu denně do vašeho jídelníčku. 

Nyní již víte, co můžete využít pro odstranění rizika choroby nebo nákazy, která je vždy tak blízká tréninku v zimních měsících. Pokud nechcete brzdit svůj úspěch, využívejte "imunitní" potraviny. 
 
  •