Opomíjené potraviny II

Opomíjené potraviny II

V minulém díle jsme se podívali na vepřové maso, játra a slunečnicová semínka. Minulý díl naleznete zde. Dnešní díl by mohl nést podtitul "Přílohy", čímž prozrazuji, na co se v našich "Opomíjených potravinách II" podíváme. Konkrétněji si dnes vezmeme na paškál quinou a pohanku.

Opomíjené potraviny II

Quinoa

Pro ty kdo neví, jedná se o jednu z nejstarších obilovin. Pochází z Jižní Ameriky a u nás není moc známá, ale několik málo lidí, fitnessáků, ji již zařazuje pravidelně do svého jídelníčku. Quinoa je naprosto ideální potravinou pro vegetariány a vegany. Budete se možná divit, ale quinoa obsahuje široké spektrum bílkovin včetně lysinu, který je obsažen hlavně v mase.

Mimochodem, lysin je výborným "lékem" proti oparům. Lékem v uvozovkách, jelikož nejde o chemickou látku, ale o tělu přirozenou aminokyselinu. I přes fakt, že nejsem vegetarián, natož vegan, trpím (trpěl jsem) častými opary. Z tohoto důvodu jsem začal každé ráno na lačno, pít 2-3 g této aminokyseliny a problémy s opary zmizely.

To jsme krapet odběhli od našeho tématu, tak se pojďme vrátit. Skončili jsme vysokým obsahem lysinu, navažme tedy vysokým obsahem železa a vlákniny. Ano, vysoký obsah vlákniny nás u potravin rostlinného původu nepřekvapuje, ovšem vysoký obsah železa není tak častým jevem. Pouhý půl šálek quinoi (115 ml) obsahuje kolem 8 mg železa a 5 g vlákniny.

Dále má vysoký obsah hořčíku a vitamínu B2, čímž prospívá lidem trpícím migrénami. Podle některých zdrojů pomáhá snižovat tlak, pomáhá při kardiovaskulárních onemocněních a pomáhá předcházet rakovině tlustého střeva. Podle čínské medicíny dokonce harmonizuje ledviny, kterým jistým způsobem dodává energii.

Quinoa má nadále vyšší obsah vápníku, fosforu, hořčíku, draslíku, mědi, manganu a zinku. Glykemický index je roven 35. Opravdovou zajímavostí je, že quinoa je ideální potravinou do bezlepkové diety, jelikož její obsah lepku se rovná nule.

Pokud máte zájem o koupi této obiloviny, jistě ji najdete ve zdravé výživě, ale i v některých větších, dobře zásobených obchodních řetězcích.

Pohanka

Pohanka, ačkoli není obilovinou, je řazena právě mezi obiloviny. Oproti quinoi pochází z druhého konce světa - ze střední Asie. Při nájezdech mongolů a později dalších asijských kmenů, byla rozšířena i v Evropě, kde si ji oblíbili především nižší vrstvy obyvatel. A jak je to s pohankou dnes? Dnes je pohanka vyhledávána nejen fitnessáky, ale i prostou veřejností. Proč? Kvůli podobně léčivým vlastnostem jako má quinoa. Oproti námi prvně probírané obilovině, je pohanka poněkud známější, ale i přesto ji stále mnoho lidí přehlíží.

Co nám vlastně může pohanka nabídnout? Stejně jako quinoa, nám nabízí vysoký obsah bílkovin a aminokyselin, včetně lysinu, metioninu a tryptofanu. Dále je výborným zdrojem kvalitních tuků, obsahuje především kyselinu linoleovou, která pomáhá snižovat koncentraci cholesterolu v krvi. Nejdůležitější látka, kterou pohanka obsahuje je Rutin (vitamin P), který podporuje vstřebávání vitamínu C a příznivě ovlivňuje naše cévy. Pohanka je také významným zdrojem vlákniny, železa, draslíku, fosforu, mědi a vitaminu P, E a skupiny B.

Podle výzkumů, které se provádějí v Číně, je prokazatelné, že konzumace pohanky chrání před srdečními chorobami. Příčinou je působení na hladinu cholesterolu tak, že snižuje LDL (ten špatný) cholesterol a zvyšuje HDL (ten dobrý) cholesterol. Tyto faktory působí proti vysokému krevnímu tlaku a srdečním onemocněním.

Pojídání pohanky alespoň 3x týdně přispívá k léčbě hemeroidů. A v neposlední řadě, je stejně jako quinoa, bezlepkovou obilovinou.

Pro ty, kteří pohanku znají, není překvapením, že ji můžeme koupit ve dvou variantách, přesněji dvou barevných variantách. Tudíž vy, kteří pohanku znáte jen z doslechu, vězte, že pohanku můžete koupit buď světlou nebo tmavou. A jaký je vlastně rozdíl mezi světlou a tmavou pohankou? Rozdíl je ve způsobu loupání.

Pohanka setá patří do čeledi rdesnovitých, tzn. že pohankové zrno tvoří nažka. Pohankové zrno určené pro konzumaci musí být nejprve důkladně vyčištěno a zbaveno všech příměsí. Pohankové nažky jsou uloženy ve tmavém tvrdém oplodí (slupka), které se odstraňuje. K odstraňování slupek se používá dvou technologických postupů. Mechanický je založen na obrušování nažky. V tomto případě jsou zachovány původní chuťové i výživové hodnoty pohanky. Při termickém postupu odstraňování slupek dochází k napařování horkou párou a následnému prudkému sušení. Přitom slupka praskne a kroupa vypadne. Nevýhodou je však chuťová a hlavně výživová újma vlivem vysoké teploty. Mechanicky loupanou pohanku tedy poznáte podle růžovo zelené, světlé barvy, termicky loupanou podle barvy tmavé až hnědé barvy.

Zajímavost ve využití pohanky

Pro zajímavost, pohankové slupky mají také své využití. Používají se na přípravu čajů a odvarů, ale také se používají jako náplň do polštářů.

Polštáře jsou plněny pohankovými slupkami, které jsou elastické a přizpůsobí se každému tvaru vašeho těla. Hlava a páteř leží měkce a jsou celou noc optimálně opřené. Tak se může svalstvo, především oblast ramen a šíje, zcela uvolnit a dochází k hlubokému, zotavujícímu spánku. Slupky také jemně masírují zátylek .

Jejich schopnost uskladňovat vzduch umožňuje jejich dobré nahřívání na kachlových kamnech, radiátorech nebo na slunci. Nakumulovaná energie je pak dále předávána lidskému tělu. Pohankové slupky jsou jemné a proto se hodí jako podložka pod bolestivé údy. Důležitou vlastností pohankových slupek je také příjemný šelest, který působí uklidňujícím účinkem.

Polštáře plněné pohankovými slupkami pojmou v noci tělesný pot, odvádějí nadbytečné teplo a vytváří tak příjemné klima pro zdravý spánek. Pohankové polštáře jsou předepisovány na různé neduhy, např. proti zablokování krční páteře a z toho plynoucím bolestem hlavy, zátylku, ramen a zad. Blahodárně působí při migréně, nespavosti, chorobách uší a očí, tlumí onemocnění dutin čelních a čelistních. Úlevu přinášejí u bolestí končetin a kloubů.

Dnešní "Opomíjené potraviny" byly sice pouze dvě, ovšem prozradily nám na sebe informací, že pro dnešek to stačí. Těším se na vás u dalších článků.

Autor: Martin Křeček - Fitness trainer

Zdroj: http://www.celostnimedicina.cz/, http://www.slunecnice-cb.cz/

  •