Intenzifikační techniky - vynucená opakování

Intenzifikační techniky - vynucená opakování

Pokračujeme dále v našem seriálu o intenzifikačních technikách. Po jednotlivých a zmnožených sériích se dnes dostáváme o kousek dále, a sice k samotným opakováním. U nich se podíváme na ta, kterým říkáme "vynucené". 

Intenzifikační techniky - vynucená opakování

Nový seriál, který volně navazuje a trénink začátečníků a pokročilých se dá definovat, jako ten nejvyšší bod vaší tréninkové filisofie, ale také jako ten, který uvede vaše tělo zase zcela na jinou cestu a bude podporovat růst výkonosti ze zcela jiného pohledu. V dnešních intenzifikačních technikách se podíváme na "vynucená opakování". Právě ta jsou jednou z prvních technik, kterou zkouší téměř každý sportovec a jsou jeho vstupenkou mezi "ostřílené muže" na poli kulturistiky a tréninku. 

Než však začneme, připomeňme si, co jste již měli možnost na našich stránkách sledovat. 

INTENZIFIKAČNÍ TECHNIKY - SUPERSÉRIE

INTENZIFIKAČNÍ TECHNIKY - TRISÉRIE A GIGANTICKÉ SÉRIE

INTENZIFIKAČNÍ TECHNIKY - SHAZOVANÉ SÉRIE

Nyní již k dnešnímu tématu. Tím jsou vynucená opakování. Již jsme si řekli, že intenzifikační techniky rozhodně nepatří do rukou "začátečníkům", ale ani pokročilým cvičencům. To je třeba si uvědomit, a to je také to, co vás navede právě k intenzifikační technice zvané "vynucené opakování". 

Předpokládám, že i když se již nějakou chvíli pohybujete v posilovně, nemusíte tušit co vynucené opakování znamená. Opět si to ukážeme na příkladu. Na benchpressu máte naloženou hmotnost, se kterou jste schopni zvládnout 10 opakování. Ne více jak právě 10 a jste připraveni se právě k tomuto číslu dostat. Co kdybyste ale chtěli jít ještě dál a vymáčknout další dvě opakování. Zdá se, že nemáte možnost. Opak je však pravdou. Nutností je však přítomnost vašeho tréninkového partnera, který vám právě s opakováním navíc pomůže. To je také podstata vynuceného opakování. Váš tréninkový partner je tím, kdo vás nutí a pomáhá s vykonáním dalších dvou až tří opakování. Nebojte se jich tedy. Musíte v něm však mít naprostou jistotu. 

K čemu mi mohou pomoci vynucená opakování? 


Opět jde o intenzitu vašeho tréninku. Již jsme si zde řekli, že pro progresivní zlepšení je třeba vaše tělo stimulovat něčím zcela novým, na co se bude muset adaptovat a co bude potřebovat kompenzovat. Právě to je koncept klasické tréninkové superkompenzace. Vynucená opakování vás dostávají za bod, kde se běžně v tréninku nepohybujete, a sice za vyčerpání svalů a dostává je na zcela novou úroveň, tedy aspoň co se trénovanosti týče. Při vykonávání opakování navíc stále pracujete s maximálním břemenem, které jste schopni zvládnout, a to za předpokladu, že váš sparing "tahá" pouze tak, jak si vynucuje vaše situace. 

O sparingpartnerovi ... 


Již jsem se zmínil o tom, že tento tréninkový systém předpokládá, že budete mít s sebou kvalitního sparingpartnera. Tedy někoho, komu zcela důvěřujete a kdo dokáže odhadnout vaše možnosti. Není zcela ideální, pokud se budete ve vašem tréninku spoléhat na člověka, kterého jste si zavolali ze stroje sousedícího s tím vaším a budete si myslet, že právě on vám bude tréninkově rozumět a odhadne vaše možnosti. Neodhadne. Myslete na to a snažte se vždy pracovat na úrovni vynucených opakování jen a pouze za předpokladu, že je s vámi váš "bratr ve zbrani". 

Jak často vynucená opakování provádět? 


Opět si je třeba uvědomit, že jste u intenzifikační techniky. Tedy u něčeho, co neuvěřitelným stylem dráždí a vyčerpává váš nervový systém. Pokud chcete využívat vynucených opakování, uvědomte si toto. Dávkujte je vždy pouze a jen u poslední série daného cviku. Častěji se pak vynucená opakování hodí ke cvikům těžkým a komplexním, a to mimo mrtvého tahu nebo přítahů v předklonu, kde dopomoc samozřejmě nepřichází v úvahu. 

Nyní tedy máte možnost se opět posunout, a to směřem k vyšší intenzitě vašeho tréninku a směřem za vysněnou postavou nebo výkonností, kterou si vyžadujete. V příštím článku se opět těšte na další intenzifikační techniku, která vám ještě více přiblíží možnosti a hranice vašeho těla. 

Tomáš Kašpar

  •