Jan Caha - blog z přípravy na jaro 2015 (IV.)

Jan Caha - blog z přípravy na jaro 2015 (IV.)

Čtvrté pokračování blogu Jana Cahy z přípravy na jaro 2015, trochu neplánovaně již po týdnu. Vztažené na IRON Gym cup 2015, který se konal na Slovensku. 

Jan Caha - blog z přípravy na jaro 2015 (IV.)

Dnes jsem se rozhod pro vás připravit další blog, a to trochu neplánovaně a mimo klasickou časovou osu. Tedy již po týdnu. Důvod je jednoduchý, o víkendu jsem se zúčastnil svojí letošní první a nutno říct že "testovací" soutěže v přípravě na Mezinárodní mistrovství České republiky v naturální kulturistice a fitness, které se koná již za necelé 3 týdny v Karlových Varech. 

Předchozí blogy najdete pod těmito odkazy


Blog číslo jedna pojednával o sezóně 2013 a objemovém období: JAN CAHA - BLOG 1

Blog číslo dva byl zejména o stravě a "pocitovém" přístupu k ní: JAN CAHA - BLOG 2

Blog číslo tři pojednával o tréninku. Najdete ho pod tímto odkazem: JAN CAHA - BLOG 3

Tento blog bude trochu kratší než jste možná zvyklí, možná bude také trochu jiný a není prioritně zaměřen na žádnou oblast. Nechci vám sem dávat reportáž. Mnoho z vás by z ní stejně nic moc nemělo a stačí vám dodat výsledek z první soutěže. Proto tedy, na IRON GYM cup 2015 jsem v kategorii nad 180 cm získal první místo, kterého si samozřejmě cením a ještě více mě to utužilo v tom, že soutěže na Slovensku mám prostě rád. S touto soutěží jsem v plánu tak trochu nepočítal, co tedy předcházelo tomu, abych vůbec mohl startovat? 

O stahování hmotnosti ze 102 kg na 95,5 kg

Pokud sledujete můj profil na facebooku, jistě jste si všimli, že jsem "postoval" fotografie své osobní váhy, která stojí v mém bytě hned vedle jídelního stolu. Dost z vás reagovalo otázkou, jak se mi podařilo za týden stáhnout takovou hmotnost. Hned na úvod bych chtěl říct: "nědělejte to doma" to určitě ne. Stahování hmotnosti do požadovaného limitu je krajně nezdravé, nemá to nic společného se zdravým pojetím naturální kulturistiky a fitness obecně, tak jak jej prosazuji já sám. Nicméně jsem po něm musel sáhnout a zkusím vám tedy odpovědět na to, jak jsem stáhl hmotnost, kterou jsem stáhl. Tedy jak udělat rozdíl 6,5 kg za 5 dní. 

Vše začínalo v pondělí, kdy jsem ráno nalačno, po toaletě a téměř nahý navážil 102 kg. To je hmotnost, se kterou se cítím dobře a pokud bych mohl, tak sní klidně i závodím. svaly jsou plné, přesto dostatečně netučné a hezky separované. Nicméně na moji výšku pravidla naturální kulturistiky umožňují pouze hmotnost 96 kg a nižší. Stál přede mnou tedy ne zrovna jednoduchý úkol, a to stáhnout více jak 6 kg za 5 dní. Znám se, znám svoje tělo a vím, že to dokážu. To bylo první, co mi blesklo hlavou. 

Pokud jste sledovali předchozí blogy, víte, že mám aktuálně v dietě ještě poměrně hodně sacharidů. Nemusel jsem prozatím jít pod 100 g denně a zpravidla se držím okolo 200 g na den. Prvním bodem celého týdne bylo tedy utnutí sacharidů, a to včetně komplexních. Ne nijak radikálně. Ponechal jsem si bohaté snídaně a snažil se extrémně netrápit sacharidovou restrikcí. Příjem sacharidů vypadal následovně. 

  • Pondělí - 100 g 
  • Úterý - 50 g
  • Středa - 150 g 
  • Čvtrtek - 50 g 
  • Pátek - 130 g (v odpoledních hodinách) 
  • Sobota - soutěžní klání 

Co toto omezení sacharidů zapříčiní? Každý gram "cukru" ve vašem organismu váže vodu, proto jejich omezení a vyčerpání logicky nese i odplavení tekutiny z organismu. A to jak ze svlaové hmoty, která je poté o něco plošší, ale také z podkoží, což se vám samozřejmě hodí. Takto se mi podařilo za 4 dny sundat celkem 3 kg tělesné hmotnosti. V pátek ráno jsem byl na 99 kg. Ve zvýšeném příjmu komplexních sacharidů jsem si počkal až do pátečního odpoledne, kdy se veškerá voda odplavila a přijaté sacharidy již mohly nasát zbytky vody v podkoží a dopravit je do svalové hmoty. V tomto bodě jsem také využil příjem zhruba 10 g kreatinu. 

Druhou částí je poměrně logické vyprázdnění objemu střev. Nebudu vám zde popisovat co se dělo. Jsem rád, že byl státní svátek a volno. Gutalax zapracoval jak měl a další 2 kg byly pryč. Zde si dovolím odbočku. Použití projímadla považuji za naprostou "hloupost" a věc, která do sportu nepatří. Ničení vaší střevní mikroflóry není to, co byste měli vyhledávat. Nedoporučuji tedy nikomu. Nicméně vám to zatajovat nebudu. Je to rychlá a velmi krátkodobě použitelná metoda. 

Tou třetí částí je samozřejmě vynechání tekutin. Opět extrémní pojetí, které zase nikomu nedoporučuji. V mém případě se jednalo o omezení příjmu tekutin v čtvrtek v deset hodin večer. Od té doby až do sobotního dopoledne jsem nepřijal žádnou vodu ani nápoj, ani (mimo 3 rajčat) nekonzumoval žádnou "mokrou" potravinu. Další 2,5 kg tělesné hmotnosti byly pryč a já byl na svém váhovém limitu. 

Důvodem, proč vám sem píšu tento postup je spíše varování. Kulturistika dokáže být tvrdá, pokud přesně nevíte, co děláte. Pokud dokážete "svoje špičky" kontrolovat, máte všechny postupy zvládnuté a víte, co s vámi daný postup udělá, můžete jej zkusit. Nicméně se snažte extrémům vyhnout. Nutno říct, že jsem aktuálně opět na 102 kg tělesné hmotnosti. Zaznamenávám si ale svůj rekord ve stažení vody, který činí 6,5 kg za týden. Na MMČR již nic podobného nebudu muset řešit. V základní hmotnosti budu lehčí o 3 kg, což mi bude bohatě stačit tak, abych pouze stáhl vodu.  

Jan Caha - volná sestava

 

O IRON GYM cupu 

Abych se ale úplně nebabral ve stažení hmotnosti a podíval se samotný závod alespoň z pohledu závodníka. Tak musím říct, že se povedl. Organizátoři dělali svůj první závod, což bylo na jednu stranu vidět z pohledu diváka, na druhou stranu nikoliv z pohledu závodníka. Mezi závodníky panovala přátelská atmosféra a všichni jsme si soutěž náramně užili. Mám rád tyto menší soutěže, kde je prostor i pro trochu srandy a nejede vše jak na běžícím pásu. O to příjemnější je pak samotné působení na scéně i v zákulisí. Samotné první místo nebo zlatá medfaile jsou již takovou třešničkou na dortu celé soutěžní soboty. 

Líbí se mi slovenský progres naturální kulturistiky a jsem rád, že se SANKu vede natolik, že dnes již dokáže na jaře pořádat tři samostané soutěže a nabízí svým příznivcům tolik vyžití. Doufám, že se nám v ČSNS povede něco podobného v budoucích letech. 

Nicméně není čas usínat na vavřínech. Sobota mi dala jasné vodítko v tom, co je potřeba ještě zlepšit a doladit, kde je potřeba přitlačit a kam se dále ubírat ve finální přípravě. Ještě mě čeká dost práce, takže držte palce a sledujte dál můj blog. V příštím týdnu se již podíváme na suplementaci a možná pro vás budu mít i jedno malé překvapení ze suplementačního světa. 

Jendu Cahu najdete také na Instagramu

  •