TOP 5 potravin podporujících mozkovou činnost

TOP 5 potravin podporujících mozkovou činnost

Vyšší činnost našeho mozku se vždy velmi hodí. I kdyby to mělo být o jedno procento, tak je vhodné se zasloužit o její zlepšení. Ne nadarmo se tedy každý sportovec i běžný člověk snaží, aby měl mozek v co nejlepší kondici. Jak na to za pomoci potravin? 

TOP 5 potravin podporujících mozkovou činnost

Blíží se nám léto, pro mnoho z nás je to čas, kdy budeme po celoroční únavné práci moci trochu vypnout  a budeme moci nechat svoje tělo i mysl odpočinout. Je to ale také chvíle, kdy budou mnozí z nás inovovat svoje cíle, myšlenky a představy, a kdy se budou snažit o to, aby je posunuli zase o velký kus dále. Není tedy na škodu podpořit svoji mozkovou činnost i dalšími prostředky než jen učením nebo studováním různých materiálů. My máme tu jedinečnou možnost, že žijeme ve fitness světě, kde se můžeme opřít o kvalitní a hlavně funkční výživu. Dnes si představíme pět základních potravin, které podporují naši mozkovou činnost a spadají do kategorie "healthy". 

1 / Slunečnicová semínka

Začínáme hned velkým hráčem, a sice na tuky bohatými slunečnicovými semínky. Mimo nenasyceného tuku, obsahují také velké množství vitamínu E. Podle dostupných studií vyšší příjem vitamínů E ve střevě podporuje mozkové fukce. V listu "Neurobiologicaly of Aging" je publikováno, že příjem vitamínu E může až o 15 % zvýšit kognitivní funkce. 

Vitamín E je velmi silným antioxidantem a může bránit mozkové membráně před degenerativní funkcí volných radikálů. Ba co více, vitamín E je stále ještě v našich jídelníčcích nedostatkovým artiklem. A to, daleko více u mužů, než u žen. 

Související vlastností slunečnicových semínek může být také fakt, že díky obsahu thiaminu a vitamínů skupiny B, mají vliv na metabolismus sacharidů, kterým pomáhají ve využití a přetvorbě na energii. Ta je následně dále využitelná nejen pro svalové buňky, ale i pro buňky našeho mozku. 

2 / Vejce

Velmi často využívaná potravina v našich jídelníčcích. Pokud mohu intervenovat, tak ideálně nakupujte BIO vejce. Mají opravdu vyšší kvalitu a vy budete jasně vědět, že konzumujete pro vás výhodné spektrum účinných látek, které vyhovují vašim svalům i mozku. U vajec je velmi aktivním právě žloutek, který obsahuje cholesterol, tuk, ale také cholin. Ten je prekurzorem acetylcholinu - neurotransmiteru pro pohyb a paměť. Pokud si tedy nepamatujete, kde jste zapoměli činky, tak využijte právě vaječný žloutek. 

Nedávná švýcarská studie ukázala, že snídat potraviny nebo jídlo, které oébshauje vyoské množstvbí bílkovin může napomoci udržovat hladinu krevního cukru na vyrovnaných hladinách. Právě tato hladina podporuje vyšší mozkovou činnost po ránu, a co si budeme povídat, to je jedna z věcí, které mnoho z nás jistě potřebuje. 

3 / Losos 

Tato velmi populární ryba, a to i v jídelíčku vyznavačů fitness, se v poslední době ukázala jako velmi výhodná pro podporu mozkové činnosti a zdraví. Studie potvrzují, že konzumace ryb bohatých na omega-3 mastné kyseliny eikosapentaneovou EPA a dokosaxeanovou DHA, které jsou přirozenou součástí lososovitých ryb, může podporovat snížení deprivační úrovně. V přeneseném kontextu to znamená, že můžete být do svého tréninku daleko více motivovaní než doposud, a samozřejmě tedy i lépe trénovat. 

Tyto velmi výhodné omega-3 mastné kyseliny mohou napomoci nervovým přenašečům, jako serotonin a dopamin k jejich správné funkci. Mimo omega-3 mastné kyseliny však losos obsahuje také velmi potřebný vitamín D, který napomohá správné funkci mozku. 

losos

4 / Yerba mate

Znáte to, je odpoledne, a vaše hlava po ranním náročném výkonu už nepracuje přesně tak, jak byste chtěli, a jak byste po ní požadovali. Dáte si tedy šálek kávy, který vás nakopne, ale napomůže mozku jen lehce, a nebo máte možnost udělat si čaj z Yerba Mate, která je výhodnější pro váš noční spánek. Dle dostupných informací, může vývar z Yerba Mate napomoci vyšší krátkodobé mozkové činnosti. 

Ptáte se jak? Je pravděpodobné, že stimulující látky v Yerba Mate napomáhají vytěsnit neurotransmiter adenosin, který působí jako určitý "depresor" a způsobuje únavu. Výhodou oproti podobně působícímu kofeinu je ten fakt, že Yerba Mate nemá vliv na vaši roztěkanost nebo zvýšení krevního tlaku a zrychlení srdeční frekvence. Ba co více, Yera Mate by mohla být také spalovačem budoucnosti, který prokazatelně napomáhá snížení množství tuku v těle. 

5 / Sardinky 

Během posledních několika let se dostává vitamín D stále více do kurzu, a to nejen kvůli tomu, že je velmi náchylný na klima, kde žijeme, nebo na našem pobytu na slunci. Vitamín D poskytuje ochranu před mnoha různými nemocemi, a duševní poruchy jsou jedněmi z nich. Nedávné studie prezentované v časopise "Neurologie" ukazují, že během 4,5 roku trvajícího pokusu, se skupina testovaných užívajících vitamín D dokázala chránit před mentálním úpadkem lépe, než skupina neužívající vítamin D. 

Právě sardinky jsou výhodným zdrojem vitamínu D, podobně jako celá spousta dalších ryb. Ba co více, přirozenou součástí sardinek jsou i mastné kyseliny omega-3, které napomáhají dalším mozkovým funkcím a vyšší kvalitě života. 

Rada na závěr tedy zní, pokud chcete opravdu myslet, a myslet kvalitně a efektivně, začleňte následujících 5 potravin do svého jídelníčku a podpořte tak tím svůj funkci svého mozku. Nejen on vám bude vděčný. 

  •