Kreatin - biologický význam (III.)

Kreatin - biologický význam (III.)

Třetí pokračování článku o kreatinu. Jednoho z nejvíce ověřených suplementů a látky s ergogenním účinkem, která se dnes a denně setkává s nepochopením a se snahou o zatracení. Opak je však nutností.  V dnešním dílu se budeme zabývat kreatinem z hlediska jeho "biologické dostupnosti" a významu v našem organismu. 

Kreatin - biologický význam (III.) 

V prvním článku jsme si lehce nastínili to, jakým mechanismem pracuje kreatin v našem organismu a k čemu nám vůbec je. Odkaz na tento článek naleznete zde. ten druhý se pak nesl v duchu struktury kreatinu a jeho nedostatkem v lidském organismu. Odkaz na něj naleznete zde. 

Již jsme si zde několik článků o kreatinu představili, dnes na ně navážeme a sice biologickým významem kreatinu v našem organismu. Již jsem vám o něm psal, nicméně dnes zkusím jeho význam rozebrat trochu více do podrobna. 

K čemu je kreatin v našem organismu? 

Jak jsem zde již psal. Kreatin je v našem organismu určitým energetickým mediátorem. Najdeme ho v buňkách, kde plní funkci určitého "doplňovače" pro ADP - adenosindifosfát tak, aby se následně mohl opět přeměňovat na ATP, tolik nutné pro veškeré energetické děje v našem organismu. ATP ve svalové buňce může být vnímáno jako určitá proměná, která je schopna se regenerovat z jakéhokoliv dalšího energetického zdroje (tedy ze sacharidů, tuků, ketonů...) pro další zisk energie pro svalovou práci. Kreatin je však ze všech energetických složek tím nejrychlejším a nejpohotovějším, který dokáže naše tělo využít.

Skladování kreatinu v lidském organismu je omezeno. Převážná většina kreainu je v lidském organismu uložena ve svalovině a je samozřejmostí, že čím více jí máte, tím vyšší je obsah kreaitnu, ale zvětšuje se i schopnost buňky tento kreatin pojmout. Pokud jste ale průměrný sportovec s množstvím tuku okoli 10-15 % a vážíte 70 kg. najdete ve vašem organismu celkem asi 120 g kreatinu. Ten každý den postupuje cestu degradace a nové syntézy. 

Je jisté, že se váš organismu musí nutně obejít bez suplementace. Proto hlavním místem vzniku kreatinu jsou vaše játra. Svojí "troškou do mlýna" přispívá i žaludek a ledviny, nicméně tyto jsou v opravdové minoritě. Jak k tomu dochází? V prvotní fázi se jedná o součinnost aminokyselin arginin a glycin a zapojení enzymu  Arginine:Glycine amidinotransferáza (AGAT), která zformuje aminokyseliny do ornithinu a guanidoacetátu. Toto jsou první dva kroky v syntéze kreatinu. Pokud je jeden z těchto principů a mechanismů poručen, dochází k mentální retardaci nebo ke svalové ochablosti. Enzym AGAt je také prvním kontrolním mechanismem, který reaguje na příjem kreatinu "z venčí". Tedy jako suplementu nebo jeho zvýšený výskyt ve stravě (vysoká konzumace červeného masa). Dokáže tedy potlačit nebo naopak zvýšit vlastní syntézu kreatinu. 

Pojďme ale dál k samotné produkci kreatinu. Guanidoacetát, který již máme vytvořen za pomoci AGAT přijme jednu methylovou skupinu od S-Adenosyl Methionin, a to za pomoci dalšího enzymu, nyní guanidinoacetát methyltransferáza (GAMT), zde nám již vzniknou S-adenosylhomocystein (jako vedlejší produkt) a již náš oblíbený kreatin. Opět se chvilenku zastavím u GAMT. Podobně jako u předchozího AGAT, i zde může dojít k nedostatečné funkci tohoto enzymu, který způsobuje těžkou mentální retardaci nebo projevy autismu. Nicméně toto je již velmi vzácný případ. 

Možná jste z toho trochu zamotaní. Nedivím se, a proto vás sem přidám obrázek syntézy kreatinu, který by vám mohl napovědět více. 

kreatin syntéza

Suplementace kreatinem zmírňuje vnitřní zátěž organismu při jeho výrobě. Doplnění snižuje očekávané zvýšení homocysteinu po intenzivním cvičení a může být důvodem, proč je kreatin viděn jako ochrana kardiovaskulárního systému v době okolo cvičení.

Po suplementaci kreatinu (po úvodní nasycovací fázi a také po fázi udržování) jsou pozorovány nižší hladiny prekurzorů kreatinu. Je tedy zřejmé, že jeho endogenní syntéza je potlačena. U plnící fáze až o 50 %, u fáze udržovací je pak o 30 % nižší. To nám dává pozitivní zpětnou vazbu v zatížení organismu vlastní syntézou. 

Kreatin se v našem organismu nachází ve dvou variantách, a to jako kreatin volný a kreatin fosfát. Právě kreatin fosfát je rezervoárem pro doplnění ADP o jednu fofátovou vazbu na ATP. Čím vyšší je možnost našeho organismu doplňovat ADP o jednu fosfátovou vazbu na ATP, tím vyšší je kontraktilita svalové hmoty a tím vyšší je potažmo i síla daného svalu nebo svalové jednotky. Tento pro-energetický mechanismus neovlivňuje pouze skeletární svaly, ale také všechny tkáně v organismu. Kreatin dokáže získat svoji fosfátovou skupinu za pomoci kreatin-kinázy. 

Kreatin kináza a její působení

Jak už to ale bývá, tak systém obohacování kreatinu za pomoci enzymu kreatin-kinázy je rozdílný dle pohlaví. Kdo by to byl býval řekl? Muži mají tedy vyšší aktivitu tohoto enzymu, než ženy. To může být jedna z hlavních příčin nižší silové schopnosti žen. Nicméně tím nekončíme. Určité odlišnosti jsou i u jednotlivých ras. Černoši a hispánci mají vyšší aktivitu kreatin-kinázy než běloši, nicméně tyto rozdíly jsou zase více patrné u mužů, než u žen. 

Tímto bych dnes skončil. Byl to trochu těžší kousek, nicméně je potřeba se probít přes základní definice kreatinu a jeho fungování v našem těle tak, abychom jej dokázali zcela pochopit a aplikovat jeho pozitiva do našeho tréninku. 

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

27 let / 187 cm / 110 kg

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (8 let praxe)

Fitness trenér
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
12 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista INBA Czech (absolutní vítěz MMČR 2013, 2. na MS 2013, vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
 
  • šéfredaktor magazínu Aktin.cz
  • externí redaktor MUSCLE&FITNESS
  • reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
  • přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut 
  • majitel Fitness Institut s.r.o.
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •