Aminokyseliny: Lysine

Aminokyseliny: Lysine

Ty nejužívanější aminokyseliny máme již za sebou, dnes se vrháme na kategorii těch méně známých, ale také velmi důležitých a použitelných pro náš další rozvoj ve fitness prostředí nebo při snaze o budování svalové hmoty. 

První díl s názvem Aminokyseliny naleznete pod tímto odkazem: AMINOKYSELINY I.

Ve druhém díle jsme se podívali na aminokyselinu l-ariginin: AMINOKYSELINY: L-ARGININ

Třetí článek z dílu aminokyselin jsme věnovali aminokyselině l-leucin: AMINOKYSELINY: L-LEUCIN

Ve čtvrtém díle jsme se věnovali větveným aminokyselinám: AMINOKYSELINY: BCAA

Páté pokračování se věnovalo aminokyselině L-glutamin: AMINOKYSELINY: L-GLUTAMIN

Šesté pokračování seriálu o aminokyselinách se zabývalo taurinem: AMINOKYSELINY: TAURIN

Aminokyseliny: Lysine

Dnešním článkem se začínáme dostávat k aminokyselinám, které nejsou v suplementaci zcela běžné, a které by mohly být označeny názvem "netradiční". Možná se budete ptát proč, a tejný dotaz mám i já. Tyto aminokyseliny jsou totiž stejně využitelné a použitelné ve smyslu budování nové svalové hmoty a stejně tak, ve snaze o její navýšení. Možná nevědomost a nízké zaměření na tyto suplementy zapříčinilo, že se jim nevěnuje taková pozornost, jakou by si zasloužily. Jako první začneme aminokyselinou lysine. 

O co se jedná? 

Aminokyselina lysine je esenciální aminokyselinou. To samo již hovoří o její potřebě a nutnosti, jsme tedy donuceni přijímat tuto aminokyselinu stravou. U této aminokyseliny najdeme také doporučené množství jejího příjmu, to se pohybuje na hranici 14 mg na 1 kg tělesné hmotnosti. Pokud se tedy najde jedinec se 100 kg živé váhy, měl by ve své stravě najít 1,4 g této aminokyseliny. To zřejmě nebude problém, protože běžná smíšená strava a proteinové zdroje obsahují až 5,9 % lysinu z obsahu všech aminokyselin. O výskytu aminokyseliny lysin může napovědět také následující přehled proteinových zdrojů v naší stravě a obsah této aminokyseliny na 100 g. 

Ve 100 g těchto potravin je obsaženo následující množství lysinu:
  • sýr parmezán 3,170 g
  • tuňák 2,210 g
  • krevety 2,020 g
  • vepřová svíčková 2,120 g
  • hovězí svíčková 2,020 g
  • sojové boby 1,900 g
  • čočka 1,890 g
  • kuře 1,790 g
  • arašídy 1,100 g

K čemu slouží? 

Aminokyselina lysine je proteinogenní aminokyselinou a je významnou složkou všech tělesných proteinů. Společně s aminokyselinou arginin a histidinem je pak základem kategorie tzv. bazických aminokyselin. Lysine má významnou roli v budování nové svalové hmoty, nicméně nejen tuto. Podílí se na metabolismu vápníku, podporuje kvalitu našich kostí a pojivových tkání, je důležitý při rekonvalescenci, hojení ran a po úrazových stavech. Téměř jako každá aminokyselina také napomáhá produkci hormonů a enzymů v našem organismu. Lysin taktéž podporuje pevnost cévních stěn, napomáhá boji proti ateroskelóze a chrání před usazováním cholesterolových plátů. 

Zřejmě jeho nejznámější funkcí však bude léčba a prevence vzniku oparů - herpes. Mechanismus je velmi jednoduchý, v metabolismu soupeří s aminokyselinou arginin a inhibuje její funkci. Právě tato aminokyselina má za následek rozšiřování oparů a jejich horší hojení. 
 
Jeho nedostatkem mohou trpět zejména vegetariáni a vegani, příp. malé děti, právě tyto skupiny obyvatel jsou význačné nízkým nebo nulovým příjmem živočišných bílkovin, a jejich nahrazení rostlinnými, které obsahují lysinu nedostatek. Může se u nich objevit zhoršení imunity, anémie, slabost až chronická únava, ale také vyšší riziko vzniku kardiovaskulárního onemocnění. 
 

Jak jej využít v kulturistice a fitness? 

Již jsme si řekli, že aminokyselina lysine je důležitým prostředkem a mediátorem budování nové svalové hmoty. Na toto myslete při suplementaci. Právě aminokyselina lysine vám může pomoci. Jako efektivní se zdá již dávka 500-1500 mg podávaná po výkonu. Vy ji však můžete zvýšit až na dvojnásobek. Riziko předávkování u aminokyselin není příliš vysoké, nicméně vězte, že pokud se tak stane, hrozí vám nechutenství, žaludeční obtíže nebo zvracení. 

Aminokyseliny

  •