Vědecky o BCAA (I.)

Vědecky o BCAA (I.)

Větvené aminokyseliny BCAA se dostávají z okrajového suplementu stále více do popředí a jsou velmi oblíbeným artiklem kulturistů, ale i sportovců obecně. Jaké jsou zajímavosti, které jste možná o BCAA netušili? 

Vědecky o BCAA

Větvené aminokyseliny BCAA v sobě zahrnují tři základní aminokyseliny, a sice valin, leucin a isoleucin. Jsou nejčastěji využívanými aminokyselinami pro svoji schopnost oddalovat svalovou únavu, chránit svalové buňky před katabolismem, zvyšují proteosyntézu a efektivně pracují ve smyslu prevence proti ztrátě svalové hmoty. Během výkonu navíc bez doprovodné suplementace může způsobit vyšší přístup tryptofanu do mozku, což následně vede k vyplavení serotoninu a následnou únavu. 
 
Podíváme-li se na jednotlivé aminokyseliny, tak můžeme tušit, že tou hlavní, je ta nejčastěji a nejvíce obsažená, což je aminokyselina leucin. Samotný leucin, který se považuje za nejdůležitější prvek větvených aminokyselin BCAA se podílí velmi intenzívně na proteosyntéze, zatímco isoleucin zvyšuje vychytávání glukózy a její transport do buněk. Role valinu jako samostatného suplementu není jasně výhodná. Nicméně u BCAA ve spolupráci s isoleucinem a dle zákonů pracující s aminokyselinami, napomáhá vstřebání právě anabolického leucinu.
 

Kde BCAA najdeme? 

Všechny aminokyseliny definované jako větvené, tedy BCAA můžeme zařadit do kategorie esenciálních. Tedy těch, které jsou pro náš organismus nezbytné nebo také nutné k dodávce ze stravy. Jsou velmi hojně zastoupeny v tzv. aminokyselinovém poolu, jediné zásobárně aminokyselin v našem organismu. Zde jich najdeme až 35-40 % z celkového objemu. Ve svalové tkáni nalezneme zhruba 15-18 % všech aminokyselin pocházejících právě z BCAA. Celkový obsah aminokyselin v poolu je však poměrně nízký v porovnání s obsahem ve svalové tkáni. Zajímavostí také může být, že při lačnění je sérový obsah aminokyselin BCAA oproti ostatním aminokyselinám poměrně vysoký, a to vyjma glutaminu.  

Rozpad a regulace

Rozpad BCAA a jejich zpracování je přímo regulováno za pomoci komplexu BCAA dehydrogenázy. Ta zvyšuje svoji aktivitu v souvislosti se zvykovým vyšším příjmem proteinů ve stravě, anebo v návaznosti na fyzickou aktivitu. 

Katabolismus neboli rozpad BCAA je řízen rychlostí zpracování jedním z enzymů, který velmi značně omezuje rychlost rozpadu těchto aminokyselin (komplexu BCKDH). Tento enzym je sám o sobě pozitivně (BCKDH fosfatáza) a negativně (BCKDH kináza) regulován jinými enzymy. Jsou umístěny ve vysokých koncentracích v kosterním svalu (právě zde lokalizujeme největší rozpad BCAA) a jejich činnost určuje koncentrace BCAA v buňce. 

Aktivace komplexu BCKDH (zprostředkovávající BCAA katabolismu), je spojena s myopatií, a cytokiny neboli léčivy, která zvyšují aktivitu tohoto komplexu. Zvýšený katabolismus BCAA může indukovat myopatii. Bezprostřední metabolity BCAA pozitivně ovlivňují aktivitu enzymů a povzbuzují jejich vlastní katabolismus, toto tvoří smyčku samoregulace. K aktivitám, které nejvíce ovlivňují aktivitu BCKDH enzymu patří zejména hladovění nebo silový trénink. Abychom nehladověli, je výhodné využívat suplementaci aminokyselin. 

Po požití, leucin z potravy je katalyzován za pomoci trávicích enzymů do peptidů nebo volných aminokyselin. Oba tyto se potom vyjmou ze střeva do jater prostřednictvím jejich příslušných transportérů. Leucin se převede do buněk prostřednictvím svých příslušných aminokyselinových transportérů, zejména glykoproteinu CD98, který také zprostředkuje absorpci izoleucinu, valinu, tryptofanu a tyrosinu (rozvětveným a aromatických aminokyselin).

První díl o větvených aminokyselinách BCAA máme za sebou. Nebudu vám lhát. Bude jich více. Tato aminokyselina a její využití mě v poslední době velmi uchvátilo a těším se, že se o ní dozvíme ještě více a více. 

  •