Jan Caha - blog z přípravy na jaro 2015 (I.)

Jan Caha - blog z přípravy na jaro 2015 (I.)

Dá se říct, že je to již takový zaběhnutý systém. Rok soutěžíš, rok odpočíváš. Přesně tedy po dvou letech vám přináším svůj další blog z přípravy na jarní soutěže. Do MMČR, které se koná v Karlových Varech zbývá 8 týdnů. 

Jan Caha - blog z přípravy na jaro 2015 (I.) 

Nepředpokládám, že zde je mnoho fitness nadšenců a našich čtenářů, kteří snad sledovali můj blog v roce 2013. Přesto jste mě před těmi dvěma lety příjemně překvapili, blog se líbil, a tak jsem se rozhodl i letos, kdy mě čekají další závody v naturální kulturistice, přiblížit vám svoji přípravu se vším všudy. A když říkám se vším, tak opravdu nic nebudu držet v tajnosti a budu vám zde psát návody, kterými byste se mohli ve své vlastní přípravě alespoň trochu inspirovat. 

O předchozí přípravě ... 

Než se ale dostanu k přípravě letošní, podívám se trochu do minulosti. Rok 2013 se dle mých dojmů povedl, absolutní prvenství na MMČR, první místo na Mistrovství Slovenska, absolutka z Lednice, druhé místo na Mistrovství Maďarska a druhé místo na MS v Řecku pro mě bylo dostatečnou odměnou za dřinu, kterou musíte do každé přípravy investovat, a kterou každý sportovec z kulturistiky a fitness zná velmi dobře. Hodiny potu a dřiny, dietování a kardia se zúročily v mou prozatím nejlepší formu. A také formu, ve které jsem se i já sám cítil velmi dobře. 

Jsme malý sport, a o to větší úsilí musíme vynaložit na to, abychom dokázali realizovat svoje sny. V roce 2013 jsem podřídil vše přípravě. Pracoval jsem pouze z domu, měl čas na to, abych si vařil jídlo, odpočíval, spal a trénoval 2-3x denně. "To byl život", říkám si dnes. Přesně tak by měla vypadat výkonostně řízená příprava. Letos to však je zcela jinak...

O té letošní ...

Letošní příprava je jiná. Jsem plně zaměstnaný a řekl bych více, než vytížený. Můj běžný pracovní den začíná v sedm ráno, kdy odjíždím na gymnázium, kde učím tělocvik a dělám si nutnou pedagogickou praxi. Poté směřuji svoje kroky do redakce Aktinu, následně za klienty do fitka nebo na výživovou poradnu, kde končím okolo sedmé až osmé hodiny večer. O víkendech pak zaštiťuji nebo přednáším na akcích s Fitness Institutem nebo s ČSNS. Přesto jsem se rozhodl do této přípravy vkročit a ukázat, že to jde. Musím se přiznat, nemám rád, když mi někdo řekne, že nemá čas na to a na to. Nevěřím mu. Vždycky máte čas, jde jen o to, překonat svoji lenost nebo si svůj čas urovnat. 

Tento rok už nebude leháro roku 2013, ale seriózní dřina. Dřina, která vás ale tak baví a uchvátí, že není cesty zpět. Abych se přiznal, tak jsem se velmi rozmýšlel, jestli do letošní přípravy jít. Přeci jen práce je hodně a fitness je aktuálně velmi dobrým byznys působištěm. Musím vám ale říct, že mi prkna a změna postavy neuvěřitelně chybí. Cvičení bez cíle není mojí devizou. Kdybych nesoutěžil nebo se nechystal, cvičím na půl plynu a nesměřuji nikam. Soutěžení a seberealizace je mým hnacím motorem. 

Na konci přípravy mě samozřejmě čekají soutěže v naturální kulturistice. Letos počítám prozatím se třemi soutěžemi, ve hře je však ještě jedna a tu si nechám prozatím otevřenou. Jasným cílem a prioritou je soutěž v Karlových Varech. Zde se koná tradiční Mezinárodní mistrovství Čské republiky v naturální kulturistice a fitness. Zde se chci představit v co nejlepší formě a ve své podstatě celou přípravu směřuji k tomuto bodu. Následně se těším, že si v dalším týdnu zajedu zasoutěžit do Maďarska, ale také do Lednice, kde se chystá desátý ročník místní pohárovky. 

O naturální kulturistice...

V tomto i minulém roce jsem dostal spoustu dotazů, proč nezávodím v IFBB. Moje odpověď byla velmi jednoduchá. Pořád tomu věřím. Věřím, že můžeme ukázat, že náš sport se dá dělat zcela čistě, ale také, kam až se dá postava posunout bez použití dopingu. Občas vidím ty úšklebné pohledy když řeknu: "ale já jsem naturál". Dostane se mi odpovedi: " jooo, jasně" a pohrdavého úsměvu. Nestydím se za to, a všichni co mi nevěří, mě motivují ještě k lepším výkonům. Přeci jen je to pořád jen sport - zábava, a ne to, co by vám mělo ničit zdraví, co by vás mělo finančně zruinovat, nebo dokonce na stáří zabít. Kulturistika se přeci dá dělat i čistě. 

Tu a tam čtu o závodnících, kteří soutěžili dvě tři sezóny a teď nezávodí kvůli zdravotním komplikacím. Ptám se proč. Stojí ten sport a jednodenní sláva opravdu za to? Letos začínám svůj jedenáctý rok v soutěžní kulturistice a nikdy jsem nebyl v přípravě nemocný. Mimo nachlazení nebo chřipky jsem schopen fungovat a trénovat po celý rok. Myslete také na sportovní dlouhověkost. 

O objemovce ... 

Nyní ale již k tomu, co je hlavním tématem tohoto blogu. A to je příprava naturálního kulturisty. Než začnu dietou, tak se podívám na objemnovou přípravu. V té jsem se dostal na 113 kg tělesné hmotnosti. Této hmotnosti jsem dosáhl na vrcholu objemové přípravy, která končila s koncem ledna. To je o dva kilogramy více, než v roce předchozím. Tyto dva kilogramy bych měl mít na sobě i na pódiu, dá se tedy předpokládat, že budu v soutěžní hmotnosti ještě o 2 kg těžší. Na českých soutěžích, tak plánuji soutěžní hmotnost někde okolo 97 kg. 

Od konce ledna jsem začal lehce přidávat kardio aktivity do svého programu. Nutno říct, že jsem však ještě v únoru a březnu absolvoval dva lyžařské týdenní kurzy jako instruktor, a to mi celý harmonogram lehce nabouralo. Do finální přípravy, tedy do té, která startovala 12 týdnů před MMČR jsem nastupoval již se 110 kg. 

Možná se zeptáte, jak objemovka vypadala po stránce výživy a suplementace. Odpovím vám, že byla čistě instinktivní. Vlastně podobně, jako je i moje předsoutěžní dieta. Jednoduše se odvíjela od toho, jak se aktuálně cítím a jak vypadá moje tělo. Pokud bych ale měl globalizovat svůj příjem jednotlivých makroživin, tak jsem je měl v dietě nastavené následovně. 

  • Bílkoviny 230 g 
  • Sacharidy 500 g 
  • Tuky 150 g 

To vše rozdělené zhruba do sedmi až osmi jídel. Nedokážu jíst tak veliké porce, a tak raději po  celý den uždibuji a cítím se stále "polohladový".  V těchto makroživinách jsou samozřejmě zahrnuty i doplňky stravy. V objemové přípravě používám pouze Hydro (2-3x denně) a micelární kasein (před spaním). Ráno po probuzení B-komplex a vitamín C. To je zcela vše. V tomto ohledu mi vyhovují doplňky stravy od společnosti Trec. Nemyslím si, že pokud máte možnost kvalitně jíst, měli byste natolik investovat do doplňků stravy. Přeci jen jsou to jen a pouze doplňky a budou se vám více hodit v dietě. 

Z prvního blogu si myslím, že to bohatě stačí. V následujících týdnech bych vám rád přinesl celkem 6 blogů, které se budou týkat právě předsoutěžní přípravy. Jak doufám, tak také natočíme pokraočvání tréninkových videí, kde budete mít  možnost sledovat vývoj aktuální formy. Prozatím, přikládám fotografie. Aktuální hmotnost 106 kg. 

Jan Caha Jan Caha Jan Caha
     

Jan Caha na Instagramu ... 


  •