FID - fast instinctive diet (I.)

FID - fast instinctive diet (I.)

Instinktivní dieta je pojem, který se ve fitness skloňuje velmi často, nicméně nikdo jej nedokázal ještě zcela definovat a ještě zcela neurčil, co je jeho hlavní definicí. Pokusím se o to, a proto vám nabízím nový článek a takový malý úvodník k tomu, co to je "instinktivní dieta". 

FID - fast instinctive diet (I.) 

Hubnutí je v kurzu. To je fakt, který se nese poslední dobou všemi oblastmi nejen fitness světa, ale obecně i života běžných lidí. Je to dobře. Když se podíváme na aktuální statistiky, které hovoří o tom, jak je na tom česká populace s obezitou a nadváhou, zjistíme, že jsme na tom opravdu špatně. A s tímto neutuchajícím stavem je potřeba něco dělat. Neříkám, že se pohled na hubnutí změní tímto článkem nebo snad úvodníkem. To jistě ne, nicméně říkám, že pokud se všichni, co se motají okolo fitness a hubnutí zasadí o to, aby byli schopni edukovat svoje okolí a prostředí ve kterém žijí, budeme schopni nakopnout naši zemi lepším a informovanějším směrem, který přispěje k lepšímu zdraví, nižší potřebě zdravotní péče, vyšší efektivnosti práce a lepšímu ekonomickému růstu. Myslet je třeba globálně. 

Co naplat, zpět ale na zem, zpět ke světu fitness. Jak jste si jistě již všimli, tak kulturistika, fitness, wellness a zdravý životní styl jsou v kurzu. Mnoho mladých lidí se dnes ubírá směrem k hezké postavě, fitness centra praskají ve švech a poradci výživy mají žně. I já v poslední době zažívám nebývalý zájem o poradenské služby v oblasti výživy i tréninku, a to nejen od soutěžních sportovců, ale také, a to je nejen překvapivé a důležité, ale také velmi pozitivní.

S oblibou fitness a zdravého životního stylu jde ruku v ruce i potřeba starání se o vlastní tělo, jeho zevnějšek a look, ale také o to, jak by se mělo vyvíjet dále, a jak by mělo prosperovat. Právě tato snaha však velmi dlouho nebyla vyvážena dostatěčnou edukací a podáním toho pravého "know how". V následujících článcích se vám pokusím nabídnout souhrn informací o instinktivní dietě, jinak také zkráceně FID. Tato dieta nebo spíš způsob stravování je jedním z nových směrů, který v sobě kombinuje základní poznatky z dietních režimů pro silové sporty, ale také moderní poznatky ze světa suplementace, výživy a obecného zdraví. Její určení je primárně pro fitness populaci a pro závodníky v přípravě na soutěže. 

Co se dozvíte v následujících článcích? 

Jedno je jasné, v článku, který bude následovat po tomto, se dozvíte základní informace o dietě FID. A to konkrétně, co znamená proteinový nebo sacharidový typ, jak ho poznáte na sobě, jakým stylem byste u těchto metabolickch typů měli nastavit trojpoměr živin. Dále také co znamenají sacharidové dny, co znamenají bílkovinné dny a jak vypadá jejich aplikace do běžného denního režimu. V následujících článcích se dozvíte, jak pracovat s vlastním institnktem, jak podle něj upravit jídelníček a jakým způsobem jej obohatit nebo naopak okleštit. Zjistíte také základní měřítka svého úspěchu při hubnutí, nebo také to, co všechno může být příčinou neúspěchu. 

Pro koho je dieta určena? 

Tato dieta je určena pro lidi, kteří již mají za sebou určitou zkušenost s dietami, není určen pro začátečníky, ani ty, kteří tápou sami v sobě. Může ale vést k samopoznání a poznání svých možností a hranic v rozvoji těla. Během seriálu článků budu tento model aplikovat nejen na sebe, protože jsem  jím již několikrát prošel, ale hlavně na svoje klienty a závodníky, kteří by vám měli být dostatečným odrazem funkčnosti a úspěšnosti této diety. Dovolím si jeden příklad ze života. Nedávno mi psal chlapec, že jede přesně stejnou dietu jako já, a sice instiktivní. Na závěr svého dopisu dodal, že je to jeho první dieta, a že doufá, že bude na soutěži vypadat dobře. Omlouvám se, ale suše jsem mu odpověděl, že instinktivní dietu jistě nejede, jen se snaží někoho kopírovat, a takto se nikdy nepozná. Hlavním modelem této diety je tedy SEBEPOZNÁNÍ. 

Hubnutí není jen o dietě...


Asi je vám jasné, a měli by si to uvědomit všichni, co se snaží zhubnout. Že trénink není jen a pouze o dietě, nicméně je i o tréninku, který tvoří docela velikou a podstatnou součást výsledku a vlivu na vaši postavu. Toho jsem si vědom i já, a proto vám k FIDu nabídnu i tréninkovou metodu intenzivního tréninku, dal by se zkrátit na FIT - fast intenzive training, ale to už bychom měli těch zkratek až příliš. Těšte se tedy i na lehce intenzivní a zároveň opět instinktivní trénink, který bude korespondovat právě s uvedenou stravovací metodou. 

Dnes vám nebudu již více prozrazovat. Těšte se tedy na sebepoznání, těšte se na celou a novou metodu FID diety, která by vám, jak doufám, konečně mohla pomoci k vaší vysněné postavě. 

Dieta

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

27 let / 187 cm / 110 kg

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (8 let praxe)

Fitness trenér
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
12 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista INBA Czech (absolutní vítěz MMČR 2013, 2. na MS 2013, vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
 
  • šéfredaktor magazínu Aktin.cz
  • externí redaktor MUSCLE&FITNESS
  • reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
  • přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut 
  • majitel Fitness Institut s.r.o.
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •