Banány ve fitness výživě

Banány ve fitness výživě

Banány jsou tradiční potravinou, kterou si dává po tréninku snad každý. Mají však opravdu takové opodstatnění, nebo se jedná jen o zvyk, který se stal samozřejmostí ve sportovní výživě. Podívejme se na tuto žlutou nádheru trochu podrobněji. 

Banány ve fitness výživě

Tahle "žlutá nádhera", jak jsem ji nazval výše, se stala jedním z těch hlavních milníků sportovní výživy. Víte, kde se vzala jejich obliba po výkonu? Jedním z hlavních viníků je kupodivu tenis a Wimbledon. V přímém přenosu zde můžeme každoročně vidět, jak tenisté během výkonu ukusují banány, kterých mají vedle sebe na kurtu dostatek. Cílem konzumace je doplnění využitelné energie pro svůj výkon, a to lehkou a velmi stravitelnou formou. No, opak může být pravdou a banány vůbec nemusí být tím vhodným zdrojem energie. I tak však tento zvyk opakují dnes a denně sportovci, a to jak siloví, tak i vytrvalostní. 

Co je banán? 

Tahle žlutá radost je samozřejmě tropickým ovocem. Ač by se však nemuselo zdát, některé její druhy jsou označovány také jako zelenina a stejně tak jsou i využívány. Obsahují různý podíl jednoduchých cukrů ve vztahu ke škrobům, který se mění v závislosti na zrání a dozrávání plodů, nebo podmínkách jejich dozrávání. Obvykle dosahuje velikosti 125 g - 200 g, celých 80 % připadně na část, kterou můžeme konzumovat, dalších 20 % je tvořeno slupkou. Možná byste předpokládali, že banány budou pocházet z Afriky, nicméně opak je pravdou. Místem jejich prvního výskytu byl Asie, odkud se rozšiřovaly dále. 

Než začneme banán pitvat, podívejme se na jeho složení a trochu blíže si odhalme, odkud vlastně pochází jejich energie. 

Složka Průměrný obsah (g/100g)  Prvek (mg/100 g) Průměrný obsah Složka (mg/100g) Průměrný obsah

voda

75,1

Na

1

vitamín C

11

bílkoviny

1,2

K

400

vitamín D

0

tuky

0,1

Ca

6

vitamín E

0,27

cukry

20,9

Mg

34

vitamín B6

0,29

celkový dusík

0,19

P

28

vitamín B12

0

vláknina

1,1

Fe

0,3

karoten

0,021

mastné kyseliny

stopy

Cu

0,10

thiamin

0,04

cholesterol

0

Zn

0,2

riboflavin

0,06

energie

403

Mn

0,4

niacin

0,7

K čemu může banán sloužit? 

Banány obsahují tryptofan, aminokyselinu přeměňující se  v těle na serotonin, který je znám svým relaxačním a náladu zlepšujícím účinkem. Pokud tedy trpíte depresemi, je pro vás banán tou nejvhodnější potravinou. Pohody a dobré nálady můžete dosáhnout také díky obsaženému Vitamínu B6, který je obsažený v banánech a reguluje hladinu krevního cukru. 

Mimo látek podporujících dobrou náladu, jsou banány bohaté také na železo a podporují tvorbu hemoglobinu. Banány jsou bohaté na draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak a tím napomáhají předcházet infarktu a mrtvici.
 
Jistě jste již zaslechli to, že banány jsou bohaté na draslík. Není divu, vždyť draslík je jedním z nejvíce nedostatkových minerálů ve stravě středoevropana. Na draslík bohaté ovoce pomáhá zvyšovat pozornost, může také navýšit vaši schopnost učit se.
 
Banány jsou užívány jako dietní potravina při zažívacích potížích. Je to jediné syrové ovoce, které může být užíváno při chronických potížích. Zároveň redukuje nadměrnou žaludeční kyselost a dráždění sliznice žaludku.
 

Banány ve sportu a po tréninku

Otázka toho, zda využívat banány po výkonu nebo po tréninku je poměrně jasná. Osobně bych se klanil spíše k využití čisté glukózy jako nejlépe vstřebatelného sacharidu. Právě ta je zásadní pro vyprovokování inzulinové odezvy a následnou možnost anabolizace svalové hmoty. Při konzumaci banánů musíte počítat s tím, že obsahují mimo již zmíněné glukózy také určitý podíl fruktózy, a dle zralosti také škrob a vlákninu, která zpomaluje trávení celé potravy. Pokud tedy chcete konzumovat banán, tak dobrá, nicméně si jej dejte až s půl hodinovým odstupem od tréninku a volte co nejzralejší kousek. 

 
 
zdroj tabulka: wikipedia.cz
  •