Aminokyseliny: Taurin

Aminokyseliny: Taurin

Další pokračování seriálu článků o aminokyselinách je zde. V tom dnešním se podíváme na aminokyselinu, kterou sice neřadíme do dvaceti základních aminokyselin. Nicméně se jedná o derivát jedné z nich, a sám o sobě se velmi často využívá právě jako suplement. 

První díl s názvem Aminokyseliny naleznete pod tímto odkazem: AMINOKYSELINY I.

Ve druhém díle jsme se podívali na aminokyselinu l-ariginin: AMINOKYSELINY: L-ARGININ

Třetí článek z dílu aminokyselin jsme věnovali aminokyselině l-leucin: AMINOKYSELINY: L-LEUCIN

Ve čtvrtém díle jsme se věnovali větveným aminokyselinám: AMINOKYSELINY: BCAA

Páté pokračování se věnovalo aminokyselině L-glutamin: AMINOKYSELINY: L-GLUTAMIN

Aminokyseliny: Taurin 

Jednou ze základních "aminokyselin", která je využívána jako doplněk stravy, je také aminokyselina taurin. Možná to ani netušíte a denně jí přijímáte více, než byste čekali. Když se podíváte na složení spousty přípravků pro povzbuzení, taurin bude jednou z hlavních složek. To je fakt dnešního potravinářského průmyslu, se kterým musíme bohužel počítat. Ne nadarmo se také říká, že právě taurin s kofeinem jsou původci oblíbenosti nápojů jako RedBull nebo Semtex. Stejně jako v těchto nápojích, ba dokonce více, ji můžeme využít i my. Rozeberme si aminokyselinu taurin dopodrobna. 

Popis taurinu

Jak jsem již na začátku řekl, nejedná se přímo o aminokyselinu, ale o derivát aminokyseliny cysteinu. Oproti aminokyselinám postrádá karboxylovou skupinu ve svém řetězci. Někdy je také nazýván podmíněně esenciální aminokyselinou. Důvodem je fakt, že si jej naše tělo dokáže syntetizovat z již zmíněného cysteinu, aminokyseliny methioninu a vitamínu B6. 

V našem organismu je jednou z nejhojněji zastoupených aminokyselin v kosterním svalstvu. Zároveň je také aminokyselinou podílející se na mnoha velmi důležitých pochodech v našem organismu. Je nezbytný pro správnou funkci srdce a orgánů našeho těla. Stejně jako pro správnou práci krve v organismu.  Reguluje ale také množství tuku v organismu, vstřebávání tuku z tenkého středa a podporuje tvorbu žlučových kyselin z cholesterolu. Taurin je také nezbytný pro správnou funkci zraku, stejně jako jsou mu připisovány problémy s tvorbou váčků pod očima. 

I když taurin můžeme najít běžně v potravě: maso, sýry, mléko, vejce apod. Je pro nás důležité, zejména v období, kdy se snažíme pracovat na budování svalové hmoty, abychom taurin jako suplement zařazovali. Tato aminokyselina se totiž s postupem věku čím dál hůře ze stravy vstřebává a její koncentrace tak může klesat. 

Taurin pro kulturistiku 

Podobně jako u aminokyseliny L-glutamin, tak i u taurinu platí, že se během výkonu jeho koncentrace ve svalech snižuje. To může velmi jistě přispět ke zhoršení výkonu, nebo dokonce k jeho zastavení. Pokud však před výkonem udržujeme vyšší příjem taurinu, efekt snížení svalové síly se dostavuje později a dokonce se snižuje i produkce kyseliny mléčné. Všechny tyto funkce mají za příčinu prodloužení pracovních sérií a následné samozřejmé vyšší výsledky z vašeho tréninku. 

Taurin a stimulace

Taurin je však častěji něž prostředek k podpoře tréninku, využíván jako stimulant. Mozek je hlavní oblastí působení taurinu. Tato aminokyselina totiž ovlivňuje přenos nervových vzruchů a signálů v nervové soustavě. U vyvíjejícího se plodu je taurin prakticky nejdůležitějším přenašečem nervových vzruchů v mozku. Výlučným dodavatelem taurinu je pro plod jeho matka. Také novorozenci a zejména nedonošené děti nemají schopnost vlastní syntézy taurinu, a pokud v mateřském mléku nedostávají dostatek taurinu, v jejich mozku mohou nastat nepříznivé změny. U dospělého člověka taurin mozek uklidňuje. Taurin ochraňuje mozek před neurotoxickým působením jiných aminokyselin, jako jsou zejména glutamát a kyselina asparagová (aspartát). Chrání tak nervové buňky před poškozením. Taurin také působí antioxidačně a dokáže odstraňovat některé těžké kovy nebo likvidovat jejich působení.

Taurin anabolický 

Podle nejnovějších studií pracuje taurin také velmi efektivně jako anabolická aminokyselina. Podporuje anabolické děje v organismu a tím zvýšení množství svalové hmoty. Pracuje také s inzulinem, pro který tvoří určitý katalizátor a napomáhá tak dostávat potřebné živiny ke svalovým buňkám. 

Kdy ještě využívat taurin? 

nízký obsah taurinu v krvi byl zjištěný u lidí s depresí, nadměrnou úzkostí, hypertenzí a sníženou funkcí štítné žlázy; jeho nedostatku je přičítána neplodnost a obezita. Podávání taurinu snižuje krevní tlak, ovlivňuje hospodaření organismu s vodou i hladiny některých hormonů. Taurin je doporučován při migrénách, nespavosti, neklidu nebo podrážděnosti. 

Suplementace taurinem je poměrně jednoduchá. Dnes se již dostaneme k přípravkům, které obsahují kapsle o hmotnosti 1000 mg. Příjem okolo tří gramů tak není složitý. Zkuste taurin zařadit do své předtréninkové suplementace, a to alespoň 30 min před zahájením výkonu Vaše svaly budou jistě vděčné. 

BCAA

  •