Kasein pro vaši anabolickou noc

Kasein pro vaši anabolickou noc

Proteinových přípravků je v dnešní době až přehršel. Není tedy divu, že je velmi složité se v nich zorientovat a získat ten pro sebe nejvýhodnější. Možná se vám zdá, že na noc je volba jasná. Prostě kasein nebo tvaroh. Není to ale tak jednoduché. Jaké kaseinové proteiny byste měli využívat? 

Kasein pro vaši anabolickou noc

Pokud se podíváte na jakýkoliv produkt, který je popsán jako tzv. "night protein", najdete jeho nejpodstatenější složku právě v podobě kaseinové bílkoviny. Ta by měla zaujímat více jak 50 %. Což znamená, že i ve složení ji budete hledat jako hlavní bílkovinu. Kaseinová bílkovina je využívaná pro výrobu proteinových přípravků charakteristických dlouhou dobou vstřebávání, právě to je výhodnost, ze které těží night proteiny. Délka vstřebávání kaseinové bílkoviny je dle jejího množství a kvality funkčnosti rávící soustavy až na hranici 7 hodin. Sami se tedy dovtípíte, že se jedná o velmi výhodnou variantu bílkovin pro pokrytí nočních potřeb vašeho organismu po aminokyselinách, které se použijí pro regeneraci svalové tkáně. 

Kde se ale vlastně bere kaseinová bílkovina? Vy sami ji budete znát jako tvaroh nebo tvarohovitou hmotu, kterou můžete využít těsně před spaním. Nicméně ani tvaroh není základní surovinou a tou nejzákladnější v případě kaseinu je běžné kravské mléko. Ano, přesně to, které vám dnes stojí v ledničce a vy se na něj velmi často díváte s despektem rovným bílému jedu. Jedná se po syrovátce o druhou složku mléčné bílkoviny. V mléce se nachází jak syrovátková bílkovina, tak bílkovina kaseinová. Kasein zabírá celkem 80 % všech bílkovin mléka, což je velmi podstatné množství, syrovátka pak pouhých 20 %.

Pokud se budeme zaobírat samotným výběrem produktu nebo kaseinové bílkoviny, můžeme se na něj dívat celkem ze tří pohledů, tří různých variant. A sice dle zpracování dané suroviny. První variantou je ta nejstarší a nejzákladnější, tedy ve formě kaseinátu. Následuje micelární kasein, a prozatím ne zcela dostupnou novinkou je "kasein hydrolyzovaný". 

Který kasein vybrat? 

Kaseinát vápenatý, kaseinát sodný, Kaseinát draselný jsou základní suroviny, které jsou určené  jako nízkoprocentní aditivum do potravinářských polotovarů. Pro vysrážení se používá jedno z chemických činidel, a to dle koncovky názvu daného kaseinátu. Díky velmi vysokému stupni denaturace je narušena primární, sekundární i terciální struktura bílkoviny (narušení formy micel), což ovlivňuje jak chuť, tak stravitelnost proteinu. Od těchto produktů dejte raději ruce pryč. Pokud nic jiného, tak zbytečně vyhazujete peníze za těžko stravitelnou nebo snad nevyužitelnou bílkovinu. Tuto si nevybírejte. 

Micelární kasein je dnes jedna z nejkvalitnějších surovin pro výrobu kaseinových proteinových přípravků. Micelární kasein se vyrábí ultrafiltrací mléčné bílkoviny. Při tomto procesu se odstraňuje laktóza a mléčný tuk, což je samo o sobě pro vstřebatelnost velmi výhodné. Výsledkem je 85 % bílkovinný koncentrát. Micelární kasein obsahuje v průměru více jak 80 % micelárního kaseinu a zbytky syrovátkového proteinu. Výhodou micelárního kaseinu oproti kaseinátu je lepší vstřebatelnost a využitelnost. Není denaturován a jako micelární kasein v žaludku tzv. ,,zrosolovatí“ a postupně se dostává díky ochrannému obalu (micele) přes trávící trakt, aniž by zůstal nevyužit. 

Poslední variantou, která je pro nás zatím ne příliš dostupná, je hydrolyovaný kasein. Jistě znáte pojem hydrolýza ve spojení se syrovátkovou bílkovinou. Zde nám urychluje celý proces trávení dané bílkoviny. U kaseinu to platí jen z části, tím nejpodstatnějším je, že tento proces podporuje kvalitu vstřebání bílkoviny v tenkém střevě. Díky velmi kyselému ph žaludku, se tradiční kaseinová bílkovina ve formě tvarohu tráví ne zcela účinně a dokonale, dalo by se říct až nahodile. Hydrolyzovaný kasein tento neduh odstraňuje a nabízí trávícímu systému již snadno vstřebatelnou variantu. Lehce se nám zkracuje čas potřebný na trávení, nicméně ani 5-6 hodin pro trávení bílkoviny není od věci. 

Jak užívat kasein? 

Z informací, které jste se dozvěděli vidíte, že kasein a jeho působení je hlavně před spaním nebo na noc. Zde se nebojte trochu experimentovat s dávkou. Metabolická kapacita vašeho organismu je nastavena zhruba na úrovni 8-10 g strávené bílkoviny za hodinu, pokud vezmu v podtaz, že tuto bílkovinu trávím až 7 hodin. Jsem teoreticky schopen strávit okolo 50-60 g bílkoviny v jednorázové kaseinové porci. To je vaše maximum. Nicméně vězte, že vás dokáže velmi slušně zatížit a zaplnit. Začínejte tedy na dávce 30 g čisté bílkoviny, a od té se posouvejte dále, až do té doby, kdy ráno po probuzení nebudete cítit hlad. Zde je vaše hranice pro trávení kaseinové bílkoviny. 

Pokud chcete vhodně regenerovat, je kaseinová bílkovina jasnou volbou. Neváhejte a využijte její potenciál, vyšší množství glutaminu i to, že vás dokáže před spaním velmi hezky zasytit a podpořit regenerační a anabolické procesy ve vašem organismu. 

  •