FID - FAST INSTINCTIVE DIET (II.)

FID - FAST INSTINCTIVE DIET (II.)

Pokračování článku o dietě, která v sobě spojuje aktuální výživové trendy, pravidla instinktivní diety a bazální podmínky pro hubnutí a manipulaci s hmotností. Dnes na téma: energie. 

První a úvodní díl jste měli možnost sledovat zde: FID - FAST INSTINCTIVE DIET (I.) 

FID - FAST INSTINCTIVE DIET (II.) 

Již v minulém a prvím článku jsem vám naznačil, že instinktivní dieta nebo také program instinktivního hubnutí je něčím, co prozatím nebylo zcela definováno a něco, co by mohlo alespoň některým z vás (a já doufám, že většině) pomoci v manipulaci s hmotností a konečnému řešení problému vaší nadváhy a snižování množství tělesného tuku. Tento program, tato dieta je samozřejmě doplněna i o posilovací "instinktivní" tréninková plán, který vám budu prezentovat také, nicméně k tomu se dostaneme záhy. Prozatím jsem rozhodnutý vám nabídnout celkem sedm pokračování FIDu tak, abyste jej dokázali dostatečně aplikovat právě na sebe. Celé prázdniny tedy máme co dělat. 

Energie hýbe světem, i vaší postavou...

Tak jak je energie základem fungování světa, vesmíru a všech těles v něm, tak je i základním hybatelem života, postavy a vašeho vývoje. Na to je třeba myslet, a s tím je třeba počítat a kalkulovat. Vaše tělo je odrazem energetické rovnováhy, ve které se jej snažíte držet, nebo ze které se jej dnes a denně snažíte vyvést. Jednoduše to, jakou energii a kolik jí do svého těla dostáváte a kolik od něj chcete, je tím základním, co ovlivňuje jeho viditelnou schránku. Podívejme se například do říše zvířat, vždyť prase, které se denně krmí zbytky nebo šrotem také nedokáže vyvinout takovou rychlost nebo sílu jako lev, který dodává svému tělu kvalitní maso a denně napochoduje spousty kilometrů. To stejné platí i pro lidi, někteří v přenesém slova smyslu jsou těmi "prasátky" a někteří chtějí být těmi "lvi". Proto je ale potřeba něco udělat a poznat sebe sama. 

Abych tupě netlachal. Naše tělo pracuje na určité energetické rovnováze, kterou se snaží dlouhodobě udržet a na kterou se snaží adaptovat. Dokonce má poměrně vysokou toleranční hladinu. Nevadí vám tedy, že v jednom dni přijmete o 1 000 kJ více nebo méně, dokonce ani to, že se jednou za měsíc "zprasíte" k nepoznání. Naše tělo si tyto hodnoty dokáže vyprůměrovat tak, že pokud v dlouhodobém kontextu nepřijímáte přespříliš energie, nebo naopak úzkostlivě málo, bude držet hmotnost. 

Asi je vám jasné, že každý den nesníte stejné množství energie a ani nejste schopni stejné množství energie za den vyprodukovat. Pro udržení konstantní hmotnosti je tedy nutné držet se na podobných energetických příjmech v dlouhodobém (týdenním, lépe však třeba měsíčním) kontextu. To vám zcela bohatě stačí. 

Jak je to tedy ale s hubnutím nebo nabíráním? 

Jak jsem již řekl, hubnutí nebo nabírání je pro organismus nezvyklý stav a oba případy jsou ve své podstatě odrazem ADAPTACE ORGANISMU na změněnou energetickou hladinu. Uvažovali jste nad hubnutím někdy takto? Pokud ne, začněte. Proč organismus hubne? Potřebuje snížit množství hmoty (metabolicky aktivní svalové nebo méně aktivní tukové) tak, aby nemusel krmit tělo takovým množstvím energie a z dlouhodobého hlediska mu stačilo energie méně. Právě tak málo, kolik jí aktuálně (a hlavně dlouhodobě) dodáváte. Z těchto slov tedy cítíte, že se jedná nejen o adaptační mechanismus, ale také mechanismus, který chce svůj čas. Výsledky nelze očekávat po týdnu nebo dvou. V této době se ještě organismus snaží vyrovnávat energetickou bilanci a "průměruje se starými hodnotami", teprve po delší době přestoupí na nový energetický režim. 

To stejné platí i při nabírání. Pokud dlouhodobě dodáváte více energie, tato energie se musí někam posunout. Nejste perpetum mobile, aby se ve vás energie ztrácela, jste živý organismus, a tak vaše tělo raději část uloží a částečně navýší množství metabolicky aktivní hmoty, která dokáže energii spálit, než aby se jí dlouhodobě nechala zatěžovat. Opět se jedná o projev adaptace. 

Jak s touto informací naložit ve vlastním jídelníčku? Velmi jednoduše. Vaší základní otázkou bude: Držím si stabilní hmotnost?

Pokud bude odpověď znít...

ANO - v tom případě jste aktuálně ideálně energeticky nastaveni. Váše tělo dokáže pracovat s příjmem, který aktuálně má a celý ho beze zbytku umí využít. Nemusí se na něj adaptovat. Teď je na vás, abyste zjistili, jaký je. Vezměte si jeden typický den, kdy neběžíte maraton ani nedržíte hladovku a spočítejte si, kolik energie přijímáte. Tato hodnota pro vás bude průvodní pro následující práci s makroživinami. 

NE přibírám - v tomto případě přijímáte jednoduše více energie, než vaše tělo potřebuje a musí se adaptovat nárůstem hmotnosti. Zde se hodí ještě rozdělení na dvě části. A sice na přibírání drobné a přibírání větší. Zkuste si následující 4 dny evidovat svůj příjem energie, ale také svoji hmotnost. Přibrali jste více jak 250 g, snižte svůj energeticý příjem o 2 000 kJ. Přibrali jste méně jak 250 g za 4 dny, ale přesto jste přibrali? Snižte příjem energie oproti čtyřdennímu průměru o 1 000 kJ. Zde jste na své vyrovnané hladině. 

NE hubnu - nemáte ve stravě dostatek energie. V podstatě zde platí to stejné, jako u přechozího přípradu, nicméně logicky naopak. Pokud hubnete v čtyřdenním sledu více jak o 250 g, přidejte do své stravy 2 000 kJ, Pokud hubnete, ale méně jak 250 g, tak přidejte pouze 1 000 kJ. Opět jste nalezli svoji vyrovnanou hodnotu. 

Ve všech případech nám jde o to, abychom našli stabilní bilanci, která nám zaručí zachování hmotnosti a stav metabolického vyrovnání. Zkuste tedy následující 4 dny sledovat svoji hmotnost a energetický příjem a nastavte si optimum správně. Je to pro nás nutné, a to i za předpokladu, že budeme následující články směřovat k hubnutí, nebo i nabírání svalové hmoty. Pro dnešek to stačí, informací i úkolů máte dost. Těšte se na třetí díl. 

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

27 let / 187 cm / 110 kg

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (8 let praxe)

Fitness trenér
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
12 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista INBA Czech (absolutní vítěz MMČR 2013, 2. na MS 2013, vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
 
  • šéfredaktor magazínu Aktin.cz
  • externí redaktor MUSCLE&FITNESS
  • reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
  • přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut 
  • majitel Fitness Institut s.r.o.
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •